YrkesBil | |
|
Den nye tjenesten FORDLiive skal kunne redusere ikke-planlagt nedetid på nyttekjøretøy med opptil 60 prosent. Samtidig kommer en rekke andre tilkoblede tjenester.
|
NLF-direktør Geir A. Mo finner mye godt nytt for lastebilfolket i regjeringens forslag til NTP, men understreker at det vil ta tid å gjennomgå alle detaljene.
|
Det er riktig at Nikola var nede, men selskapet er lang fra ute. Nå planlegger de en ny runde hos investorene for å få penger nok til å bygge fabrikken i Phoenix.
|
Neppe noen overraskelse, men i dag besluttet arrangørene å kansellere verdens største bussmesse, Busworld 2021.
|
Regjeringen la i dag fram Nasjonal transportplan (NTP) 2022–2033.
|
Everfuel A/S har ambisjoner om å ha 15 hydrogenfyllestasjoner for lastebiler, busser og lette kjøretøy på plass i Norge innen utgangen av 2023.
|
Fra 2023 skal de nye elbilene fra Ford begynne å rulle av produksjonsbåndet hos Ford Otosan i Gölcük, Tyrkia. Også Volkswagens Transporter skal komme derfra.
|
Den nye langtransportbilen TGX har vært på markedet en stund, men nå er det klart for søsknene innen distribusjon og anlegg.
|
H-1 er et kjært minne hos mange Hyundai-folk. Noen savner den fremdeles aktivt. Kanskje gir den nye Staria et glimt av en kommende varebil?
|
Bertel O. Steens nye storsatsing på lastebil og buss begynner å komme opp i god marsjfart. Nå skal toppsjef Jarle Viuls styrke laget med hele 14 stillinger.
|
Fremskrittspartiet mener myndighetene må få på plass et helhetlig kontrollansvar for transportkriminalitet, slik som ulovlig kabotasje. Torsdag vil Bård Hoksrud stille samferdselsministeren til veggs om temaet i Stortinget.
|
Posten Norge tar nå i bruk sin første bil på flytende biogass og intensiverer dermed selskapets arbeid med å få tyngre kjøretøy over på fornybar energi.
|
Statens vegvesen foreslår flere endringer i trafikkreglene. Blant annet høyere tillatt hastighet ved kjøring med henger på motorvei.
|
Den legendariske svenske custombyggeren Sven-Erik «Svempa» Bergendahl har nettopp fullført sin hittil nyeste spektakulære showbil, «Frostfire». 82-åringen antyder nå at han vil trappe ned litt.
|
Ford har utviklet et eget lysende panel som skal gjøre bilene og veiarbeiderne tryggere og synligere langs veien på mørke kvelder.
|
Mercedes-Benz har varslet at eActros skal i serieproduksjon i år og eEconic neste år. Nå settes de batterielektriske lastebilene på kuldeprøver.
|
Sjømatbedriftene og Norges Lastebileier-Forbund ber Statens vegvesen innføre varslingsplikt til oppdragsgiver/avsender ved fiskevann som renner fra vogntog.
|
Den polske produsenten har for tiden det første eksemplaret av nye Urbino 15 LE Electric rullende rundt i norske byer.
|
Nå har Daimler gjort en intensjonsavtale med amerikanske Cummins om utvikling og bygging av det de kaller ‘medium duty’ motorer for last og buss. Det er bare to uker siden de fant en annen underleverandør for batterielektriske drivlinjer.
|
Det var i 2015 US Postal Service begynte å planlegge hvordan de skulle bytte ut sine 215.000 biler. På den tiden var 140.000 av dem minst 20 år gamle.
|
En prototype av den nye Transiten på vei til testing ble nylig fanget opp av vår spionfotograf. Strammere design og økt fokus på infotainment er i vente fra Ford.
|
Da har også Europa startet på det nye registreringsåret – med en nedgang på 7,2 prosent for kommersielle kjøretøy. Dette ifølge ACEA – industriens europeiske paraplyorganisasjon.
|
Volvo og DHL prøver seg med batterielektrisk og tung regionaltransport. Totalvekten på vogntoget med nye helelektriske FH i front er 60 tonn.
|
Det blir sjefsskifte hos Scania. Etter 23 år hos lastebilprodusenten går Henrik Henriksson til H2 Green Steel – stålprodusent. Og inn kommer Christian Levin – som i det siste har vært dag-til-dag sjef hos Traton i München.
|
Ford bygger nå spesialutgaver av Transit, øremerket for spesielle oppgaver for spesielle kunder på spesielle markeder.
|