Bilindustri | |
|
Det er to store kriger som ligger og ulmer dagen før Frankfurt-utstillingen åpner sine dører for modellnyhetshungrige journalister. Det er bilindustrien mot myndighetene, vedrørende CO2-utslipp, og det er fagforeningene mot Porsche vedrørende Volkswagen-strategien. Vi får ta en ad gangen.
|
Det er to store kriger som ligger og ulmer dagen før Frankfurt-utstillingen åpner sine dører for modellnyhetshungrige journalister. Det er bilindustrien mot myndighetene vedrørende CO2 utslipp, og det er fagforeningene mot Porsche vedrørende Volkswagen-strategien. Vi får ta en ad gangen.
|
Det går mot en stor bilfabrikk, Renault og Nissan sammen, i Marokko. Logan blir en av modellene.
|
Kanskje GM liker seg i Italia allikevel, på tross av Fiat-skilsmissen? Nå kjøper de seg opp i italienske VM – dieselmotorprodusent.
|
Toyota vant første kvartal. GM tok tilbake kronen i annet.
|
Livstidsgaranti og Supermann som styreformann er to av nyhetene fra "nye" Chrysler.
|
Også i annet kvartal fortsetter Fiat sin oppsiktsvekkende historie om økende inntjening og stadig lysere fremtid.
|
Et selskap som eies av Wallenberg-famlien er siste frier til Fords svenske datter.
|
Etter måneder med spekulasjoner og drøftinger er det i dag offentliggjort at den amerikanske armen av DaimlerChrylser er solgt.
|
Audi tar mål av seg til å bli det største prestisjemerket.
|
Den 31. mars avsluttet Toyota sitt regnskapsår, med 1240 milliarder kroner i omsetning og et netto overskudd på 85 milliarder. Henholdsvis 14 og nesten 20 prosent over fjoråret.
|
Det har ligget i kortene at Toyota snart ville overta plassen til GM som verdens største bilprodusent, men det gikk raskere enn selv de optimistiske prognoser forutsa.
|
Saabs fabrikk i Trollhättan blir en av de fire som skal bygge neste generasjon kompaktbiler for General Motors. Dermed er det klart for bilproduksjon i den svenske bilbyen også etter 2010.
|
4,22 millioner nye biler i Europa første kvartal er 10.000 færre enn i samme periode i fjor. Toyota, Fiat, Honda og ”andre” øker mest.
|
Onsdag holdt Daimlerchrysler en av sine surrealistiske generalforsamlinger igjen. Og for første gang ble det sagt høyt det alle medier har skrevet om den siste måneden: Chrysler er til salgs.
|
Så er det klart: Ford selger Aston Martin. Blant kjøperne finner vi David Richards (Prodrive).
|
Valentine-dag massakren har vel de fleste hørt om. Et gjeng-oppgjør fra forbudstidens USA, riktignok i Chicago, men denne gangen var det Detroit som fryktet den.
|
Mercedes i USA og DaimlerChrysler har sagt ja til å betale en bot på 1,2 millioner dollars for å ha unnlatt å rapportere om for høye utslipp.
|
Toyota har nå fortalt om sine produksjonsambisjoner for neste år. 9,42 millioner biler vil nok også ta dem forbi GM og gjøre dem til verdens største.
|
Selv om Ford sliter i USA, går det svært bra for den blå oval andre steder. I Tyskland har de satt ny produksjonsrekord.
|
Den siste ukens maktkamp om VW etterlatende hoderystende observatører. - Tilbake til steinalderen, sier en europeisk bank-topp til Financial Times.
|
Det er litt av en kontrast. Mens VW oppfører seg som et galehus (FAZ) og er i krig med seg selv (FT) avgir Fiat en rolig, trygg og selvsikker statusrapport, uten antydning av sprikende agendaer og spekulative prognoser.
|
Franz Sauter var sjef for BMW Norge i fem år. Så dro han til Australia, der han har vært sjef i fem år. Nå er han på vei hjem til hoffet i München, rett ved siden av den nye BMW-toppen.
|
Robert Bosch GmbH og Denso Cosporation er enige om å etablere et felles selskap i Øst-Europa. Der skal det produseres partikkelfiltre.
|
GM viser seg å ha suksess med sitt restruktureringsprogram. Mens både Ford og Chrysler måtte fortelle om store tap i tredje kvartal.
|