Lastebil | |
|
Her samler vi alt stoff som publiseres på YrkesBil.no om den pågående korona-krisen som rammer transportbransjen og nyttekjøretøy-relaterte bransjer hardt (trykk Ctrl + F5 for nyeste versjon).
|
Det bygges knapt en lastebil i hele Europa de kommende to ukene. Fabrikkene sier de vil vurdere om produksjonsstoppen skal forlenges.
|
Nøyaktige dekkdata i sanntid er kanskje enda viktigere for en autonom lastebil enn en med sjåfør av kjøtt og blod. Nå tester Nokian «smartdekk» på en selvkjørende lastebil i Finland.
|
Store ting på gang i Gøteborg om dagen. Volvo fornyer alle de fire tunge volummodellene FH, FH16, FM og FMX på en gang.
|
Toppsjef Roger Alm tar i bruk spektakulære virkemidler når hele den tunge lastebilserien med Volvo FH, FH16, FM og FMX skal fornyes på en gang. Se video nederst i artikkelen.
|
Gjennom «eTruck Charging Initiative» vil Daimler Trucks’ egen E-Mobility-gruppe hjelpe kunder med å entre markedet for elektriske kjøretøy. Planen er å bistå i utbyggingen av ladeinfrastruktur.
|
Scania er vel den eneste av de store lastebilfabrikkene som ikke har delt sine elfremtidsbil-drømmer med oss. I stedet tok de en praktfull Nike («just do it») og viste frem sin første tunge elbil i Oslo i går. Asko er kunden.
|
Tyske Quantron AG har spesialisert seg på å tilby konverteringskit for elektrifisering av brukte nyttekjøretøy. Nå har selskapet inngått partnerskap med Team Verksted og vil elektrifisere kjøretøyene til norske lastebileiere.
|
Digitale dashbord, bedre sjåførkomfort og nye motorer med lavere forbruk er noe av det tyskerne lover i nye TGX, TGS, TGM og TGL.
|
«Alle» venter nå på den nye lastebilgenerasjonen fra MAN. Det kan være årsaken til at veksten for merket bremset opp i 2019, tror salgsdirektør Fabian Knappik. Men snart skal løven bite fra seg igjen.
|
Scania-fabrikken benyttet Winter-arrangementet i Trysil til å lansere sin nye hybridelektriske lastebil, og til å snakke om den elektriske fremtiden. Samtidig er det premiere for nye 540.
|
I 2016 sa Asko og Scania at første hydrogenbil skulle være på veien høsten 2018. I dag – mandag 20. januar 2020 – gikk startskuddet endelig.
|
Skal skremme tyver og overvåke drivstoffnivået.
|
Sjelden har vi sett noen gjøre så rent bord på salgsstatistikken som Scania gjorde med lastebiler og Volvo med busser i 2019.
|
Oslo Brann- og Redningsetat (OBRE) har inngått avtale med Egenes Brannteknikk AS om kjøp og utvikling av den hybridelektriske brannbilen Rosenbauer CFT (Concept Fire Truck). Sammen med Amsterdam og Berlin blir Oslo først ut med denne biltypen.
|
Akershus Energi AS, Greenstat AS, Nel Fuel AS og H2 Energy AS går sammen om å etablere produksjon og salg av hydrogen til den norske transportsektoren. Hydrogenlastebilene fra Hyundai er ventet til Norge allerede i 2020.
|
For å sikre jevn tilgang av kvalifiserte medarbeidere til verksted og delelager besluttet Volmax-ledelsen i 1999 å starte sitt eget lærlingprogram. 40 prosent av elevene jobber fortsatt hos Volvo-forhandleren.
|
Skal teste elektrisk tippbil i anleggskjøring og elektrisk trekkvogn i tung regionaltransport.
|
Svenskene bytter plass på bokstaven S i modellbetegnelsen, for ikke å ligne for mye på navnet til Mercedes-Benz’ flaggskip i personbilmarkedet.
|
Nøyaktig tre måneder etter at romansen mellom Iveco og Nikola ble annonsert, hadde de to partnerne sin første offentlige opptreden i Torino.
|
Nordic Truckcenter AS forlater dagens lokaler på Langhus, omorganiserer og flytter hovedkontoret til de gamle DAF Norge-lokalene i Råde. Her blir de samlokalisert med DAF-fabrikkens egne folk i Norge.
|
Etter å ha blitt beste nordmann i «DAF Master» i Skandinavia skal Alf Inge Sunde neste år konkurrere mot fagfolk fra hele Europa.
|
Palfinger lanserer neste år en plug in-hybridløsning for kraner opptil 30 tonnmeter. Prototypen vakte interesse da den gjestet Norge.
|
Gjennom prosjektet «Test av fossilfrie maskiner og kjøretøy» får kommuner og bedrifter prøve blant annet en biogassdrevet Scania G410 i to til fire uker.
|
Renault Trucks lanserte tidligere i år den elektriske varebilen Renault Master ZE. Nå følger de opp med to lastebiler i 16 og 26 tonns segmentet.
|