Motorbransjen | |
|
Når vi først holder deg oppdatert på hva en del av utstillerne på Automessen 2006 for tiden driver med, hva de vil drive med på messen, og til dels om hva som vil bli vist der - hva er da mer naturlig enn at MotorBransjen i denne sammenheng også presenterer seg selv?
|
Kongsberg Automotive (KA) konstaterer til sin tilfredshet at bilmodeller utstyrt med deres stolsystemer og nakkestøtter får gode karakter når det gjelder sikkerhet og fokus på nakkeslengskader.
|
”Siste mote er å sminke bruktbilen før den selges, på samme måte som mange sminker boligen før den legges ut for salg”, kan nyhetsbyrået Newswire fortelle.
|
Trykkfeildjevelen har vært innom en tur i MotorBransjens messekatalog.
|
Verkstedutstyrsleverandøren Rodin & Co. AS presenterer sin nye 256-siders, fullfargede hovedkatalog for verkstedutstyr på Automessen. I følge leverandøren ”viser den alt som behøves på et bilverksted”.
|
I en pressemelding forteller Harald A. Møller AS at Volkswagen høster priser for sin banebrytende nye TSI-teknologi i den nye motoren med både turbo og kompressor som allerede er installert i nye Golf GT.
|
Gjeldsnemnda for Th!nk Nordic AS foreslo i går, 23. februar, at gjeldsforhandlingene innstilles. Det ble åpnet gjeldsforhandlinger i Th!nk Nordic AS seks dager tidligere.
|
Hans Petter Bakken (42) tiltrer som ny ettermarkedsdirektør i Toyota Norge AS den 1. mars. Han er en erfaren Toyota-fagmann, med 24 års fartstid.
|
På Risløkka i Oslo åpner Bilia i dag klokka 11 Norges kanskje mest moderne og miljøvennlige bilskadesenter i Økern Næringspark.
|
Bahcos serie av stablbare verktøykofferter ble lansert i april 2005. Senere samme år mottok Bahco den japanske prisen ”Good Design Award Gold Price 2005” for koffertene.
|
På Automessen vil motorrensprodusenten Forté orientere om driftsforstyrrelser som skyldes forurensing i motor og drivstoffsystemer. Kjøremønster og aldring av væsker er ofte årsaken.
|
På Automessen 2006 vil Meca vise sin totale bredde, derfor har de lagt beslag på ikke mindre enn 1000 kvadratmeter utstillerareal – mer enn noen andre, selv om Meca bare har vært i det norske markedet i drøye to år.
|
Volvo-forhandleren Volmax i Kongsvinger måtte finne seg nye lokaler. Norsk Scania hadde for stort anlegg 3 km utenfor samme by og ønsket nye leietakere. Resultatet er at de to konkurrentene nå finnes i samme anlegg på Rasta inntil Riksvei 2 mot Sverige.
|
I 2005 overgikk den tyske motordel-produsenten Mahle for første gang i historien 4 milliarder Euro i omsetning.
|
Da de fire ansatte på Bosch Car-verkstedet Drammen Bilservice AS kom på jobben siste mandag i januar, var verkstedet tømt for utstyr. Daglig leder og hovedaksjonær, opprinnelig fra Balkan, dukket ikke opp.
|
Fyksen Bilservice AS ansatte Magne B. Nyseth som markedssjef fra 1. februar. Han kommer fra stillingen som Regionsjef Øst i Meca Norway AS.
|
Bildelprodusenten GKN har i den senere tid lansert svært avanserte drivlinjekomponenter som aksler og universalledd, både hva konstruksjon og materiale angår.
|
Forhandlingene i forbindelse med at Bilia overtar samtlige aksjer i Tronrud Holding AS ble fullført forrige uke, og transaksjonen ble endelig gjennomført sist fredag.
|
Robert Bosch AS holder ikke lenger til i Trollåsveien 8.
|
Bosch har kommet med et videreutviklet ABS med betegnelsen 8.1, som er 20 % mindre og lettere enn forrige versjon – vekten er nå nede i 1,4 kilo.
|
Samtidig med åpningen av det nye ekspressbusstoppestedet på Kopstad, åpnet Statoil en helt ny servicestasjon på området med lett tilgang fra E18, både nord- og sydgående.
|
Den tidligere salgsdirektør for Ford Scandinavia og adm. dir for Ford Motor Norge, danske Carsten Færge (43), vender 1. april tilbake til bilbransjen – i Danmark.
|
Den velkjente multisprayen WD-40 kommer nå i en boks der sprayrøret sitter fast på spraydysa, mens det tidligere var tapet løst utenpå (og gjerne forsvant for godt etter et par gangers bruk, til alminnelig irritasjon). I tillegg er den tradisjonelle, korte spredningsdysa beholdt.
|
Ikke i noen annen bil er andel norske komponenter større enn i Chevrolet Corvette. Skulle norske myndigheter virkelig støtte norsk industri, burde alle kjøre Corvette. Kongen burde kjøre en slik bil med motor på 512 HK – og alle norske utenriksstasjoner burde vekke oppsikt med Corvette.
|
C. Frimann-Dahl viser på Automessen en grom verktøyvogn, Snap-On Tool Wagon, som er mest beregnet til bruk i motorsport. Når bil og fører står i pitlane nytter det ikke å ha det mest nødvendige i en bærbar verktøykasse. De store gutta trenger en skikkelig verktøyvogn!
|