Bilindustri | |
|
Dere sitter vel alle sammen og venter på det første forslaget fra Mario Monti, EUs konkurranse-bestyrer, om hvordan det reviderte gruppeunntaket kommer til å se ut. Nå, får vi vite, er forslaget forsinket med mange uker.
|
Denne uken har EU-parlamentet gjennomført høringer som skal hjelpe til å ta avgjøre hva som skal skje med gruppeunntaket når dagens skal avskaffes i september neste år.
|
En sak som fort utviklet seg til å bli meget mer enn en lokal liten sutre-greie ser nå ut til å gå mot et forlik, før den ender i retten. Det dreier seg om Mercedes’ masseoppsigelse av forhandlere i Storbritannia.
|
Tyske bilforhandlere er usikre på fremtiden og bremser investeringene sine. I fjor investerte tyske bildetaljister 1,1 milliard Euro i virksomhetene sine. I år vil man ende langt unna dette tallet, kanskje godt under halvparten.
|
Sammen med tre andre underleverandører til bilbransjen har svenske SKF fortalt at de utreder planene om en pan-europeisk ettermarkeds-operasjon.
|
For oss vanlige idioter virker det som om profittjaget overkjører strategisk tankegang hos Europas bilfabrikker. Eller så begriper vi ikke noe. Samtidig som Europas bilfabrikker kjemper for å beholde gruppeunntaket, serverer de selv lass på lass av argumenter mot.
|
Richard Branson, som er en av Storbritannias rikeste menn, har gått inn i bilsalg. ”Dette er den mest konkurranse-fiendtlige bransjen jeg har vært i” sier han. Og han kjenner noen. Flytrafikk, Cola-produkter og grammofonplater/CD’er er bare noen av bransjene han har vært innom.
|
De av dere som har fulgt med på disse sidene de siste par ukene har sikkert ventet minst like ivrig som oss på at de første indikasjoner på EUs holdninger til fortsatt gruppeunntak for bilindustrien. Nå er den første rapporten her, den tyder på at bilbransjens lobbyister skal få et travelt år.
|
Mario Monti er europeisk bilbransjes mest interessante mann for tiden. I slutten av denne uken regner man med at han, EUs konkurranse-ansvarlige, skal legge frem rapporten om hva som skal gjøres med Gruppeunntaket.
|
Etter masse frem-og-tilbake har nå den engelske regjering tatt skritt for å få ned engelske bilpriser. Innsatsen går heldigvis ikke på priskontroll, men på konkurranseregler.
|
Det er ikke bare personbilene som sørger for den ukentlige rykteflommen. Lastebilsiden vil også være med. Dagens: Iveco og MAN planlegger felles-innsats.
|
Milano-børsen krevde at Fiat kom med en uttalelse om eventuelle samtaler om samarbeide, for at aksjene kunne noteres igjen. Den kom de med.
|
Fords Think-gruppe, som stammer fra Aurskog Høland, er allerede i ferd med å utvikle en rekke nye fremtidskonsepter. Ikke minst takket være samarbeidet med Ballard om brenselceller dukker det opp spennende konsepter.
|
William Clay Ford jr. sa nylig at så mye som 20% av Fords nye biler i 2010 kunne være drevet av en kombinasjon av elektrisitet og andre energiformer.
|