Ukesbrev | |
|
Det er snart gått et år siden Honda lanserte sin nye Civic i USA, og i dag er den presentert i europeisk utførelse. Det er ingen grunn til å forvente særlig norsk suksess.
|
Maserati har i dag dratt lakenet av sin mellomstore SUV – Grecale som blir en direkte utfordrer til Porsche Macan.
|
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
|
Som en forsmak på hva vi har i vente har Audi presentert «A6 Avant e-tron concept» med god rekkevidde og mulighet for hurtiglading.
|
BMW har sendt ut et teaser-bilde av sin kommende i7 som skal debutere i april.
|
Selvfølgelig måtte det komme. Etter at Dave Richards og Prodrive bygget en skikkelig ørkenracer, siviliserer de den slik at den også kan få skilt og brukes på gata.
|
Sist vi var innom dette hørtes det ut som Kinas eldste bilfabrikk, FAW, holdt på å bygge en filial i Emilia Romagna for å bygge en konkurrent til alle superbilene som bygges der. Underlig.
|
BILTEST: Velger du en ladehybrid får du i både pose og sekk: en nullutslippsbil når du vil, og null rekkeviddeangst når du skal langt. Mercedes Benz A250e og VW Golf eHybrid er to attraktive kompakt-varianter.
|
Kinesiske Human Horizon – eller HiPhi på kort – var stolte etter tredje kvartal. Da hadde nykommeren solgt bedre enn alle andre premium elektriske – de som er definert til over 500.000 renminbi. Taycan, Hongqi, EQC, e-tron, i-Pace og de to Teslaene lå alle sammen etter.
|
RENDERING: Peugeot er i ferd med å utvikle en kompakt SUV for Sør-Amerika. En el-versjon kan gjøre den aktuell for Norge.
|
Vi har lenge ventet på stasjonsvogn-utgaven av EQS – kanskje det heter SUV forresten. Den ble bekreftet av Mercedes-sjefen allerede i 2020, og i fjor så vi hva den kan komme til å bli når den blir virkelig voksen.
|
Fra alle kanter hører vi om fremskritt innen lade-teknologi. Nå er det Hong Kong kinesiske Desten, samarbeidspartner med Piëch, som er ute med sitt bidrag.
|
PRØVEKJØRT: Prisen du betaler for å spare 223.000 kroner er 155 liter mindre bagasjerom. Velkommen til Mercedes-Benz GLC 300de Plug-in.
|
Det er selvfølgelig ganske logisk at hvis man ikke gidder jazze opp Jeepen sin selv, kan man overlate det til andre. Til italienske Militem for eksempel.
|
SPIONBILDER: Forrige uke viste de det elegante O2-konseptet, og i løpet av året skal en stor SUV debutere. Men her tester Polestar ut en ny modell som kan bli volumselger i Norge.
|
RENDERING: Renault var tidlig ute med sine første elbiler og Zoe har solgt bra i Norge. Men nå trappes «Renaultvasjonen» betydelig opp for å møte økt konkurranse.
|
PRØVEKJØRT: Du ønsker deg en sportsbil, men familielivet krever en stasjonsvogn med firehjulsdrift. Og den skal helst være elektrisk. Valget er såre enkelt: Porsche Taycan 4 Cross Turismo.
|
Når vi har presentert en eller annen drøm med mer enn 1000 hester har den som regel vært fra helt andre land enn Frankrike. Til og med Bugatti er jo egentlig blitt tysk. Derfor er Akylone fra Frédéric Genty et friskt pust.
|
Det har vært kjent at den danske Ferrari- og Maserati-importøren Formula Automobile har gått inn og kjøpt opp 2/3 av gamle AutoXo Sport. At de mener alvor, fikk vi se da den nye forretningen ble offisielt åpnet.
|
Det går unna i den norske Xpeng-leiren. I dag starter salget av merkets tredje modell – sedanen P5.
|
|
|
|
Hadde det vært normale tider hadde vi hatt en Genève-utstilling og der hadde elevene fra IED i Torino vist oss en 1:1 modell som forteller hvordan de tenker akkurat nå. I stedet skal vi få den på skjerm.
|
På Billingstadsletta utenfor Oslo begynner lukten av Italia virkelig å friskne til igjen. Nå har danske Formula Automobile overtatt 2/3 av tidligere AutoXo Sport. Det betyr at den ‘nye’ forhandleren, som er døpt Formula Automobile Norge AS, er en del av en av verdens ti største Ferrari-importører. Da er det alvor!
|