Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Dersom du hadde konsentrert din KNA-interesse rundt bilsport og 1920-årene, kunne du nesten påstått at klubben flyttet hjem igjen. Noen av de største bilsportarrangementene i de spennende tyve-årene var KNAs isløp på Gjersjøen utenfor Oslo. Der deltok de beste av det vi hadde av norske førere med biler du definitivt hadde snudd deg etter i dag. Og dit fikk KNA også kontinentale stjerner og noen fantastiske biler. Mange av dem hadde forsvart sin plass i Monaco eller på Montlhery – bare de fikk av seg piggdekkene igjen. Og nå har KNA et ovalt styrerommet som er plassert seg slik at du har en panoramautsikt der du kan se sydover, der start- og målområdet var. Og rett utenfor den viken som ligger bak huset, starter den ene av de to store Indianapolis-type ovalene. Alle vet selvfølgelig at det jeg snakker om gamle ‘grava’. Tyrigrava som den het, oppkalt etter et gammelt tjærebrenneri fra 1700-tallet. Her er det med andre ord røtter. Administrasjonsbolig da det som etter hvert het Riksvei 1 – viktigere åre fantes ikke – ble anlagt på slutten av 1850-tallet. Dødssvingen het det litt lenger sør på den samme Riksvei 1, som da var blitt en forlengelse av ‘Stortorget-Ankertorget-stripa’ i Oslo. Våte brostein, skarpe fjellvegger midt i skarpe kurver, og spesielt den høyre-venstre kombinasjonen helt syd, med dosering den gale veien, krevde sitt. Kom du helskinnet frem til Hjulet – like ved dagens Tusenfryd – fikk du er herlig mestringsfølelse og var blitt Stirling Moss. Nå høres det selvfølgelig ut som om dette stedet i større grad «tilhører» Norsk Veteranvogn Klubb, for man må være ganske veteran nå dersom man skal greie å hente opp den kilingen man merket etter at du hadde utfordret denne veistrekningen – og den hadde utfordret deg. Derfor er det da heldigvis klare tegn på at nå bruker folk stedet til å stå og henge, mer enn å børne og lage wheelies. Gamle biler på mandager, amcars på tirsdager, motorsykler på onsdager og europeere og japanere på torsdager. Akkurat det gir litt KNA Hotell-vibber igjen. Det var også et sted ‘motorfolket’ møttes. Riktignok i litt mer wanna-be engelsk klubbmiljø. Men praten var den samme, åssen du sladda hele Sognefjellet med kontraen og hadde bedre bilkontroll enn Fangio. Saken er, for å komme til den, at gamle Tyrigrava – et praktfult funkisbygg – ble bebodd av kunstnere som skulle lage kultursentrum. Kunstnerne fant andre muligheter, KNA (to tredeler) og Norsk Veteranvogn Klubb (en tredel) fikk kjøpe huset i 2017. Og kommer til å lage sitt kultursentrum. Lang rehabilitering, også med solid støtte fra Kulturminnefondet, og med en investering på solide 20 millioner kroner. Det ser virkelig ut som valuta for pengene. NVK skal ha møtelokaler i første etasje. KNA flytter drift og administrasjon til de to andre etasjene, sammen med arkiver, og bilder fra de gamle veggene, og solide gamle tremøbler med gedigne eksempler på norsk treskjærerkunst. Det har vært virksomhet der lenge nå, spesielt utenfor, men også inne. Det var imidlertid først rett etter pinse at ‘grava’ ble offisielt åpnet med, selvfølgelig, Åse Kleveland som offisiell åpner. Finner vi noen bedre kombinasjon av seriøst kulturliv og leken bilglede noe annet sted? – Biler skal røre på seg, og dette er blitt et levende møtested for alt med motor, sa hun blant annet. Fylket fortalte at veien utenfor også var i ferd med å bli et bevaringsverdig kulturminne, og fra Kulturminnefondet ble vi minnet om at støtte til vern av rullende kulturminner når var gått fra å være et forsøk til å bli etablert og permanent. Vel og bra, men jeg så ikke mange 19 åringer der, de med den slitne 240-en de har fått overtatt fra låven til bestefar. Jeg så nok også flere KNA-medlemmer over femti enn under. Hvis jeg kunne ønske meg noe i tillegg til suksess og masse aktivitet på stedet, måtte det være at det ble et sted der ungdom ville føle seg virkelig velkommen og inkludert dersom de våget seg inn i kretsen. Nå har KNA og NVK fått til noe nesten umulig ved å stable dette praktanlegget på beina. La oss håpe de sørger for at det kommer noen og fyller opp bakfra også.
|