Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Dropper jubileum-Golf R, blir for dyr i Norge Til 20-årsmarkeringen av R-divisjonen har VW puttet nye 13 ekstra hester under panseret på den allerede historisk raskeste Golf R. |
||||||||||||||||
Golf-programmet har siden GTI-lanseringen i 1976 inneholdt sportslige modeller med jevnlige tilføringer av mer motorkraft. Et av høydepunktene kom i 2002. På slutten av livet til fjerde Golf-generasjon klarte VW å finne plass til den korte 3,2-liters VR6-motoren med 241 hk effekt. I kombinasjon med firehjulsdrift ble dette datidens raskeste Golf. 320 Nm gjorde den forholdsvis lette bilen i tillegg overlegent kraftfull. R-konseptet var skapt. VR6 levde gjennom hele Golf V-perioden og ble først i Golf VI erstattet med 2-literen, opplyser VWs produktsjef i Norge, Jan Tore Kopperud. 20 år senere er det i Golf Mk8 fortsatt VWs to-liter som gjelder, men nå med 320 hk/420 Nm. Det er med denne bilen VW markerer 20 års jubileum for R-divisjonen, og gjør det ved å legge til 13 hk. VW har så langt ikke sagt noe om ekstra effekt ytterligere forbedrer R-modellens akselerasjon til 100 oppgitt til 4,7 sekunder. Toppfarten oppgis til 270 km/t. Emotional Start-funksjon tar motoren opp til 2500 o/min ved oppstart for å gi med typisk R-kjøreopplevelse. – Vi kommer ikke til å ta jubileumsutgaven av Golf R til Norge, sier Kopperud og grunngir svaret med prisen. Den blir for høy. I England er tillegget rundt 100.000 kroner. Kopperud sier videre at Golf R med den økte effekten kommer i 2023-utgaven av R og at den kommer til Norge neste år.
|