img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
6 bilder i galleri
Mercedes med akutt Ferrari-envy
Sigmund Freud kom inn på konseptet Penis Envy i en avhandling i 1908. Nå vil hans etterfølgere kunne skrive lange kapitler om Ferrari Envy. Definert som et avgjørende øyeblikk i enhver bilprodusents utvikling når han oppdager at han ikke tjener like mye som den mytiske italieneren, og utvikler sterk misunnelse overfor Ferrari.

Ferraris biler er bygget for at de skal omfattes med begjær og misunnelse. Akkurat som Ferrari som bedrift.

Om Ferrari får en driftsmargin på under 20 er det en sensasjon – det ble 25 i fjor. For andre bilfabrikker er 15 et Porschemål man kanskje kan strekke seg etter, men som virker umulig å nå.

På børs handles Ferrari for 39 ganger forventet inntjening de neste 12 månedene (ifølge data fra Sentio). LVMH – de med Louis Vuitton og Moët og Dior og Bulgari og 70 andre luksus-merkevarer – handles med 26-gangeren. Mercedes-Benz med magre 7.

Dette har Ola Källenius lenge vist tendenser til å ville gjøre noe med.

Allerede i fjor antydet han at nå ville de gå for eksklusivitet og marginer og ikke gå for volum.

Et budskap han forsterket mange ganger for en forsamling på cirka 100 investorer på en høyde over Monaco i slutten av forrige uke, der de kunne mingle med Ola og finansdirektør Harald Wilhelm og Formel 1-førere Lewis Hamilton og George Russell – som heller ikke har gjort det så bra i år.

Invitasjonen gjaldt «Strategic Update» og mottoet var «Economics of Desire».

Strategien var grei: han skulle kvitte seg med de minste modellene – han sa ikke hvilke, innstegsmodellene skulle øke fra 28.000 euro til 33.000, investeringene skulle først og fremst gå til SUV-er og limousiner som sikrer et høyt dekningsbidrag, salget av luksusmodellene skal øke med 60 prosent innen 2026, bilene skal deles inn i tre produktkategorier: Top End Luxury, Core Luxury og Entry Luxury – og det skal bygges en egen ekstrem-luksus modell bare for Kina.

Det store møtet var åpenbart ment å overvelde.

Det ble presentert en ny Vision AMG som selskapets designsjef går mer enn vanlig i fistel over. (@Gorden.Wagener er virkelig en fornøyelse å følge på Insta).

Så lanserte de et konsept som nesten ble litt flaut – det hørtes ut som en parodi. Haute Voiture – typiske samlerbiler – skulle bli en fremtidig linje. I en tid der Haute Coiture er i ferd med å avgå ved døden uten at noe tyder på at begrepet blir savnet.

Det kan også tilføyes at Mercedes skal inn i «digital NFT krypto-kunst» for å gjøre trendbildet nesten komplett – i en periode hvor krypto-uroen er til å ta og føle på, og hvor vintage Rolex plutselig ikke er like mye i skuddet som for en måned siden.

Men virkelig patetisk ble det da Mythos-serien ble lansert og presentert som ‘ekstremt lav-volum, biler som vil bli gjort tilgjengelige for de mest dedikerte Mercedes-entusiaster og -samlere’.

Alle vet at Ferrari ikke er en bil eller et konket produkt. Ferrari er en omhyggelig oppbygget myte som lever høyt blant annet på en slik copy-paste beskrivelse som Mercedes hadde. 

Ferrari-envy, anyone?

Nå hadde Ola Källenius vett nok til å be publikum om ikke å bedømme planene ut fra den øyeblikkelige markedsreaksjonen. «Dette er ikke som å snakke pent med læreren, og så regne med gullstjerne i boken med en gang». 

Han sa også at «jeg drømmer ikke om en multipel på 20 – så gæ’ern er jeg ikke. Men fem eller seks er ikke den riktige verdien»

Han regnet vel heller ikke med å kunne påvirke markedet i samme grad som det han konsekvent kalte «vår største amerikanske konkurrent» (hvorfor er det banning å si Tesla?) men hadde vel håpet på en litt bedre reaksjon.

Riktignok er ‘STOX 600 biler og bildeler-indeksen’ for nedadgående. Men Daimler har gjort det enda dårligere. Fra 21. februar på 73.22 har de sunket til 63.30 ved utgangen av forrige uke.

Og Källenius klarte også å snakke aksjekursen ned, mer enn markedet. Den 17. mai lå han på 65.14 mens den dagen etter presentasjonen var helt nede på 63.15 før den steg litt igjen.

Men er det rimelig å tro at tidspunktet for salget av verdens dyreste bil noen uker tidligere var en tilfeldighet? Dette er åpenbart en del av Myten der Mercedes ikke lenger trenger lide av noen Ferrari-envy.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer