Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mercedes-Benz EQE er andre modell ut på den dedikerte elbilplattformen EVA2 etter storebror EQS som så vidt har ankommet Norge. Ifølge OFV er det registrert 145 EQS hittil i år, og et så høyt volum har vel aldri S-Klassen vært i nærheten av. I alle fall ikke på bare tre måneder. Les vår omtale fra EQE fra bilutstillingen i München Mens EQS produseres ved en ny fabrikk ved Stuttgart, skal EQE bygges i Bremen, med unntak for biler som skal til Kina. De skal bygges lokalt i Beijing. Sammenlignet med storebror er akselavstanden i EQE 90 mm kortere, men 312 cm gir likevel et godt grunnlag for et rommelig interiør. Med hensyn til eksteriørmål er EQE nokså lik dagens CLS, og som denne har den konvensjonelt bagasjeromslokk og fast bakrute. (saken fortsetter) Når det gjelder innvendige mål lover imidlertid produsenten at EQE har vesentlig mer plass enn dagens E-Klasse, for eksempel 27 mm mer skulderrom i forsetene og 80 mm mer innvendig lengde. Seteposisjonen er 65 mm høyere og bagasjerommet har en kapasitet på 430 liter – der kommer den altså til kort sammenlignet med E-Klassens 540 liter i sedanen og 640 i stasjonsvognen. I første omgang lanseres bakhjulsdrevne EQE 350+ med 215 kW (292 hk) og maks dreiemoment på 565 newtonmeter. En batteripakke på 90 kW sørger for en oppgitt rekkevidde på inntil 654 kW, og den kan lynlades med inntil 170 kW effekt. Senere følger ytterligere to varianter – EQE 500 4Matic og AMG 53 4Matic+. Dessuten er Mercedes-AMG klar med sin EQE 43 4Matic som vi har fortalt om tidligere. Vi kommer tilbake med flere detaljer nærmere den offisielle lanseringen som skal skje i sommer. Her finner du tilgjengelige data og priser for EQE
|