Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
På tross av navnet er dette en av mine favoritt-startup’er. Det er ikke noe krav om produksjon eller kommersiell suksess for at raringer skal havne i favoritt-sekken min. Men det er et minimumskrav at de er nytenkende på en eller annen måte. En kompakt toseter med en karbon-tub på 72 kg, som sikrer en tomvekt på det hele på 580 kg, med en brenselcelle fra Cummins som forsyner en motor på 70 kW, og med et sett superkondensatorer som assisterer ved akselerasjon, pluss et glatt, logisk karosseri – det trengs ikke mer for å bli favoritt. Etter at selskapet har spist opp 20 millioner pund og utsatt oppstarten flere ganger enn jeg har lyst til å tenke på, er vi kommet dit at det har fått to mulige tomter i Wales for å bygge en fabrikk som skal kunne bygge 5.000 biler per år og sysselsette 200 personer. Offisielle Wales-penger er med i denne siste runden. Man har for lengst passert alfa-tiden og er nå inne i en beta-periode med 20 prototyper ute i trafikken. Det er den opprinnelige modellen, Rasa, som skal bygges først, men både en firedørs og en varebil ligger klar på tegnebrettet. Slik bilen er bygget nå, med komponenter innkjøpt for en og en bil, koster en eneste Resa 170.000 pund, men de regner med å komme ned på godt under 50.000 når de kan kjøpe biter i bulk. Planen er imidlertid å lease ut bilen for £ 354 pr. måned, pluss et lite kilometer-tillegg. – Dette prosjektet blir stadig bedre mottatt nå som bevisstheten rundt null-utslipp øker, sier Hugo Spowers, som satte det hele i gang i 2001. Han ser på batterier som sløsing både med ressurser og vekt og viser en beundringsverdig holdning når han presenterer sin egen privatbil: En 20 år gammel Audi A1. En av de smarteste bilene noensinne, og også en av mine favoritter. Audi solgte heller ikke mange av den.
|