YrkesBil | |
|
Ok da, ikke hjemme-hjemme, men vi har fått en sniktitt inn i det aller helligste hos custombyggeren Sven-Erik «Svempa» Bergendahl (78). Her har han skapt noen av verdens mest legendariske showlastebiler.
|
Finn frem bløtkaka: 10. mars er den internasjonale V8-dagen.
|
Nå har Tesla satt inn trucken sin i nyttig arbeid. I testperioden skal den frakte batteripakker.
|
Det er, viser det seg, flere løsninger hvis du vil ha frakten frem den siste kilometeren ved hjelp av pedalkraft – pluss litt strøm.
|
Nå trykker også Daimler på startknappen for batterielektriske busser. Her er Mercedes-Benz Citaro i fullelektrisk versjon.
|
Miljøpartiet De Grønne (MDG) og Arbeiderpartiet (Ap) ønsker fritak fra bompengeavgift, tilgang til kollektivfeltet, gratis parkering og redusert engangsavgift for biogasskjøretøy.
|
Daimler ønsker å gå i strupen på Volkswagens Amarok når Mercedes-Benz nå topper X-klassen med sekssylindret motor på 258 hestekrefter og permanent firehjulsdrift.
|
I Tyskland har man gjennomført en undersøkelse og mange beregninger som ser grundig ut. Konklusjon: Biogass er svært mye bedre enn diesel, men også i forhold til el ser det totale miljø-regnskapet bedre ut.
|
Taxi til busspris er Volkswagens idé i Hamburg. I Karlsruhe går Daimler enda lenger: de gjør det gratis.
|
Kanskje å overdrive, men i Genève viser SsangYong noe som kan bli en god konkurrent til I-PACE. Pluss en stilig pickup.
|
Overledning kommer til å få en ny betydning fremover, skal vi tro det tyske industriforbundet.
|
Bilinnredningsbedriften Toolpack skal bygge om og tilpasse veivesenets kjøretøy de neste fire årene. KGK skal levere alkolåser.
|
Den elektriske Vito er inne i siste faste av sitt omfattende førproduksjons testprogram nå. I disse dager er snart kulde&komfort-prøvene i Ärjeplog fullført.
|
Det har skjedd mye rundt den nye London-taxien i det siste. Nå ser det ut som den får en avlegger.
|
Den har vært varslet lenge: Nå er batterielektriske Renault Master Z.E. klar for å rulles ut i markedet.
|
I Madrid har de nettopp presentert de første 15 batterielektriske bussene byen har kjøpt fra Irizar. I Valencia nøyer de seg foreløpig med en.
|
I en ny film presenterer Volvo Trucks sin visjon for hvordan automatisering kommer til å forandre måten vi lever og arbeider på i årene som kommer.
|
Kollektivselskapet Kolumbus har sammen med it-selskapet Computas utviklet en «tidsmaskin» som kan predikere forsinkelser og eksakt posisjon på selskapets 450 busser opptil et år frem i tid.
|
Optifleet, som er Renault Trucks’ programvare for flåtestyring, er nå tilgjengelig i en mobil utgave. Dermed kan bileiere få tilgang til informasjon om flåten sin i sanntid, uavhengig av hvor de befinner seg.
|
Nå begynner Daimler å levere ut de første batterielektriske Actrosene. Ti flåter i Tyskland og Sveits skal i løpet av de neste månedene få sin.
|
Lastebilbransjen jubler: Endelig skal Statens vegvesen innføre sentralisert, elektronisk dokumentkontroll for enkeltgodkjenning av tunge kjøretøy. Med det skal prosessen bli raskere og mer rettferdig.
|
Det har allerede rullet en kamuflert Scania på Japans motorveier en stund. Men nå settes trykket inn for alvor. Det startet med en Shinto-velsignelse.
|
I Frankfurt åpnet i dag den store utstilling for politi-utstyr. Selvfølgelig vises det biler der også. Daimler har hele rekken, fra Arocs til Smart.
|
Unimog er en av de virkelig store tyske etterkrigs-wirtschaftswunder-legendene. Og har sitt eget museum i Gaggenau – dets egentlige hjem.
|
Fra ikkeno’, for nøyaktig fem år siden, til 90 % markedsandel! Hils på FlixBus.
|