Bilindustri | |
|
Stakkars alle de som skal forsøke å forklare hva som skjer rundt Opel. Nå blander VW seg inn også.
|
Det er stadig sterkere indikasjoner på at det blir kinesiske Geely som kommer til å kjøpe Volvo.
|
Toyotas salg falt med 785.000 biler i andre kvartal. Det ga en inntektssvikt på 39 milliarder og påførte produsenten et tap på 9 milliarder kroner.
|
Det var en kamp om milliarder. Nå er det blitt en kamp om millioner. Hvor mange slike Wendelin Wiedeking skal få når han må forlate det som blir en ny VW-filial.
|
Den underlige familiekrigen blant Porsche-medlemmene skal kanskje (ikke) avgjøres om 10 dager.
|
General Motors har inngått en intensjonsavtale om å selge Saab til Koenigsegg gruppen der norske Bård Eker er en av eierne.
|
Det er nesten 8 år siden Citroën åpnet sitt eventyrlige lager av gamle biler. Nå har vi vært der en tur igjen. Fremdeles et lager. Fremdeles et eventyr.
|
Det er litt trist å lese på forsiden av Aftenposten at ”GM er nær stupet” når virkeligheten er at Generalen er nærmere en lys fremtid enn noen gang.
|
Da Chrysler-sjefen, Jim Press, entret scenen i New York i en blå Fiat 500, var det første gang på mange år at det var noe annet enn Ferrari eller Lambo fra Italia på en amerikansk bilutstilling.
|
For to dager siden forsøkte vi å komme a jour med bildesignernes bevegelser. For å forsøke å holde følge med det som skjer der, må vi nesten føye til at i går ble det kjent at Renault har fått en ny designsjef.
|
Lilli Bertone, enken etter karosserimakeren, lager nytt firma. Og verdens designere skifter jobb fortere enn du skifter skjorte.
|
I den såkalte krisepakka ligger det noen millioner som skal kunne akselerere utbyggingen av elbil-nettet.
|
Fiat og Chrysler forhandler om et omfattende samarbeid. Det gjelder både bytte av produkter, samt muligheten for Fiat å komme inn på det amerikanske markedet.
|
I det første året under indisk eierskap økte Jaguar salget med 8 prosent på verdensbasis.
|
2008 endte bedre enn ventet i Storbritannia. Bare 21,2 prosent ned i desember. Man hadde ventet minus 35!
|
Dårligste bilsalget på 12 år, forteller Italia og kommer frem til at snaue 2,2 millioner nye biler er solgt i fjor.
|
Det sto mye prestisje på spill, men ballen kom i mål: Audi passerte 1 million solgte biler i fjor. Man kan godt si at Norge reddet Audis ære.
|
Romjulsdagene gikk over uten at noe var klart rundt GMAC, GMs kreditt-selskap. Fredag i forrige uke var deadline for et gjeld-mot-cash forslag, som skulle kunne gi GMAC bankstatus. Finansieringsmålet var definitivt ikke nådd.
|
Dette var nok en ”for-første-gang” Toyota kunne klart seg unna. For første gang må de avslutte et år med underskudd.
|
Den svenske regjeringens støtte til landets bilindustri stiller ingen formelle krav til ledelsen. Næringsministeren kritiserer i stedet Ford og General Motors.
|
General Motors vil gjerne kvitte seg med Hummer. Flere skal være interessert – og det handler om "hummer-land".
|
De store bilkonsernene har mengder av skjulte reserver. Nå brukes blant annet Mazda og Suzuki for å skaffe kontanter.
|
Den som bare hadde vært bilprodusent i Australia. Der kommer regjeringen med en støttepakke.
|
Da GM fortalte at de trakk seg fra samtaler med Chrysler, dukket Hyundai opp.
|
Hver dag bringer nye signaler om bransjens problemer nå. Her har vi samlet tre forskjellige eksempler.
|