Motorbransjen | |
|
Han går for gull i Yrkes-OL, biloppretteren Steffen Grytten (21) fra Haram på Sunnmøre som ligger i hardtrening før mesterskapet går av stabelen i Helsinki 26. – 29. mai 2005. Helgen brukes til trening og pugging av sveis og målepunkter.
|
Merete Medgard er ansatt som ny informasjonskonsulent hos Harald A. Møller AS. Hun erstatter Camilla Maria Grantham som flytter til sitt kjære Sørlandet.
|
Mitsubishi forteller at de i fremtiden kommer med elbiler hvor motorene er plassert i hjulene. Et prinsipp som Ferdinand Porsche hadde utviklet for produksjon allerede sommeren 1899.
|
Teknisk sjef Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening (B.I.L) har, som mange andre BilNorge.no-lesere, fått med seg ABLs offensiv for å gjøre bilister oppmerksom på sitt frie valg av reservedeler og verkstedtjenester. Med sin solide bakgrunn for både egne og bilimportørenes meninger ønsker Lillemork å komme med følgende kommentar til ABLs pressemelding, som kan leses: her.
|
Mazda Motor Norge AS foretok torsdag en uformell offisiell åpning av sitt importkontor på Mastemyr. Til stede var foruten forhandlere, presse og forretningsforbindelser også ”kollegiale naboer” fra Ford Motor Norge, Renault-folket og diverse Volvo-kontorer.
|
I Nord-Trøndelag er nå selskapet NT Last og Buss AS dannet av alle ansatte hos MAN på Steinkjer, sammen med regionsjef Tore Lund. Selskapet overtar driften av verksted og delelager fra 1. juli i år i nåværende lokaler i Fjordgt. 2 i Steinkjer. Fra ca. 1. oktober vil selskapet flytte inn i nye lokaler i det nye industriområdet på Sannan i Steinkjer.
|
Vindusviskeren er selvsagt nesten like gammel som frontglasset. Og frontglass fantes på framkomstmidler som var oppfunnet før bilen, som tog, trikk og skip. De første var hånddrevne børster på hver side av glasset (den på innsiden grunnet mangel på defroster). Via en sinnrik trinseanordning gikk børstene rett opp og ned ved hjelp av en sveiv på innsiden.
|
Tirsdag markerte Birger N. Haug overtakelsen av Nissan Romerike på Lillestrøm med å sette i gang en 3-dagers åpningsfest. Adm. direktør Carl-Einar Haug sto for båndklippingen sammen med adm. direktør Tor Erling Halvorsen hos importøren Nissan Norge AS.
|
Det nye førerassistentsystemet Predictive Brake Assist fra Bosch hjelper bilføreren å forberede bremsesystemet på en nødbremsing. Dette er det første utbyggingstrinnet av Predictive Safety Systems, en produktserie av sikkerhetssystemer med forebyggende effekt.
|
Når verkstedutstyrs- og ettermarkedsmessen Autopromotec 2005 stenger dørene i Bologna 22. mai er det en knapp måned til ReMaTec2005 i Amsterdam (19. til 21. juni).
|
Taklastesystem-produsenten Thule Sweden AB meldte 21. april til det regionale arbeidskontoret at de vil nedlegge 70 arbeidsplasser i fabrikken ved Hillerstorp i Sverige. Årsaken er ønske om å styrke konkurransedyktigheten.
|
For 60 år siden grunnla Adolf Würth et handelsfirma for skruer og muttere. Enmannsfirmaet i Künzelsau var begynnelsen på det som i dag er et verdensomspennende konsern med 321 selskaper i 80 land og en årsomsetning på 6,2 milliarder euro. Fra en sped begynnelse er varesortimentet utviklet til ca. 70.000 produkter for bil, håndverk og industri. Konsernet har totalt 50.000 medarbeidere. 27.000 er selgere som løpende har kontakt med Würth-konsernets mer enn 2,5 mill. kunder.
|
EU sikrer norske bileiere retten til fritt valg av verksted og fritt valg av deler. Men en fersk undersøkelse viser at bileierne ikke er klar over dette, og dermed taper tusenlapper på ikke benytte seg av de billigste alternativer.
|
Bosch har satt en styringsassistent, som er utviklet i samarbeid med DaimlerChrysler, i serieproduksjon. Denne nye funksjonen hjelper bilens fører med å styre best mulig i kritiske situasjoner. For å klare dette forsterker eller reduserer den støtten av servostyringen, og hjelper bilens fører til optimal rattdreining. Styringsassistenten er standardutstyr i A- og B-Klasse fra Mercedes-Benz.
|
Det blir ingen økning av prisene på Audi-VW. Adm direktør Erik Andresen i Harald A. Møller A/S sier at det ikke foreligger noen planer om å endre på prisene. Mange konkurrenter hevder bestemt at særlig VW Touran er priset for lavt og det fører til at de også må ha lave priser. Men de får ingen trøst fra VW-importøren.
|
Volkwagen satser mer enn noen gang på varebiler. Direktør Alf Inge Andersen sier at verken importør eller forhandlere tror på noen walkover seier når Toyota mister sin Yaris Verso varebil samtidig som HiAce bare blir eldre og eldre. Først om et år lanseres nye VW LT i Norge.
|
Det blir jo litt morsomt med store statistikker som dras over kort tid. For eksempel når Opplysningsrådet ukeliste bare omfatter en dag. Så langt i mai ligger vi 12125 prosent foran fjoråret.
|
NAFs medlemsblad Motor vil i neste nummer offentliggjøre årets AutoIndex. Dersom du tror Toyota topper i år også, tar du feil.
|
Ser vi på totalsalget av nye biler – uansett type - etter årets første tertial, er vi nesten à jour med fjoråret. I april var salget 12,3 prosent høyere enn samme måned i fjor, noe påsken er medvirkende årsak til.
|
I januar overtok Åkra Bil Saab-Huset i Oslo som første steg i en satsning i Oslo-området. Nå har GM-importør Gunnulf Bergheim kjøpt 50% av aksjene i holdingselskapet.
|
Det som startet med to forhandlere og et fåtall biler i 1975 har blitt til 155.000 solgte Mitsubishi via 65 forhandlere i Norge i dag.
|
Nå er den her igjen, Opplysningsrådets årlige statistikk-samling. Det er fra Opplysningsrådet for Veitrafikken du får de månedlige registreringsstatistikkene, men de gjør også meget annet. Blant annet det som navnet sier. Og med i Opplysningsarbeidet hører altså Bil og Vei 2005.
|
Endelig er den komplette mars-statistikken for HELE Europa klar (inkl. de nye EU-medlemmene). 1.709.616 nye personbiler er en nedgang på 4,7 prosent.
|
Etter mars lå personbilsalget 8,4 prosent etter tilsvarende 2004-tall. Etter uke 16 er vi bare 4,6 prosent etter. Det er ikke bare Mercedes’ skyld, men de har i hvert fall i løpet av disse par ukene klatret fra 16. til 10. plass på registreringsstatistikken.
|
Etter å ha opplevd en del ganger at kunder ville annullere underskrevne kontrakter uten å ta noen konsekvenser av det, besluttet Mercedes-Benz-forhandleren Star Autoco AS på Lørenskog høsten 2004 å prøve et slikt tilfelle for Nedre Romerike Tingrett, av prinsipielle årsaker og for å finne ut verdien av en kundes underskrift.
|