Motorbransjen | |
|
Utrolige Skoda utfordrer norsktoppen i norsk bilsalg. De vil slutte å leke med de små – og vil etablere seg fast som en av Norges ti mest solgte bilmerker. De mener alt vil skje i år.
|
Mercedes Norge har fått ny adm. direktør. Den erfarne bransjemannen Arne Berg har overtatt, og for første gang snakker han om planene. Han har tidligere arbeidet i Møller-gruppen (mest kjent for Chrysler) og sist var han sjef for Snap Drive. Arne Berg var også en av kreftene bak ideen om et gaterace i Oslo.
|
Mercedes-Benz Norge er ikke fornøyd med salget av varebiler. Direktør Arne Berg sier at de nå vil ta en langt mer offensiv rolle og målet er krystallklart:
|
De av dere som av og til er innom Betel O. Steens hovedanlegg på Lørenskog, vil vite at der bygges det og der har det vært bygget og der vil det nok fortsatt bygges. Det nyeste bygget inneholder også noe viktig: bedriftsmuseet.
|
14.000 norskregistrerte Citroën Berlingo og Peugeot Partner produsert mellom september 1999 og juni 2003, er under tilbakekalling - 7000 av hvert merke.
|
Mer enn hver tredje nye bil som er solgt hittil i år, er levert at Norges to suverent største importører – Harald A. Møller A/S og Toyota Norge. Aldri tidligere i moderne tid har to importører hatt en så sterk stilling. 36,8 prosent av alle nye biler levert hittil i år er importert av de to store i norsk bil. Men vil de store bli enda større?
|
NM i bilsalg går mot spennende klimaks. Toyota og Møller kjemper om heder og ære. Begge vil bli størst – nå starter sluttspurten.
|
Både for bilbransjeaktører og generelt bilinteresserte byr verden på varierte og spennende messer og fagkonferanser. Vi bringer derfor følgende (foreløpige) oversikt over de viktigste og nærmest tidsfastsatte arrangementer av denne sorten i inn- og utland i de to følgende måneder:
|
Det blir dyrere å ha bilen på verkstedet. Mens enkelte verksteder i Oslo-områder i dag har en timepris på 1000 kroner + moms – regner eksperter med at innen fem år må bileiere regne med en pris på opp til 2500 kroner timen. Og det er bilen du har som bestemmer hvor dyrt det er å ha bilen på verkstedet.
|
Hver tredje norske internettbruker har søkt etter informasjon om bil og motor i løpet av det siste halvåret. Dette går fram av en landsomfattende undersøkelse som Eniro Norge har gjennomført blant brukere av søketjenestene eniro.no og Kvasir.
|
Torsdag 11. august brant en Peugeot 307 ned utenfor et privathus på Jylland, og Peugeot Danmark var ikke sene med å opplyse om at det årlig oppstår 1000 bilbranner i landet årlig.
|
Bladet Bil feier 30 år, og i den forbindelse har vi tatt et tilbakeblikk på utviklingen av en del bilmodeller i denne perioden.
|
Vi biljournalister mates daglig med pressemeldinger fra utenlandske produsenter og norske importører. De fleste er grav alvorlige og fulle av tørre fakta. Men en sjelden gang hender det at vi må trekke på smilebåndet.
|
For å ildne til kamp om å bli Norges mest solgte bil bruker både Toyota Norge og Harald A. Møller A/S samme oppskriften. De tar med seg forhandlere og deres ektefeller på tur til Kina.
|
Krav om at batteriene må ha minst 95 prosent ytelse gjør at det går tregt med klargjøring av de 230 Think-bilene som er kommet til Norge fra USA. Det eneste firmaet i Norge som kan utbedre batteriene, har kapasitet på bare tre batteripakker i uka. Men kundene venter lojalt på sin brukte Think til kr 99.000.
|
Morten Gundersen er ansatt som ny Fleet Sales Manager i Volvo Personbiler Norge AS.
|
Under verkstedkjeden AutoMesters 10 år i Norge-jubileum, som ble feiret i Tromsø i helgen, ble det kunngjort for de over 350 tilstedeværende medlemmene og samarbeidspartnerne at Bosch vil bli Hellanors leverandør av bl.a. diagnoseutstyr og innsprøytningskomponenter til bensin-og dieselmotorer. Artikler som Hella ikke selv produserer.
|
Renault-fabrikken har enda ikke godkjent at Grand Scenic kan registreres som varebil i Norge. Den norske importøren har innredet en bil med skillevegg og fått den godkjent av myndighetene. Men de avventer fabrikkens reaksjon.
|
Seat skal ha 8 til 10 forhandlere i løpet av de neste to til tre årene. De skal selge fra 500 til 1000 nye Seat i året. Seat har endelig etablert seg i Norge som Norges minste importør. Med bare en ansatt – Petter Solli.
|
Det er morsomt med ukelistene fra Opplysningsrådet. Der kan utslagene bli store. I hele august, så langt, er for eksempel Opel helt oppe i tet. Astra foran både Golf og Avensis, og Opel 2 biler foran VW.
|
Nissans nye norske organisasjon er snart klar. Fra årsskifte vil det være rundt 12 ansatte i nye Nissan Norge. De blir en del av Nissan Nordic som får hovedkontor i Finland. De norske ansatte skal ha kontorer i Oslo-området da dagens Nissan-anlegg i Drammen er solgt til en lokal entrepenør.
|
Toyota lanserer i oktober nye Hilux i Norge. Og det blir den eneste bilen produsert i Afrika på det norske markedet. Ny Hilux produseres nemlig bare i Thailand, Sør-Afrika og Argentina. Til Norge er det bestemt at mens X-cabene skal komme fra Thailand – vil øvrige modeller kommer fra Toyotas fabrikk i Durban, Sør-Afrika.
|
Det er deilig å kunne skrive om en virkelig nyhet en gang i blant også. Som nå, når ContiTech kommer med en ny tannrem som tillater inntil 300.000 mellom bytter – uten at ventiler treffer stempeltopper underveis.
|
Suzuki lanserer neste år en helt ny Wagon R. Men den kommer ikke til Norge. Fabrikken vil ikke levere bilen med firehjulstrekk, og da sier den norske importøren ”nei takk”.
|
Opel starter salget av nye Zafira mer enn en måned før bilen lanseres. Og de starter ikke bare salget – det er kommet flere hundre biler til Norge så kunder vil få bilen levert før lansering 17. september.
|