Bilindustri | |
|
Omtrent samtidig har begge de to store franske bilprodusentene lagt frem 2001-resultatene. Mens Renault nesten gjentar 2000-resultatene har PSA gått frem 29 prosent i nettoresultat.
|
Det er moro med BMW. De gjør ting som de færreste andre bilfabrikkene gjør. Er det kanskje derfor de også avviker ved å tjene gode penger? Nå går de ut og slakter forslaget til nytt gruppeunntak – men med omvendt utgangspunkt. Det er ikke radikalt nok, sier BMW.
|
Mario Montis forslag til nytt gruppeunntak møtte motstand i EU-kommisjonen i går kveld. Fire kommisærer stemte mot, men nå er forslaget vedtatt, og på enkelte områder har det gått lenger enn ventet. Men generelt kan man si, og det er vel ingen bombe, at fabrikkenes grep på distribusjonen løses litt opp.
|
Mens Renault pluss Ford fremdeles er sant i Norge, skjer det logiske ting på andre markeder. Nå har for eksempel Renault i Tyskland overtatt tyske Nissan. Felles backoffice er blant det som skal gi store innsparinger.
|
Det er tvilsomt om det blir nødvendig med så masse sorgarbeide. Eller om krisepsykiatriske team må kalles inn. Isuzu skal slutte med personbiler. Det betyr at Aska forsvinner!
|
Tyskland er ubestridt det største bilmarkedet i Europa. Men nummer to-plassen har det ofte vært kjempet tett om.
|
Fords prestisje-avdeling, Premier Automotive Group, blødde skikkelig i fjor – ser det ut som. Riktignok oppgir ikke Ford økonomiske detaljer om sine filialer, men aviser har allikevel kommet med anslag som har det til felles at de ikke er korrigert. Nærmest tvert i mot.
|
Det gikk ikke helt som vi hadde trodd. Men skifte i design-toppen hos Volkswagen er det blitt. Helt uten dramatikk.
|
Også når det gjelder renommé og omdømme er Porsche på topp. Selv når vi ser bort fra bilene.
|
Vi har fulgt Tony Gott på disse sidene. Med applaus da han som VW-ansatt sjef for Rolls/Bentley tok rotta på alle sølvfargede tyskere i fjorårets Mille Miglia for eksempel. Og med undring da VW ga ham sparken i november i fjor. Nå har heldigvis BMW forstått hva det dreier seg om.
|
Mesteparten av det som driver med bil i Europa er for tiden ganske opptatt av hva Mario Monti gjør. Sjef for EUs konkurransemyndigheter, og i ferd med å presentere bransjen for forslag til nye gruppeunntak. Lytt til Radioen – er åpenbart hans budskap.
|
Sjefen for Daimlerchryslers amerikanske avdeling, Dieter Zetsche (bildet), hadde et par solide uttalelser under sin del av den forestillingen som heter Automotive News World Congress, som fant sted i forbindelse med Detroit-utstillingen. Den klareste: Chrysler skal ikke miste tredjeplassen til noen japaner, nei!
|
En av Koreas dagsaviser fortalte nylig at GM hadde informert fagforeningsfolk at de igjen hadde funnet lik i skapene. I form av gjeld som var forsøkt gjemt godt bort.
|
Porsche er ulik de aller fleste bilfabrikker i verden. De rapporterer om stadig økende fortjeneste – som om det skulle vært en selvfølge.
|
For et par uker siden begynte det å sirkulere historier om hvordan EU-kommisjonen kanskje kan tenke seg det nye gruppeunntaket – bestemmelsene som regulerer bilfabrikkenes kontroll over distribusjonen av bilene. Bilindustrien liker ikke endringer.
|
Hos Nissan stormes det fremover. En ny forretningsplan skal gi 1 million flere Nissanbiler i 2005, driftmargin på 8 prosent og null gjeld. Historien så langt gjør at man tror dem.
|
Fjerde kvartal var bloddryppende hos Ford. Dryppende? Blodet sprutet. Litt over 5 milliarder dollars må de skrive i rødt!
|
General Motors omsatte for 177,3 milliarder dollars i fjor og satt tilbake med 1,5 milliarder. Det er ikke mye til forretning, men det er i hvert fall et pluss-resultat.
|
Bilåret 2001 i Japan er ikke noe aktørene minnes med glede. 5,6 millioner personbiler er en prosent ned, men desember var 5 prosent under fjorårets og den fjerde måneden på rad med nedgang. 2002 regner man med vil bli like dårlig som 1985 var.
|
Selv om regnskapet enda ikke er klart er det visstnok klart at Fords overklassedivisjon, Premier Automotive Group, tapte penger i fjor. Hvor mye er det ikke sagt noe om.
|
Mange syntes Hyundai tok i da de sa at de regnet med å selge 1,68 millioner biler i år. Det er tross alt et stykke over fjorårets rekordsalg på 1,6. Men nå har de kommet med et enda høyere tall.
|
Nå som den endelige opptellingen er foretatt viser det seg at fjorårets personbilsalg i Europa endte på 14.834 millioner enheter, 0,6 prosent over 2000. Siden dette også var 250.000 mer enn prognosene sa, må man kunne kalle 2001 et godt salgsår.
|
Det kan vise seg at Nissan tjente penger i Europa i fjor, når bokholderne er ferdige med fintellingen. I så fall en stor triumf her også, for et selskap som stort sett etterlater seg positive signaler for tiden.
|
Da Ford presenterte sine redningsplaner for Wall Street fredag tok de i enda sterkere enn ventet. Produksjonskapasiteten skal ned, bl.a. ved å stenge 7 amerikanske fabrikker, og til sammen 35.000 arbeidsplasser skal vekk.
|
Ting tyder på at Brussel neste uke vil fortelle VW at de må fjerne stemmerettsbegrensningene. Konsekvensen kan bli at VW konsernet igjen vil bli en ren statsbedrift.
|