Varebil | |
|
Bilgigantene avslører mer rundt sine store samarbeidsplaner. Ranger og Amarok skal bygges over samme lest, og Caddy og Transit Connect skal dele plattform. I tillegg skal det samarbeides om en modell i Transporter-segmentet.
|
Samtidig som helelektriske eSprinter skal rulles ut i markedet, markerer Mercedes-Benz at deres største kassebil er halvveis til 50.
|
Ford girer opp til 10-trinns automatgirkasse i sin største kassebil.
|
Hevder dette er Norges første av sitt slag, og leverandørene håper det skal bli mange flere.
|
Dagens Hilux-generasjon har blitt kritisert for å være i svakeste laget, med kun ett motoralternativ på 2,4 liter og 150 hestekrefter. Nå svarer Toyota på tiltale, og kommer med en 204-hesters 2,8-liter.
|
Nå kommer Peugeot med løsningen for dem som ønsker en elbil med stor plass, brukbar rekkevidde og mulighet for å trekke tilhenger.
|
Nissan erstatter dagens NV200 med nye NV250, men den skal kun leveres med dieselmotor. Samtidig beholdes elektriske e-NV200. Forvirret? Vi skal forsøke å oppklare.
|
Ford lanserer et nytt medlem av Ranger-familien. Målet er å tiltrekke seg nye kundegrupper.
|
Med nye Proace City skal Toyota bite fra seg i segmentet med de minste varebilene og de største salgsvolumene. Modellen kommer snart med firehjulsdrift og neste år i helelektrisk versjon.
|
Kinesiske Maxus kommer senere i år med den helt nye elektriske varebilmodellen e-Deliver 3. Importøren RSA har allerede mottatt 600 bestillinger.
|
I revidert nasjonalbudsjett bekrefter Regjeringen at overgangen til WLTP for varebiler skal skje i 2021 og at det skal skje provenynøytralt – altså uten store avgiftsøkninger totalt sett.
|
Varsler betydelig satsning på lette og tyngre elektriske yrkesbiler.
|
I Berlin er det registrert over 100.000 hunder. Det kan bli mer enn 50 tonn bikkjemøkk daglig. Mye blir liggende tilbake.
|
Noen ganger kan fire være bedre enn to. Nå åpner Volkswagen for å ettermontere firehjulsdrift fra Oberaigner på den største bilen sin.
|
Hurtiglading, inntil 330 km rekkevidde, nyttelast på opptil 1.275 kilo og mulighet til å trekke tilhenger på ett tonn er noen av fortrinnene Vivaro-e har når modellen lanseres til høsten.
|
Mercedes-Benz omtaler EQV som «den første fullelektriske flerbruksbilen i premiumsegmentet». Nå legges siste hånd på verket før markedslansering.
|
ACEA har sett litt på nye biler i 2019 og hvilke typer drivstoff de bruker. Diesel er – ikke overraskende – i topp. Men hos varebilene økte bensin mer enn diesel.
|
Det meste kan man få kjøpt som en slags råvare, for så å sette eget navn på: smøreolje, dongeribukser eller drikkevarer for eksempel. Nå også elektrisk varebil.
|
Når Mercedes-Benz viser frem alle de ulike påbyggvariantene og bruksområdene for Sprinter setter kun fantasien grenser. En kjølebil bygget på elektriske eVito vekker også oppmerksomhet.
|
Bronco er vel et like rendyrket Ford-begrep som både Mustang og Thunderbird. Nå venter vi bare på at den skal vise seg igjen. Den nye er åpenbart rett rundt hjørnet.
|
Flere bilimportører har varslet prisjusteringer på grunn av den svært svake kronen, og nå er flere justeringer effektuert.
|
Continentals nye «punkteringsfrie» varebildekk skal automatisk reparere 80 prosent av alle punkteringer.
|
Veteranbiler som får elektrisk drivlinje dukker stadig opp i ulike varianter. Nå er det eClassics som sammen med Volkswagens nyttekjøretøyavdeling vil tilby ikoniske Transporter T1 i elversjon.
|
Dagens Amarok går ut av produksjon i Europa i år. Erstatteren kommer først i 2022, men nå er den første offisielle skissen sluppet.
|
Norges tredje mest solgte varebilmodell, Mercedes-Benz Vito, har fått et ansiktsløft. Men det er ikke først og fremst i ansiktet endringene er størst. Dessuten kommer nye eVito Tourer, for elektrisk persontransport.
|