Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
BMW var først ute av premium-produsentene da de i 2008 lanserte første generasjon av sin kompakte SUV – X1. Ved generasjonsskiftet i 2015 vokste bilen betydelig, og nå er det klart for tredje generasjon – anført av helelektriske BMW iX1 som etter alle solemerker blir en volumselger i Norge hvor forhandlerne allerede i dag åpner sine ordrebøker. På verdensbasis er det solgt 1,9 eksemplarer av BMW X1 siden den første generasjonen ble lansert i 2009. I Norge er antallet ifølge OFV 15.090 hvilket gjør den til merkets tredje mest solgte modell i perioden, etter elbilen i3 og 3-serien. Basert på en svært fleksibel arkitektur blir alle de nye BMW X1-modellene produsert på samme samlebånd på fabrikken i Regensburg, Tyskland. Det globale markedet vil tilbys en rekke ulike varianter med ladbare hybrider og forbrenningsmotorer. For det norske markedet er det primært helelektriske BMW iX1 som vil tilbys. – BMW iX1 følger i de elektriske hjulsporene fra BMW i3, BMW iX3, BMW i4, BMW iX og BMW i7. Når den siste BMW i3-en ruller ut av fabrikken i Tyskland i sommer, etter ni års produksjon, er det BMW iX1 som overtar stafettpinnen som innstegsmodellen til BMWs elektriske portefølje, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge. Tydelig slektskap Fronten preges av de slanke LED-lyktene med distinkt lys-signatur, den nesten firkantede nyregrillen, tydelige panserlinjer og en rekke vinklede designelementer i støtfangerens og spoilerens nedre del. (saken fortsetter) Profilen kjennetegnes blant annet av de markante hjulbuene og den fallende taklinjen. Sett bakfra er det det slanke baklukevinduet og de markante, tredimensjonale LED-baklyktene som preger designen. De blå signatur-elementene, som man kjenner fra BMWs andre elektriske modeller, kan om ønskelig leveres i en nøytral gråfarge. Ønsker man et sportsligere utrykk på bilen, leveres velkjente M Sport design som gir nye linjer og detaljer i støtfangerne foran og bak. Mer plass Akselavstanden er 2692 mm (+22 mm) og sporvidden er henholdsvis 1592 mm og 1593 mm på for- og bakaksel (+31 mm). Felgdimensjonene strekker seg fra 17 til 19 tommer. Til tross for økte dimensjoner gir de optimaliserte aerodynamiske egenskapene i bilens design bedre effektivitet, rekkevidde og akustisk komfort. Bilen har en luftmotstandskoeffisient på lave 0,26. Velkjent atmosfære De to skjermene for førerinformasjon og infotainment smelter sammen til én enhet. En rekke av funksjonene i bilen styres nå gjennom touch-området på skjermen. Antall brytere på panelet på midtarmlenet, som er designet som et flytende element mellom forsetene, er dermed redusert. Samtidig er det gitt plass i midtkonsollen for egen integrasjon av smarttelefon. (saken fortsetter) De nye setene er tilgjengelige med både kunstskinn (Sensatec) og helskinn. På menyen for tilvalg finner man også sportsseter, elektrisk setejustering med minnefunksjon og korsryggstøtte inkludert massasjefunksjon. Baksetene i nye iX1 består nå av tre seter i full størrelse, noe som ifølge BMW gir en betydelig forbedring i sittekomfort. Seteryggene kan felles ned i forholdet 40:20:40. Legges alle bakseteryggene ned, øker bagasjeromsvolumet fra 490 til 1600 liter. Tillatt tilhengervekt er 1200 kg. Firehjulsdrift Med en elektrisk motor på hver aksel, koblet sammen som xDrive firehjulsdrift, er den nemlig godt skodd for norske vinterveier. Samlet effekt i BMW iX1 xDrive30 er 230 kW/313 hk med et dreiemoment på 494 Nm. Akselerasjonen fra stillestående til 100 km/t gjøres unna på 5,7 sekunder, mens toppfarten nås ved 180 km/t. Det kombinerte elektrisk forbruket oppgis fra 17,3 til 18,4 kWt, mens rekkevidden er på 413 til 438 km i WLTP-syklusen, avhengig av bilens utstyr. Nettokapasiteten til høyspentbatteriet er 64,7 kWt. Selve batterihuset er dessuten konstruert som et bærende element i bilen, som ytterligere forsterkning og stabilisering av chassiset. 10 til 80 prosent på halvtimen Med DC-hurtiglading er maks effekt 130 kW. Under optimale forhold lades da batteriet fra 10 til 80 prosent på en halvtime. En ladeøkt på 10 minutter kan gi 120 km rekkevidde. Hvis ruteveiledningen i bilens navigasjonsystem har planlagt et stopp ved en hurtiglader, vil høyspentbatteriet i bilen automatisk forvarmes når bilen nærmer seg for å sikre at ladeøkten blir så effektiv som mulig. En slik forvarming av batteriet kan også startes manuelt når ruteveiledningen ikke er aktivert. Som i nye BMW i7 er programvaren til ladesystemet ytterligere foredlet. Det innebærer at ladekurven får et jevnt, fremfor trinnvis, fall etter at den har nådd sitt topp-punkt hvor ladingen er på sitt mest effektive. Det er også mulig å lagre tilpassede ladeinnstillinger for flere individuelle ladepunkter. Kan bestilles i dag – Vi forventer stor pågang og ønsker derfor også å være tydelige på at slik verden nå ser ut, planlegges produksjonsstarten til november og levering vil da fortrinnsvis skje først fra 2023, medgir Tegneby. Igjen settes altså potensielle kunder på tålmodighetsprøve, slik tilfellet er for en rekke populære elbiler. BMW iX xDrive30 har en startpris fra kr. 479.000. Menyen for standardutstyr er utvidet, samtidig som det nye operativsystemet tillater digital oppdatering og kjøp av enkelte nye funksjoner senere. Som for alle nye BMW-er er også helt nye BMW iX1 koblet opp mot skytjenester for sømløs oppkobling og oppdatering «over-the-air». iX1 tilbys i følgende utstyrsnivåer, med mulighet for ytterligere individuelle tilvalg:
I 2023 forventer BMW Group å dekke over 90 prosent av de ulike segmentene med elbiler. Selskapet anslår å ha rundt 10 millioner elbiler på verdens veier i løpet av de neste 10 årene. – Med et utvalg av fem vidt forskjellige elbiler i løpet av 2022, har det skjedd mye siden lanseringen av BMW i3. Samtidig vil utvalget av elektriske modeller fortsette å vokse, vi ser blant annet frem til helelektriske versjoner av neste generasjon BMW 5-serie, avslutter Tegneby.
|