Bilverden | |
|
Amerikanske Hennessey er en av disse amerikanske 1000hk-pluss produsentene som gjør ting uten drama. Det endrer seg kanskje nå?
|
Riktig benyttet kan ladbare hybrider sørge for betydelige utslippsreduksjoner i tettbygde strøk. Et pilotprosjekt utført av Statens vegvesen høster positiv respons hos norske bileiere.
|
Nå er det Chery sin tur til å komme med en minibil til virkelig minipris. En lovende utvikling.
|
I forhold til hva for eksempel hans amerikanske og russiske kollega blir kjørt i, er president Macrons hjul ganske beskjedne.
|
Bertel O. Steen overtar fra 1. desember ansvaret for Alfa Romeo, Fiat og Jeep. Dermed representerer de samtlige Stellantis-merker på det norske markedet.
|
God ide å be en ganske uforutsigbar designer feire at den vellykkede boksen, Renault R4, fyller 60 år.
|
I meldingene om sin neste Vision-versjon sier Daimler at dette blir den mest effektive elbilen ever. 1000 km rekkevidde – ‘men ikke på grunn av stor batteripakke’.
|
If Skadeforsikring har forpliktet seg til å bidra til Parisavtalen. Nå vil selskapet ha 3000 bilpartnere med for å nå nye, ambisiøse klimamål.
|
Porsche har nå gående en spesialutstilling på museet i Zuffenhausen, men du trenger ikke dra dit for å få et innblikk i utstillingen.
|
Nabobil skifter navn til Getaround og blir del av et internasjonalt nettverk.
|
Organisasjonen som deler ut prisen for Årets Bil i Europa, COTY, har nå presentert kandidatene som skal slåss om den gjeve tittelen.
|
Norsk elbilforening har passert 100.000 medlemmer. Medlemsmakten skal benyttes til å nå målet om at alle nye biler i 2025 skal være elbiler.
|
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
|
Vi visste det skulle komme noe, for midt på sommeren viste et sveitsisk firma ingen kjente til, bilder av noe som så ut som en kamuflert Testarossa. Hvorfor skulle noen kamuflere en Testarossa? Den er jo tross alt nesten 40 år gammel!
|
Det var vel ikke til å unngå: konkurranser på el-brett. Og når Formel 1-konstruktøren Williams skal bygge brettene, sier det seg selv at dette er en program med ambisjoner.
|
Den siste dagen på Oslo Motor Show er også den første dagen for en annen fabelaktig feiring av bilen og bilmennesket.
|
Hon Hai Technology Group – du kjenner dem bedre som Foxconn og storleverandør av telefoner for Apple – har lenge sagt at de vil blande seg inn i elbil-miljøet. Nå har de vist tre fremtidsmodeller.
|
I Porsche-kretser betyr Gemballa-navnet dels en skikkelig Porsche-foredler som har bygget noen virkelig navngjetne versjoner av produksjonsbilene og dels et mordmysterium fra Sør-Afrika med pengevasking i bakgrunnen.
|
Det er klart det måtte komme. Akkurat som for bensinmotorer. Ferdige elmotorpakker, emballert i esker og levert på døra.
|
Hver eneste høst og vår kan du lese om hjul som faller av biler i fart fordi hjulbolter/muttere ikke er skrudd hardt nok til ved de sesongmessige hjulskiftene. Så husk derfor å sjekke etter noen mil at hjulene ikke har løsnet.
|
Vi traff den på den siste Genève-utstillingen i 2019. Så kom pandemien i stedet for neste Genève – og det ble helt stille. Nå forteller produsenten at ikke bare er det liv i dem, men det er jommen enda mer skaperkraft der også.
|
En skikkelig mellomting mellom en motorsykkel og en ganske åpen bil er det som dukker opp her. Avsender: MGs advanced studio i London.
|
Igjen klarer Citroën å gjøre det de ofte er blitt kjent for: Ikke være som alle andre. Deres nye serie mobile bymøbler sprenger noen grenser.
|
Det var litt gøy å følge september-innspurten til nykommeren Nio. Til tider fikk du følelsen av at Nios informasjonssjef forsøkte å utMuske Musk. Ikke på Twitter, riktignok, men på blant annet Weibo og iFeng.
|
Norge er gjenåpnet! Med sine 40.000 besøkende blir Oslo Motor Show det første, store publikumsarrangement etter nedstengningen.
|