Leder | |
|
Skal du vestover på E18 gjennom Drammen i sommer må du regne med å tilbringe mye tid i bilen – hvis du ikke er så heldig at du kan legge kjøreturen vestover til en tid på døgnet da du er alene på veien. Nå har nemlig det nye bruprosjektet over Drammen kommet i gang. Det betyr enda dårligere fremkommelighet på en strekning som når den har normale veiforhold er overbelastet.
Først i 2006 vil den nye firefelts brua være ferdig. Men selv da vil fremkommeligheten være begrenset. Arbeidet med utvidelsen av tunnelen syd for brua blir nemlig ikke startet før selve brua er ferdigstilt.
|
Forskjellsbehandling er noe som byr oss imot. Når det så er statlige myndigheter som står bak, blir det riktig ille. Et av de verste eksempler på dette, fikk vi se i media uka før 17. mai.
Men først må jeg få påpeke; etter lederen i forrige nummer av YrkesBil, hvor jeg kritiserte kontrollmyndighetenes overfokus på mindre viktige saker, som feil lysbruk, kan jeg bli oppfattet som å være imot kontroller. For å ha det fastslått med en gang: Ha gjerne flere kontroller, men sørg for at det er på de områdene i trafikken som innvirker på trafikksikkerheten!
|
I Tyskland har det lenge vært differensiert beskatning av biler. Størrelsen på beskatningen har de siste årene i stor grad vært avhengig av hvor mye bilen forurenser, og
biler uten katalysator forurenser mest. Disse har sågar hatt kjøreforbud på dager med ekstremt høy luftforurensning. De samme kravene kommer nå også i Norge. I Oslo snakkes det om forbud mot biler uten katalysator på dager med høy luftforurensning.
Hva dette har med forsikring å gjøre? Ikke så mye for oss som har hatt bil noen år. Men for unge bilister som skal skaffe sin første bil, har det ganske mye med saken å
gjøre.
|
Elbiler skal før sommeren 2003 få rett til å kjøre i alle kollektivfelt i Oslo og Akershus. Unntak skal gjelde for kollektivfelt der kollektivtrafikken er omfattet av spesielle begrensninger, for eksempel på grunn av kapasitetsproblemer.
– Ordningen er enda et tiltak for å legge til rette for mer miljøvennlig transport i storbyområdene. For elbiler er det i Norge allerede innført gratis offentlig parkering, fritak
fra bomavgift og fra engangs- og årsavgift, lavere avgiftsgrunnlag ved bruk av elbil som firmabil, og for kjøp av nye elbiler ble det fra 1. juli i fjor innført “nullsats” når det gjelder merverdiavgift, sier samferdselsminister Torhild Skogsholm.
|
Norge har, nesten uten å ha konkrete økonomiske vedtak for det, vedtatt en 0-visjon når det gjelder dødsfall i trafikken. Ikke det at vi har særlig tro på at dette er noe mer enn fagre ord, de gangene det er snakk om å investere i sikrere veier, stopper det lett opp.
Det som forundrer oss i denne sammenheng, er hva som prioriteres i en del trafikk-kontroller. Gjennomføres de for å skape en statistikk for UP og Statens Vegvesen som viser hvor mye de utretter, eller gjøres det i bestrebelsene for å få mindre ulykker på veiene? Man må ha lov å spørre.
|
Som kjent var det opprinnelig meningen at Bertel O. Steen skulle overta importen av de amerikanske bilmerkene Chrysler og Jeep fra MøllerGruppen 1. februar 2003. Det var en lørdag. Fredagen før, altså 31. januar, holdt BOS sin årlige bursdagsfeiring der de opplyste pressen om at overtakelsesdatoen var utsatt til 1. mars.
|
Alle klager. Både transportører og leverandører av transportmateriell. Prisene på landeveistransport i hele Europa er alt for lave. Hvordan kan vi påstå det?
Se bare hva man kan finne på å flytte Europa rundt på lastebil. Et firma i Nederland kjører reker fra fiskere i Nederland, tvers igjennom Frankrike og Spania. Deretter blir semivogntoget skipet over til Marokko. Hvorfor?
|
Ikke for å foregripe begivenhetenes gang, men når du kommer igjen etter denne sommerens ferie er det dags for kommune- og fylkestingsvalg. Tar jeg ikke helt feil blir det Pettersen, Hagen, Bondevik, Halvorsen, Sponheim og Stoltenberg som blir mediefigurer i det valget, som ved tidligere kommune- og fylkestingsvalg.
Det er da heller ikke uten grunn at det fra enkelte ordførere har vært ytret ønske om selv å bestemme når kommunevalget skal finne sted for nettopp å slippe rikspolitikernes påvirkning av valget.
|
Kanskje er det et bra prinsipp å ikke snakke om snøen som falt i fjor. Men nå som den er i ferd med å smelte vekk, frister det å dra fram et av inntrykkene som henger igjen fra denne vinteren.
Så la meg like gjerne banne i kjerka med en gang:
|
Vi oversvømmes på veiene av dårlige vogntog med dårlig
betalte sjåfører fra tidligere østblokk-land. Denne vinteren har det vært ekstra mye fokus på dette, på bakgrunn av utforkjøringer med østeuropeiske vogntog med dårlige dekk og uten kjetting.
Vi har her på lederplass kritisert myndighetene for sendrektighet og feighet, for at de ikke trumfer igjennom krav til mønsterdybde og medbragte kjettinger – til tross for EU-protester. Vi synes fortsatt samferdselsministeren er feig, som ikke har skåret igjennom.
|
Jeg er ikke kresen når det gjelder kjøretøy. Prisen på redskapen er ikke avgjørende for hvor vellykket turen skal bli, men det er en forutsetning at redskapen fungerer slik det er tenkt at den skal fungere.
Det hjelper lite å ha en kostbar og moderne bil, hvis du må kjøre flere timer med bare ett hovedlys på grunn av en så enkel ting som at det ikke er mulig å skifte lyspære uten omfattende ommøblering i motorrommet.
|
2003 er et år rikt på 100 års-jubilanter. De fleste har vel fått med seg at Ford Motor Company er blant dem (selv om Henry Ford bygde sin første bil mange år tidligere), konsernet har jo ikke spart på pressemeldinger i den anledning.
|
2002 ble et dystert trafikkår. 307 personer ble drept i trafikken, 12.400 ble skadet og 8.700 ulykker ble rapportert til politiet. 5,5 prosent flere ulykker, 5,1 prosent flere skadde og 11,6 prosent flere drepte.
Samtidig har politiet beslaglagt flere enn 10.000 førerkort. 5520 fikk førerkortet beslaglagt på grunn av for høy hastighet, 3233 på grunn av kjøring i ruspåvirket tilstand, og 1338 på grunn av aggressiv og uaktsom kjøring. I 2000 og 2001 ble det beslaglagt 2590 og 2863 førerkort på grunn av for høy hastighet.
|
MotorBransjen har foretatt sine årlige intervjuer av bilimportørene, og kan fastslå at smilet som enkelte presterer blir stadig stivere.
|
Omsider har vi erkjent det: En månedsavis er vel og bra, men haken ved de er at det i verste fall kan ta en hel måned fra en nyhet er en nyhet og til den havner i lesernes hender. For en bransjeavis er ikke dette alltid et problem: Fagnyheter er ikke som andre nyheter, i hvert fall ikke bestandig. Har vi trøstet oss med. Helt til nå.
|