Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Vi fikk litt informasjon og noen diffuse bilder en uke før jul, men nå forteller Lexus åpent om bilen som skal bygges på den nye e-TNGA-plattformen utviklet i samarbeid mellom Toyota og Subaru. Toyota og Subaru ligger foran Lexus i køen, og de har valgt litt ulike strategier. Toyota ønsker å dekke mest mulig av markedet med sin bZ4X og tilbyr bilen med både forhjuls- og firehjulsdrift med priser fra 399.900 kroner. Du finner data og priser her. Subaru er prinsippfaste for å verne sitt gode rykte om unik fremkommelighet, så Solterra skal kun leveres med drift på alle fire. Prisene starter her på kr 479.000, og du kan se utvalget her. Lexus legger seg på samme linje som Subaru – de tilbyr også bare firehjulsdrift, men byr på mer krefter. Totalt yter de to motorene 230 kW (313 hk) og maks dreiemoment er på 435 newtonmeter. Null til hundre på 5,6 og toppfart på 160 dekker vel behovet for de fleste. Mer interessant er det nok at batteripakken på 71,4 kWt skal holde til en rekkevidde på «over 400 km» basert på WLTP-syklusen. Og mens vi snakker data kan du jo like godt få målene: 4.805 x 4.895 x 1.635 over en akselavstand på 2.850 millimeter. Bagasjerom og vekt får vi ingen informasjon om i denne omgangen, men vi kan vel anta det er i samme område som en Solterra. De første kundene får sine biler første kvartal 2023. Foreløpig sier ikke Lexus et ord om priser, men du kan trygt regne med at disse havner et stykke over de to andre modellene på plattformen. Lexus har jo premium-stempel de vet å utnytte.
|