SOL Bil | |
|
Allerede i desember-utgaven av Bil kunne vi avsløre at Skoda i løpet av året kommer til å bytte ut sin Octavia WRC med en ny, lettere bil basert på Fabia. I Geneve ble den presentert sammen med en helt ny Fabia RS.
|
Tyske ADAC har gjennomført noe som må være verdens mest omfattende ”Har-det-bra” test. Nesten 250 biler ble satt i kuldekammer, minus 10, og så ble det målt hvor lang tid det tok før man følte seg vel i 20 grader. Aston Martin var verst, men ellers var det dieseler på jumbo-plasser.
|
Saab har forsynt seg godt av cabriolet-markedet de siste årene. Hvis prisene på nye 9-3 Cab blir riktige, vil andelen deres sikkert ikke synke.
|
Selv om Norge ikke er noe utpreget Renault-land, skal det selges 2800 Megane her inneværende år. Til høsten blir serien komplettert med to nye modeller.
|
Den har i lang tid vært omtalt som den kommende baby-lamboen. I dag er Lamborghini Gallardo presentert i Geneve. Som storebror Murcielago får den navnet fra en okseart.
|
Tazio Nuvolari er en av bilhistorien ubestridte enere. Jeg er derfor overbevist om at kollega Tor Ivar Volla synes det er på plass at han hedres med en lekker stilstudie fra Audi, Nuvolari quattro.
|
Salget av nye personbiler endte i februar på 6544 biler, en nedgang på 6,8 prosent i forhold til februar i fjor. Hittil i år har salget sunket med nesten 1000 biler sammenlignet med samme periode i fjor.
|
Selv om den ikke har hatt markedets mest spennende utseende, har ”den gamle” Megane cabriolet solgt i et antall av 70.000 siden lanseringen i 1997. Nå dobler Renault mulighetene ved å slå sammen cabriolet og coupé i en spennende ny innpakning.
|
Mens Alfa Romeo er inne i sitt travleste ny-modell-program noensinne, får de jommen tid til å bygge en konseptbil også. Concept X het den i forkant av messen, og da skjønner du vel av navnet at vi snakker om en crossover igjen.
|
Hvis jeg hadde en Mini Cooper S, og ønsket litt mer krefter enn de 163 standard-hestene, er jeg lite i tvil om hvor jeg skulle henvende meg. Cooper-familien har preppet Minier i mer enn 30 år og kan sine saker ut og inn.
|
Det er faktisk navnet på en ny Ford, Territory, en Ford vi nok ikke får se her. Firehjulsdrevet, konstruert og bygget i Australia, og ment for det australske markedet alene.
|
Du må ikke tro det bare er å komme med et teknisk fremskritt og så regne med at det kan få plass på den neste bilmodellen. Flytte papirer og regler er mye tyngre enn å komme med betydelige tekniske fremskritt. Svingbare hovedlys er et typisk eksempel.
|
Diesel blir stadig mer akseptert, selv blant de mest luksuriøse biler. Derfor lanserer VW på Geneve-utstillingen Phaeton med en ny kraftpakke, den samme dieselmotoren som de benytter i Touareg.
|
De av dere som leser vår bilmerkehistorie (trykk på knappen til venstre) vil vite at Dacia er et merke med 60 år lange tradisjoner. Nå kommer de med en ny bil: Solenza.
|
Etter de store amerikanske bilutstillingene i januar retter vi nå blikket mot Geneve og den 73. ”Salon international de l’auto”. Dette er uten sammenligning vårens største mønstring for bilinteresserte europeere.
|
Carroll Shelby er ikke blitt en legende enda. 80 år gammel er han fremdeles i full vigør, hans nyeste skapning foreligger nå i Serie 2, og til bursdagen fikk han hilsen fra president Bush.
|
Da Chrysler viste sitt Pacifica konsept i Detroit i fjor var det ganske opplagt at denne var nærmere produksjon enn de fleste ante. Den sto ferdig på New York utstillingen noen måneder senere, men først nå ruller den av sitt kanadiske samlebånd.
|
Det er ganske moro: når Holden nå bruker Melbourne-utstillingen som plattform for den nye 1-tonneren er det ikke murere og håndverkere og folk med behov for nyttebiler som hurraer. Det er fashion-ungdommen. Og akkurat som Monaro og Ute’r – 1-tonneren har sterke røtter.
|
Chrysler er hyggelig. De sparte en av sine stor nyheter til Europa i stedet for å vise den i Detroit. Og skal man dømme etter bildene er dette ikke bare en kommende Sebring, den er midt i blink. Noe av det mest vellykkede amerikanske på mange år.
|
Man kan si mye om Valmets designavdeling. For eksempel at de har utdannet en eller to gode designere for Nokia. Men deres Geneve-konsepter har vel som regel vært mer underlige enn vakre. Nå skal de dit igjen.
|
De av dere som har fulgt oss noen år, vet at Stola i Torino har vi et meget positivt forhold til. Der er nesten alt låst, alltid. Det er vel Europas største snekker av bilfabrikkenes hemmelige (og utstillings-) prototyper og konseptbiler. Og noen ganger kommer han med sin egen modell. Som nå, til Geneve.
|
Fiat stiller selvfølgelig med konseptbilen Simba i Geneve. Den debuterte i Bologna i desember, og viste klart hvilken vei prosjekt 169 (”Ny, Liten”) skulle ta. Den var med til Amsterdam også, og når den nå kommer til Geneve har den med seg en konseptutgave til: Marrakesh.
|
Lotus har den senere tiden lansert sin Elise i en rekke forskjellige mimreutgaver for å minne oss om merkets fortid i Formel 1. Foreløpig siste tilskudd er modell 99T.
|
Renault kaller det selv den største investeringen noen bilfabrikk har gjort i Russland, da de offentliggjorde planene for å legge 230 millioner Euro i en ny bilfabrikk som skal bygge den kommende X90 modellen.
|
Merkelig navn på en drømme-Corvette: Moray. Som altså er det engelske navnet på Muraema Helena, en åle-aktig fisk som finnes i Middelhavet. Men det er hva Italdesign har døpt sin Geneve-deltaker – en glasskuppel-coupé bygget på en Corvette.
|