Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Lexus RX kom første gang på markedet i 1997, og var første hybride SUV i premium-segmentet. Dagens modell er den fjerde i rekken og har vært på markedet siden 2015. SUV-en har vært en volumselger for Toyotas luksusmerke, ikke minst i USA. Totalt er det solgt 3,5 millioner RX, hvorav 300.000 har funnet veien til Europa og 2174 til Norge hvor den er merkets tredje mest solgte modell i vårt millennium, kun slått av NX og CT. Femte generasjon RX kommer til Europa i tre ulike varianter, hvorav to tas til Norge. Her forventer man at den nye ladbare hybriden, RX 450h+, blir bestselger takket vært et gunstig avgiftsnivå, mens de som ønsker maksimal effekt kan velge RX 500h som ikke er ladbar. Nye RX er basert på en ny plattform som gjør bilen 90 kg lettere, og den har fått strukket akselavstanden med 60 mm for å gi mer innvendig plass og komfort. Øvrige mål er omtrent som på forgjengeren, bortsett fra at takhøyden er redusert med 10 mm. Lexus lover god bagasjeplass og fem luksusseter med komfortabel benplass. En smart bakluke gir 50 mm dypere bagasjerom og lastehøyden er senket med 30 mm. Baksetene kan legges ned separat i forholdet 40:20:40. Toppmodellen RX 500h er utstyrt med en 2,4-liters turbo bensinmotor som sammen med elmotorene gir en samlet effekt på 371 hk og maks dreiemoment på 645 newtonmeter. Det skal ta deg til hundre i løpet av 5,9 sekunder. Kreftene fordeles til alle fire hjul gjennom en 6-trinns automatkasse og DIRECT4-systemet Lexus nylig lanserte i elbilen RZ 450e. Modellen man forventer mest av i Norge er den ladbare hybriden RX 450h+ med maks effekt/dreiemoment på 309 hk/572 Nm. Null til hundre på 7,0. Her er bensinmotoren en 2,5-liter og batteripakken har en kapasitet på 18,1 kWt som etter Lexus’ beregninger skal gi en elektrisk rekkevidde på inntil 65 kilometer. En elmotor på bakakselen sørger for firehjulsdrift ved behov. Lexus sier foreløpig ikke noe om forventet levering eller priser.
|