img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
109 bilder i galleri
Porsche 70 år
Porsches filosofi har helt fra starten vært at de skal produsere de mest sportslige bilene i sitt segment.

Porsches sportslige innstilling gjelder like mye for 911, som for Cayenne, Macan og Panamera.

Sportsligheten har de vedlikeholdt gjennom snart 70 år med motorsportssatsing. Hvilken betydning dette har hatt for utvikling av ny teknikk i nye bilmodeller for gatebruk, viser de frem på museet – i racing og i praksis for hverdagsbilisten.

Det er en imponerende samling motorsportshistorie, fra starten i 1953/54 og frem til dagens elektriske racere. 

Porsche 356-001 ble lansert 8. juni 1948. Bilen baserte seg på Volkswagens luftavkjølte boksermotor og uavhengig bakfjæring, som i praksis vil si en pendelaksel festet til motor/girkasse i kombinasjon med torsjonsfjærer.

Denne typen konstruksjon ga fine kjøreegenskaper i sin tid, men også opplevelser utenom det vanlige på grunn av plutselig endring av hjulvinkel fra bakparten i svinger.

Nettopp dette, og særlig fordi motoren henger helt bakpå i 356 og siden i 911-modellen, ble en særegenhet som Porsche lever med frem til i dag.

Enten bestemmer bilen over deg, eller så må du ta en bestemt kommando, eller du kan i dagens modeller kjøre med hele hjelpemiddelsentralen påslått.

Karosseriet var laget i aluminium. Ytelsen fra den midtplasserte, luftavkjølte og meget driftssikre boksermotoren var bare 35 hk, men den lille roadsteren veide også bare 585 kg.

Det gir ca. 60 hk pr. tonn, og i sum gir dette en strømlinjet toppfart på 135 km/t. I 1948 var dette slett ikke så ille til å være en folkesportsbil.

Høsten 1948 blir 356/2 presentert. Bilen er basert på roadsteren, men med ønske om litt mer innvendig plass ble motoren flyttet bak bakakselen.

356/2 «Gmünd» ble i løpet av to år bygget for hånd i et opplag på 44 coupéer og åtte cabrioleter. 356/2 har en motor på 1131 ccm med en ytelse på 40 hk. Toppfarten økte til 140 km/t.

Entusiastene var begeistret, og bilen ble med hell brukt til racing av private. I 1951 fikk den klasseseier på Le Mans. Du kan kjøre fortere med en lett og undermotorisert bil, enn du kan med en stor tung og overmotorisert bil mente Ferry. 

USA på kartet
Ferry Porsche fikk kontakt med den amerikanske bilimportøren Max Hoffman i 1950.

Produksjonstakten sto i forhold til økonomien, som var dårlig. Ferry håpet at han kunne selge fem 356 i USA hvert år. Hoffman uttaler: Hvis jeg ikke kan selge det antallet hver uke, er jeg ikke interessert.

I løpet av fem år sto Hoffman for 30 prosent av Porsche-salget. Hoffman sto også bak 356 American Roadster. 

I 1953 bygger Porsche den første bilen som er dedikert til racing. 117 hk. Toppfart 220 km/t. Bilen hevder seg med klasseseier i det legendariske Carrera Panamericana.

356 Carrera B (tredje generasjon 356) representerer et av høydepunktene for 356 sin racing-karriere, selv om det senere også kom en avslepet og overlappende 356 C.

Dører og panser er laget i aluminium. For å få ned vekten hadde den plexiglass sideruter/bakrute, samt skivebremser.

115 hk og 155 hk var tilgjengelig – samt en spesialutgave med racingmotor på 180 hk! Når vekten er noe over 900 kilo blir 180hk til rundt 200 hk pr. tonn. 

I 1956 vinner 550 A Spyder det legendariske Targa Florio med 15 minutter i en undermotorisert bil.

1498 ccm. 135 hk. 240 km/t. 

James Dean udødeliggjør seg selv og Porsche da han omkommer ved et uhell han ikke har skyld i, på vei til et billøp, med sin «my little bastard». Men det endelige gjennombruddet kommer i 1956 – da vinner den totalt for første gang i et stort billøp – Targa Florio.

356 var blitt en stor suksess. En oppfølger var naturlig. Porsche hadde etter hvert skiftet ut alle Volkswagen-delene og produserte mye selv. Den nye modellen skulle selvsagt bruke den samme oppskriften. En luftavkjølt boksermotor helt bakerst, men med litt bedre plass.

T7-prototypen blir presentert til applaus av Ferrys sønn, Ferdinand Alexander, Butzi blant kjennere. Fronten er umiskjennelig, mens bakparten kan diskuteres. Den er gjort slik fordi passasjerene i baksetet skulle få litt mer plass.

Tilfeldigheter førte til at Porsches legendariske 911 ikke skulle bli slik.

Porsches designsjef Erwin Komenda, som sto bak designen for både Bobla og 356, likte dette med Butzi ganske dårlig. Visstnok var han bortpå tegningene når «ingen så på».

I ettertid heter det seg at han tok med seg Butzis tegninger over gaten til karosserifabrikken Reutter. De fintegnet i hemmelighet prosjektet og presenterte det som 901. Og slik ble det.

Riktignok protesterte Peugeot på nummerbruken, slik at Porsche endret det til 911.

Lengde 4,16 m. Høyde 1,32 m. Bredde 1,61 m. Vekt 1080 kg. 61 liters tank. Luftavkjølt, sekssylindret 2 liter boksermotor med 130 hk. Dreiemoment 174 Nm ved 4200 o/min. 120 hk pr. tonn. 0-100 km/t på 8,7 sekunder. Fem trinns girkasse. Toppfart 211 km/t.

911 vinner i rally og racing, men Porsche har større planer. Porsche har kjørt 24-timersløpet på Le Mans i mer enn 65 år. De fortsetter å bruke internnummer med en null i midten.

Porsche 908 blir kanskje den viktigste. En lettvekts V8-racer på 500 kilo. Den vant langdistanse på Monza, Targa Florio, Spa og Nürburgring. 

Det har blitt 19 totalseire fra starten i 1951. Den første totalseieren kom i 1970 med den klassiske Gulf-Porsche 917 KH. Tyngre, men sterkere enn 908. 12 sylindre. 4,9 liter. 600 hk. Toppfart 340 km/t.

I 1970 kjørte Vic Elford 917 rundt «Le Mans» 13,4 kilometer bane med 240 km/t i gjennomsnitt og året etter med en toppfart på 387 km/t.

Porsche lar oss vandre i utstillingen tett inntil bilene. Så nært at du undrer på om noen kommer til å reagere om man åpner en dør og setter deg bak rattet. Men ingen gjør det, og ingen tar på bilene.

Til og med sutrende småunger som forsøkes oppdratt av Porsche-elskende fedre, og mødre, holder seg på noen få centimeters avstand.

Det er en slags gjensidig respekt mellom Porsche og de besøkende. Imponerende. Her står det biler som alle setter pris på men ingen kan sette en pris på. 

I neste utgave av bladet BIL kan du lese "alt" om nye Porsche 911 med internkode 992.

LES OGSÅ: Alle gode ting er tre












toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer