Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Her er nesten alt og alle ukjente, men det er en slags garanti i at det er Pininfarina som fronter prosjektet. Det er de som har tegnet karosseriet, og kanskje også gjort mye av konstruksjonsarbeidet. Og det vet vi etter at de nesten konket og ble reddet av Mahindra i 2015, at de tar ikke på seg oppgaver uten at det er forholdsvis seriøse penger bak. Det vi har her er en trendy, fem meter SUV med et par spesielle designtrekk. Men glem det. For under panseret har vi en elbiloppskrift av det annerledes slaget – det som går på brenselceller fyrt av hydrogen. Og ikke bare det, i stedet for å finne en fyllestasjon og stå der og fylle med ganske høyt trykk, har du med deg en 8 kg tung patron som inneholder energi nok til å drive bilen mer enn 130 km. Det er meningen at bilen skal utstyres med seks slike, da er rekkevidden på 800 km. Å bytte en patron vil ta deg 30 sekunder. Slik spesifikasjonene ser ut nå snakker vi om 300 hester med tohjulsdrift, eller 550 hester med firehjuls ditto. 200 elle 250 km/t, 6,5 eller 4,5 sekunder til 100. NamX heter prosjektet så langt. Det er marokkansk/fransk og bilen skal debutere på Paris-utstillingen til høsten. Da skal vi også få vite mer om hvordan de planlegger å få dette ut i markedet og hva det egentlig skal koste. Foreløpig snakker de om 65.000 euro for den svakeste, og 95.000 for den med alle motorene. Litt som batteribytte for de batterielektriske, bare mer praktisk, hvis du kan kjøpe patroner i hver bensinstasjon eller serviceanlegg.
|