Bilmerkenes historie | |
|
Da General Motors-grunnleggeren William Crapo Durant i november 1910 ble sendt på hue og hekken ut av sjefsstolen i dette konsernet, var noe av det første han gjorde å ta kontakt med Louis Joseph Chevrolet, som hadde vært førstekjører for GM-merket Buicks fabrikklag, men som nå hadde et uavhengig bilprosjekt under utvikling.
|
Caterhams biler har en lengre tradisjon enn merket selv. For Caterhams virksomhet er helt og holdent tømret på Lotus Seven fra 1957, som igjen var tømret på eldre Lotus-modeller bygget for trials. Caterham begynte imidlertid ikke virksomheten sin før i 1973.
|
Ingen av dagens amerikanske bilmerker er mer myteomspunnet enn Cadillac. Intet bilmerke er for eksempel mer knyttet til rockelegender. Chuck Berry, Eartha Kitt, Buddy Holly og Bo Diddley, alle omtalte Cadillac i sangtekstene sine.
|
Skotskfødte David Dunbar Buick har blitt tilkjent æren for å ha oppfunnet det emaljerte badekaret. Pengene han tjente på dette brukte han til å utvikle en 2-sylindret bilmotor med toppventiler. Siden da har alle Buick-motorer hatt denne ventilplasseringen.
|
Flyfabrikken Bristol har sine aner fra 1910, og var storprodusent av flyvende materiell under 2.Verdenskrig, bl.a. 14.000 Blenheim jagerbombere. Da freden kom ble det imidlertid produksjonskapasitet til overs, og denne ble benyttet til å bygge biler av høy kvalitet i små serier.
|
Initialene BMW er blant de som ofte har vært bevisst utsatt for private fortolkninger. Mest kjent er kanskje reggaekongen Bob Marleys forkjærlighet for dette bilmerket, blant annet fordi forkortelsen samsvarte med hans eget Bob Marley & the Wailers.
|
Ingeniøren Walter Owen Bentley var pioner på aluminiumsstempler og innførte slike i biler som han importerte til England fra Frankrike. Disse bilene var av merket D.F.P., som sto for Doriot, Flandrin et Parant. W.O. Bentley, som også deltok i race med disse bilene, hadde uoffisielt en mer humoristisk fortolkning av bokstavene: Damned Fast – Perhaps.
|
Få, om noen, av dagens bilmerker har en mer fascinerende og innviklet historie bak både merkenavn og merkeemblem enn Audi.
|
Den velstående amatørracerkjøreren Lionel Martin ga i 1913/14 sin første prototype navnet Martin Aston etter det den gang kjente bakkeløpet Aston Clinton. I 1922 slo Martin seg sammen med Robert Bamford for å bygge sportsbiler som fikk navnet Aston Martin, mens firmaets navn var Bamford & Martin Aston.
|
”Hver gang jeg ser en Alfa Romeo letter jeg på hatten min”, sa Henry Ford. Som riktignok gikk bort i 1947, noen år før Milano-bedriften gikk inn for masseproduksjon. For om Alfa Romeo har en sterk profil i dag, var de i en klasse for seg selv når det gjaldt sportsvogner og bilsport i Henry Fords tid.
|
I Norge er det kanskje ikke så mange som kjenner til denne ytterst tradisjonsrike sportsbilfabrikanten. Men dersom vi sier ”Cobra” og ”Shelby Cobra” detter nok mynten ned hos atskillig flere. Disse modellene var i utgangspunktet en AC-konstruksjon.
|