Prøvekjørt | |
|
PRØVEKJØRT: Mercedes Geländewagen handler først og fremst om stil – om en arbeidshest vassende i søle med tungt lass på slep som etter noen minutter innom vaskemaskinen står klar for å frakte brudepar til fest.
|
PRØVEKJØRT: Hyundai Ionig koster nå litt mer, men rekkevidden er til gjengjeld økt med drøyt 36 prosent til 311 kilometer. Ioniq bruker lite strøm, men fortsatt tar det altfor lang tid å hurtiglade.
|
PRØVEKJØRT: Det er rart hvor lett nordmenn sluker luksus bare de blir vant til det og avgiftsrabatten er stor nok. Tesla Model S og X, Audi e-tron og Jaguar I-Pace er gode eksempler. Men jeg tror det skal mye til før ladbar Bentley Bentayga blir noe hverdagssyn på norske veier.
|
PRØVEKJØRT: Audi A6 Allroad er fortsatt den forfinede familiebilen som også gjør SUV-ens jobb som hyttebil.
|
PRØVEKJØRT: Toyota Prius 4x4 er så gjerrig at den nesten går på lukten av bensin.
|
PRØVEKJØRT: Skoda Superb Scout kunne ha vært selve drømmebilen i Norge.
|
I august er Polestar 2 her. Den svensk-kinesiske elbilen med Volvo XC40 i bunnen fyller det meste av bruksfunksjonsgapet mellom elbiler og fossilbiler.
|
Ikke en dag for tidlig legger Mazda i dag ut på turne landet rundt med elektriske MX-30. De håper mye utstyr og svært hyggelig pris overskygger den korte rekkevidden på 200 km. I september kommer MX-30 i ordinært salg.
|
Etter 22 års fravær er Ford Explorer tilbake i Norge, men nå som ladbar hybrid med hele 457 hk, plass til sju og drøyt to kubikkmeter bagasjerom.
|
PRØVEKJØRT: Er du ute etter det smarteste bilkjøpet, kan du droppe resten av artikkelen. Du kjøper ikke Range Rover Evoque for at det er fornuftig rent økonomisk sett. Det betyr ikke at bilen er meningsløs for alle.
|
PRØVEKJØRT: Mercedes-Benz CLA 250 4Matic Shooting Brake skyter fart som en elbil, men har den deilige motorlyden i behold.
|
PRØVEKJØRT: Du skal ha det fryktelig travelt og svært dyre vaner for å ikke trives i Mercedes-AMG GT C Roadster.
|
PRØVEKJØRT: DS3 Crossback E-Tense er en av firlingene som kommer til å endre det norske elbilmarkedet neste år.
|
PRØVEKJØRT: Tredje generasjon: Mercedes-Benz ruller ut en rekke nye ladbare hybrider. SUV-en GLE 300 de imponerer mest.
|
PRØVEKJØRT: Ladbart, hybrid eller ikke. Fords personbiler henger etter, taper terreng i Europa og i Norge er Mondeo nærmest fraværende. Kan hybrid stasjonsvogn løfte interessen? Og hvorfor ikke ladbar?
|
I løpet av oktober slipper Lexus løs elektrisk UX 300e i Norge. Den burde hatt bedre rekkevidde og større hurtigladefart.
|
PRØVEKJØRT: Kongen av vanskelige veier og kongen av Rally Dakar, Mitsubishi Pajero, har abdisert.
|
PRØVEKJØRT: Minstemann fra Mercedes-Benz lyser opp, men har en stiv prislapp.
|
PRØVEKJØRT: Honda Civic er den lille familiebilen som amerikanerne står i kø for å kjøpe, men som nordmenn knapt er klar over at eksisterer.
|
PRØVEKJØRT: Det spesielle med budsjett-Skodaen Scala er hvor mye avansert utstyr det lar seg gjøre å putte inn i bilen uten å flå kjøperen.
|
PRØVEKJØRT: Ford Focus ST er ganske så heftig, men prisen kan skremme.
|
PRØVEKJØRT: Volvo S60 er virkelig lekker. Men den kan komme til å bli et sjeldent syn på norske veier.
|
Opels største SUV for tiden, Grandland X, blir vesentlig kjappere når den snart er her som ladbar hybrid med 300 hk.
|
PRØVEKJØRT: Med firehjulsdrift på plass er det slett ikke rart at RAV4 er Toyotas mest solgte i Norge for tiden.
|
PRØVEKJØRT: AMG CLS 53 4MATIC setter du opp etter dagsformen, Sport+ på travle dager, komfort når skuldrene senkes.
|