SOL Bil | |
|
Normalt sett skulle BMW ha vist sin nye 5-serie på en av de store messene, i Detroit eller Geneve. Men BMW ønsket minst mulig støy, og selv om de velger å slippe de første bildene 1. april, får vi tro de mener alvor.
|
I februar i fjor ble Everest registrert som merkenavn av Ford. Hvorfor, spurte vi. Sier vi ikke, sa Ford. Nå er svaret her: en ny 7-seters SUV bygget i Thailand, skal selges på 50 asiatiske markeder og debuterer på Bangkok Motor Show.
|
BMW-eide Rolls-Royce er i disse dager klare med den helt nye Phantom. Nå
skal Rolls-Royce også lage en offroader for de aller rikeste!
|
Det er som kjent ikke bare Ford som fyller 100 år i år. Det gjør også Harley Davidson. Og selvfølgelig skal det feires. Ikke bare i USA, men også i Europa. Minst to store arrangementer finner sted i nærheten av oss.
|
9. mai skal den nye A3, som ble vist i Geneve, stå hos forhandlerne i Tyskland. Dette blir fabrikkens satsingsmodell. 1,2 millioner skal bygges av denne modellen i løpet av dens livsløp. Langt flere enn det ble bygget av den forrige.
|
At BMW letter har kanskje noe med flytradisjonene å gjøre? Eller ikke. For akkurat nå er det M3 som letter. Med 110 faktisk. Sammen med endel flere hestekrefter og andre nye detaljer er det blitt en helt ny bil med det gode gamle CSL-navnet.
|
Mens vi for tiden står uten Ferrari-forhandler i Norge, er situasjonen ganske annerledes i England. I forrige uke åpnet verdens største utsalgssted for Ferrari og Maserati i Egham, Surrey.
|
Og dermed røyk Cayennes argument om at den er verdens raskeste SUV. Og det var noen dansker som fratok den æren ved å la en trimmet M-Klasse måles i 282 km/t på Nardo-banen.
|
For lenge siden kunne vi fortelle om en gullsmed i Mannheim som sloss mot Ferrari. Italieneren mente at et av hans anheng lignet for meget på deres varemerke.
|
Det var en periode jeg gjerne spiste Castrol på brødskivene. Det var da de hjalp til å få noen norske racingminner restaurert, og utstilt. I Sveits skjer fremdeles noe av det samme. Orca C113 heter en superbil de har vært med på å få frem. Den ble vist i Geneve.
|
Det var selvfølgelig ikke annet å vente. Nå forsøker en av Tysklands store supermarked-kjeder seg med lavpris-biler. Etter et lavprofilforsøk der Edeka solgte Punto i fjor, er nå giganten Plus ute med tilbud på mer enn 1000 nye biler.
|
Ford har i dag offentliggjort de første bildene av sin nye Focus WRC. Bilen får et langt mer aggressivt utseende enn sin forgjenger og skal være klar til VM-runden i New Zealand om to uker.
|
I den første Tomb Raider filmen var det Land Rover som var bilen. I neste opus, Cradle of Life kjører heltinnen en Jeep Wrangler Rubicon, og det er klart at det ville Jeep gjerne benytte seg av i annen markedsføring også. Det var ikke lett.
|
Vi har fortalt deg om EDAG før. Et tysk konstruksjons-selskap, meget aktiv blant verdens bilfabrikker. Av og til kommer de frem fra skyggen og viser sitt eget konsept, for å fortelle alle oss andre at de kan nokså mye.
|
Det er bokstavelig talt møkk det dreier seg om i endel oppsiktsvekkende tyske meldinger i dag. Deutschen Umwelthilfe, et miljøovervåkingsorgan, beskylder tysk bilbransje for ikke å ha møtt de avgassreglene de har skrytt av. Overklassebiler har ligget langt unna Euro 3-normen, påstås det.
|
Noe av det ungene syntes var morsomt på den nå avsluttede Melbourne-utstillingen var en ombygd Ford Falcon med 600 hester og siktet innstilt for australske fartsrekorder. Raptor het den.
|
Det nærmer seg leveringsstart for Continental GT, og skal vi tro rapportene fra Bentley har de allerede forhåndssolgt nærmere 3200 biler, et halvt år før den første ruller av båndet.
|
Castagna er et eldgammelt italiensk karosseri-navn. Noen har klart å gjenopplive navnet, men ikke glorien. Forsøkene derfra har vært patetiske til nå, men kanskje merker vi et lite gløtt av håp?
|
For tredve år siden, i 1973, debuterte Erich Bitter med en personbil under eget navn på bilutstillingen i Frankfurt. Den gang med en modell basert på Opels Diplomat. Etter mange års taushet var han tilbake. Denne gang i Geneve, men fremdeles med GM-produkt.
|
Det kunne være morsomt om de får det til, skrev vi siste gang vi var innom herrene Funke og Will. Og jommen ser det ut som de får det til, i Geneve viste de tre biler og fortalte at så langt hadde de produsert 72 eksemplarer.
|
Det er ikke ofte det skjer: i Geneve lå det plutselig noen tegninger uten annen forklaring enn at de viste Seat MSV. Ikke antydning av hva eller hvorfor.
|
Du har neppe unngått å legge merke til at Ford fyller 100 i år. En slik begivenhet må selvsagt markeres skikkelig, blant annet ved å gjenskape deres aller første megasuksess. Også kjent som Århundrets bil.
|
I 2001 tjente Ferrari 47 millioner Euro. I fjor endte resultatet på 21,6. Grunnen til nedgangen? Den viste seg i en fotnote. Ferrari-sjefen Luca di Montezemolo hadde fått utbetalt en bonus på 18,2 millioner.
|
På fjorårets Paris-utstilling lanserte Jaguar sin nye XJ. Selv om bilens utseende har mye til felles med forgjengeren, er den ny fra gulv til tak. Bils Trygve Bæra har foretatt den første prøvekjøringen av nykommeren.
|
Nå som vi snart har tilbakelagt tre måneder av 2003, er det på tide å starte introduksjonen av 2004-modeller. Cadillac kaster seg inn i den luksuriøse delen av cab-markedet med sin nye XLR.
|