YrkesBil | |
|
Fiat kommer sent til el-festen, men har ambisjoner om å forsyne seg i segmentet for store elektriske varebiler. Her er de norske prisene.
|
Maxus er det kinesiske bilmerket som har vært lengst i Norge. De er mest kjent for sine varebiler, men programmet utvides stadig.
|
Hydrogenselskapet Hynion kjøper hydrogenstasjon av Ruter. Stasjonen som har vært en del av Ruters nylige avsluttede bussprosjekt skal flyttes og bygges om slik at den i fremtiden kan benyttes av både privatbiler, taxier og lastebiler som går på hydrogen.
|
Volvo er den siste av de store som gir oss datoer for elektrifisering. Personbilfabrikkene har lenge konkurrert om å være de flinkeste til å «tenke-på-en-dato». Nå kommer lastebilene etter.
|
Med toppmodellen S-Way, som fremdeles må regnes som ny, og et utvalg fra Daily-paletten, turnerer Iveco Norge store deler av landet for å kapre nye kunder.
|
I et felles brev til samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) forlanger NHO Transport, Yrkestrafikkforbundet og Fellesforbundet skjerpede standardkrav til kollisjonsbeskyttelse i fronten av busser.
|
Mercedes-Benz Trucks tar assistentsystemet Sideguard Assist ett steg lenger. Per i dag blir føreren kun varslet med lyd og lys om myke trafikanter i blindsonen. Nå skal lastebilen sørge for å stoppe selv også – ved behov.
|
Rekken av spesialversjoner basert på Ford Ranger ser ikke ut til å ta noen ende med det første. Nå kommer Stormtrak og Wolftrak.
|
Da EUs konkurransemyndigheter skulle vurdere PSA/FCA sammenslutningen var bekymringen at gruppen ville bli for stor på varebiler. 2020-tallene viser at de er nesten dobbelt så store som nestemann.
|
Så langt har vi møtt den nye GMC Hummer EV som pickup. Nå er den også vist som SUV – med litt mer moderate dimensjoner.
|
Etter at Spartveit-familien har solgt seg helt ut av Nor Slep AS satser de på nytt som leverandør av egenutviklede tilhengere og påbygg. Målet er å tilby markedets laveste egenvekter.
|
Skal bruke 65 millioner kroner i år og neste år.
|
Magna har presentert en stiv bakaksel med eldrift bygget inn i enheten. Den kan gå rett inn og erstatte bakakselen på mange av dagens pickups.
|
Det er flere år siden en engelsk startup, Arrival, fortalte om sine el-varebil planer og om at UPS hadde sagt at de gjerne vil ha 10.000 av dem.
|
Cognia-konsernet investerer rundt 400 millioner kroner i fire nye skreddersydde tungbilanlegg for Volvo-forhandlerkjeden Volmax. Det første av anleggene, ved Hamar-avdelingen, åpnet i påskeuken.
|
Kamera og skjerm i stedet for speil begynner å bli dagligdags. Nå tilbyr Ford ettermontering både i Transit Custom og 2T Transit.
|
Forsvarsmateriell har signert kontrakt med Norsk Scania AS om levering av nye flyplasstankvogner.
|
Det er en viss ironi i at samtidig som Transporter-fabrikken i Hannover fyller 65 år, skal Transporterproduksjonen flyttes til Tyrkia. Er det en pensjonsalder for varebil-fabrikker også?
|
Setter av 1,6 milliarder euro frem til 2025, og det er batterielektrisk som gjelder. I samme periode skal utviklingsbudsjettet for konvensjonelle drivlinjer reduseres til en femtedel.
|
Statens vegvesen tilbyr gratis kontroll av russebiler og russebusser.
|
Nå triller den første roboten rundt i Stockholm som en del av Foodora-nettverket. Ikke overraskende, de leverer mat.
|
«Åpne nye dører» var mottoet for Renault varebil-show denne uken. Det kan de trygt si.
|
Maxus har tatt ut baksetene og satt inn skillevegg i familie-elbilen Euniq 5.
|
Prosjektet H2 Truck satser på å rulle ut minimum hundre hydrogenlastebiler på norske veier innen 2025.
|
Canoo er en LA-basert elbilutvikler som stille og rolig jobber med sitt, uten mye drama. De gikk på børs sent i fjor, med en verdi på 2,4 milliarder dollar. Beskjedent til å være en elbil-startup.
|