img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
24 bilder i galleri
Skal opp en divisjon
BILTEST: Ford Fiesta og Volkswagen Polo sikter mot opprykk. Nå vil de være med i eliteserien.

Ford Fiesta

VW Polo

En divisjon opp – snakker vi eliteserie?

Fiesta har helt klart tatt noen store steg sammenlignet med forgjengeren. Mer komfort, mer plass og «voksnere» linjeføring utvendig gjør at Fiesta mer enn noen gang kan ta over for de som har en noe eldre Focus.

Nye Polo blir flere steder omtalt som den nye Golf. Plassmessig er vi nok omtrent på nivå med Golf fra noen generasjoner tilbake, men teknologisk er den mer tilstede i nåtiden. Horisontal linjeføring gir opplevd større bil.

Småbiler med anemisk kraftverk?

På ingen måte. Den 3-sylindrede 1-literen under panseret her har i mange sammenhenger blitt hedret opp, ned og i mente, og vi ser ingen grunn til å slutte med det. 140 hester er imponerende, lydbildet er sjarmerende og den herlige girkassa med seks trinn og perfekt vektet clutch gjør at man skal ha veldig klart behov for automat for å velge bil med to pedaler.

1 liter under panseret her også, og «bare» 115 hestekrefter, men det er ikke lett å merke de 25 differanse-hestene i forhold til Fiestaen. DSG-kassa er lynrask når man er i fart, men usedvanlig treg i oppfattelsen når start-stopp-systemet slår inn. Pussig fra VW. Polo-motoren er også litt stillere enn Fiesta-trippelen når man drar på.

Det hopper og spretter i små biler?

Fiesta har lenge vært kjent som den mest kjøreglade bilen i sin klasse, og Ford har heldigvis ikke tuklet med det. Jo, kanskje er den litt mer avrundet enn forgjengeren, og mangler dermed den lille skarpheten, men dette har resultert i en bil som er langt mer dag-til-dag-anvendelig enn tidligere. Styrefølelsen gjennom et komisk tjukt og stort ratt er god.

Volkswagen vet hva de holder på med her, og kjørefølelsen i Polo vil ikke være en dramatisk forandring om man er vant til Golf. Kanskje ikke så rart, all den tid bilene er bygget på samme plattform: MQB. Som forventet er ikke Polo førstevalget på svingete, smil-frembringende veier, men transportetapper på motorveien er forbløffende effektivt ekspedert.

Trivelig innemiljø?

Absolutt. ST- Line gir litt fargespill innvendig. Den røde pyntelisten bryter opp et ellers grått interiør. Gode stoler er et pluss, selv om vi alltids kunne tenkt oss noe lavere sittestilling. Store, tydelige instrumenter er et pluss, og selv om noen av knappene i dashbordet er litt små kan vi ikke annet enn å si «ja takk, begge deler» til både rattvarme og varmetråder i frontruta.

Det er usedvanlig grått i vår testbil, men det trenger heldigvis ikke være slik. Polo har godt av litt farger i interiøret – for her er selv kjørecomputeren i svart/hvitt. Materialkvaliteten er god, men ikke helt bank-hvelv-solid som i Golf. Det er nok kalkulert. Meget god sittestilling er kun skjemmet av for stor avstand til armlenet i døra.

Hvem vinner kampen om multimediegenerasjonen?

Fords stikk-opp-av-dashbordet-skjerm vinner ingen skjønnhetskonkurranser, men Sync 3 er milevis bedre i bruk enn forgjengeren – for ikke å snakke om det Nokia 3310-aktige grensesnittet i forrige Fiesta. B&O-anlegget vinner lyd-prisen av disse to, og selv om Sync 3 ikke er like elegant som VW-systemet er det lite å utsette på det totalt sett.

Multimedieskjermen er lekkert integrert i dashbordet, og vinkling mot føreren er alltid kjærkomment. Systemet er lettnavigert og raskt, men hadde en lei tendens til å miste DAB-dekning selv i relativt sikre strøk. Skjermen er skarp og god, men tiltrekker seg fingermerker som mygg til utelampa. Som i Forden finnes også her Android Auto og Apple CarPlay.

Kan de imponere med noen finesser?

Både Fiesta og Polo har radarbasert cruise control og en rekke andre sikkerhetssystemer. Slikt har virkelig blitt demokratisert de siste årene. Fiesta er ikke ellers pepret med finurligheter – det virker som om Ford har vært mer opptatt av å lage en mer «moden» bil enn tidligere Fiestaer.

VW har spandert på seg ryggekamera som skjules i VW-logoen på bakluka. Det er noe vi sjelden finner selv på biler som koster både tre og fire ganger så mye. Dobbelt gulv i bagasjerommet er også fiffig, men det er lite å spore av kreativ tankegang for øvrig. Trådløs mobillading er kjekt, da.

Mye bil for pengene – hvor mye penger for bilene?

En Fiesta i ST-Line-utførelse med 140-hesters motor starter på 236.900 kroner, mens vår testbil ender på 291.600. Dørkantbeskyttere til 700 kroner burde vært standard, men førerassistpakke og den store multimedieskjermen med B&O-anlegg anbefales herfra (til sammen 17.700).

Test-Poloen er en Highline-utgave som med 115-hesters motor og DSG starter på 264.400, mens vår bil er spesifisert til 291.500 kroner. Digital instrumentskjerm til 4400 kroner ville jeg plusset på – det hever inntrykket en del – og musikkglade vil kanskje sette pris på Beats lydanlegg (5800).

Konklusjon

Klarer Fiesta å få en fot innenfor døren til øverste divisjon? Ikke helt – den føles fortsatt som en småbil. Men Ford har definitivt klart å gjøre den til en småbil det er langt færre kompromisser med enn før, særlig når det gjelder komfort. Den er kanskje ikke full av finesser (unntatt varmetråder i frontruta), men gjør alle de grunnleggende tingene glimrende.

Selv i enkel utførelse oppleves ikke Polo som spartansk, og det sier mye om hvor voksne disse småbilene har blitt. 115 hestekrefter holder godt, men prøv DSG-kassa før kjøp. Til mye småkjøring kan den bli slitsom med stopp-start. Til alt ellers er Polo glimrende – men avstanden opp til Golf er nok større her enn mellom Fiesta og Focus, fordi Golfen er så god.

Vårt valg

Har vi noen gang opplevd testbiler som har vært så nære hverandre i pris, ferdig spesifisert? 100 kroner forskjell er i hvert fall ikke nok til å gi den ene fordel over den andre. Er det bybil med snert og kjøreglede en er på jakt etter blir Fiesta det naturlige valget. På langturskomforten har Polo en liten fordel, men ikke nok til å vippe i favør. Totalpakka med den artige motoren og herlige girkassa i Fiesta blir tungen på vektskålen – men med veldig liten margin.

Tekst og foto: Odd Erik Skavold Lystad

LES VIDERE:

- Testdata

OBS! 

Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer