Bilindustri | |
|
Japan har igjen vist at de har problemer med sin bedriftskultur i utlandet. Juni har vært vanskelig for japanske bilfabrikker i Kina.
|
Renault- og Nissan-sjef Carlos Ghosn tror at 2010 blir et rekordår for den globale bilindustrien. Han tror salget vil øke med mer enn 10 millioner biler fra i fjor.
|
Den tredje av de tre store amerikanerne kommer også med positive signaler.
|
Ikke før har det verste USA-styret rundt Toyotas sikkerhetsproblemer lagt seg, så går myndighetene løs på et annet sikkerhetsikon: Mercedes-Benz.
|
Om kort tid vil det bli gjort kjent at VW-Gruppen har kjøpt Italdesign, skriver Automotive News Europe. Svært logisk, i så fall.
|
Første kvartal endte med at GM kunne føre opp 865 millioner dollar i pluss på bunnlinjen. Første overskuddet på tre år.
|
De første økonomiske VW-tallene fra 2009 er nå kommet. Nettofortjenesten ramlet meget mer enn ventet, med mer enn 80 prosent, til 911 millioner euro.
|
Daimler, ofte regnet som det mest aksjonærvennlige selskapet i Tyskland, sjokkerte markedet ved å kutte utbyttet. For første gang siden 1995.
|
Michelin var den siste av de tre store franske som fortalte om et dårlig 2009 og advarte foran et meget usikkert 2010.
|
Her har man kjørt et pokerspill, der man selv har delt ut de kortene man selv har valgt, har ingen andre motspillere rundt bordet, og likevel folder man. For en utgang.
|
Nå har også en annen stor investor sendt varsel til Volkswagen. ”Litt mer transparente prosedyrer takk”, ber de om. Akkurat som det norske Oljefondet har gjort.
|
Det har vært to spennende uker for GM-voktere. Det startet med at ”Vi tar Opel allikevel” og endte med et kvartalsresultat meget bedre enn ventet.
|
Personbilsalget i Europa økte 11,2 prosent i oktober. Akkumulert ligger vi fremdeles fem prosent etter fjoråret.
|
Philippe Varin, den nye sjefen for PeugeotCitroën, kom fra stålgruppen Corus, som han solgte til indiske Tata før han sluttet der. Nå er han på gang igjen.
|
For første gang dette året melder Toyota om at de tjener penger i et kvartal. Resultatet var så positivt at konsernet nå regner at årsresultatet bare vil bli halvparten så dårlig som man opprinnelig fryktet.
|
Også BMW viser klart at krisen i bilbransjen ikke er over. Det tjente mye mindre i tredje kvartal enn man hadde regnet med på forhånd.
|
De som tror at det blir ro og orden nå som GM har bestemt seg for å beholde Opel allikevel, må nok tro om igjen. STREIK! var det første vi hørte fra Rüsselsheim i dag tidlig.
|
Ford hadde et tredje kvartal som var så bra at de igjen våger seg ut på markedet for å hente inn frisk kapital.
|
Man hadde nok ventet at VW hadde tjent mindre i tredje kvartal. Men ikke så mye mindre.
|
Det er ikke bare det norske Oljefondet som setter spørsmålstegn ved den kommende VW-Porsche avtalen.
|
Man skulle ikke tro at den seriøse Forbundsrepublikken Deutschland, og det som en gang var verdens største industrikonsern, med vegg-til-vegg advokater, globalt, har stått bak dette tragiske sirkuset som heter Opel.
|
Overraskende kunne Daimler fortelle om en skikkelig fortjeneste i tredje kvartal. Dermed steg aksjekursen med 7 prosent.
|
Subaru-importør, Nils Petter Gill, vet å velge seg venner. Nå er han som Gill skal kjøpe elektriske biler av, presentert som Kinas rikeste mann.
|
I mai trodde vi det hele var klart. At suksess-bedriften Opel skulle fortsette med Magna som ny eier. Da glemte vi at dette var et spill GM ikke behersker.
|
Fiat har kjøpt produksjonsbiten av Bertone. Og nå ser det ut som om VW vil overta Karmann.
|