Biltest | |
|
BILTEST: To småbiler med særpreg, den ene mer sær enn den andre. Mens den ene har en design som til de grader går ut over funksjonen, har den andre klart å kombinere form og nytte på en mer praktisk måte.
|
BILTEST: En nykommer har entret areaen for kompakt-SUV. Hyundai har utpekt Ford Kuga som en av hovedkonkurrentene til iX35 – så derfor er det naturlig at vi lar disse to møtes til dyst.
|
BILTEST: Bare tre år etter introduksjonen er Toyota Auris her med nytt ansikt. Det er nettopp på fronten du ser forskjellen – men ellers er mange detaljer endret til det bedre.
|
BILTEST: En sjelden duell denne gang: En tsjekker utfordrer en franskmann, begge med kasseform og fleksible seteløsninger. Hvem står igjen som vinner etter at våre ti testdisipliner er gjennomført?
|
BILTEST: Da vi kjørte vår test av kompakte sjusetere i Bil 12/2009, hadde ikke Peugeot 5008 kommet på banen ennå. Derfor er det naturlig at den får bryne seg på vinneren fra den gang, Toyota Verso. Blir det japansk eller fransk vinner av duellen?
|
BILTEST: Har du hørt historien om engelskmannen og de to tyskerne som diskuterte hvem som kunne lage den beste premiumbilen? Om svaret er nei, bør du lese denne testen.
|
BILTEST: De trekker på to, men ser ut som firehjulstrekkere – bør vi la oss lure?
|
BILTEST: Utrolig, men sant: BMW menger seg med Ford og Volkswagen. Nykommeren X1 konkurrerer mot Kuga og Tiguan, men statusen ligger nok et par hakk høyere.
|
BILTEST: Når en ny Opel Astra melder seg til tjeneste, er det to andre tyskere som er naturlige og etablerte konkurrenter: Golf og Focus. En annen selvskreven rival ville vært Auris, men den lot vi hvile denne gang etter som en ansiktsløftning er rett rundt hjørnet. Mazda 3 forsvarer derfor Japans ære.
|
BILTEST: Mange setter likhetstegn mellom hybrid og miljø. Vår luksusbiltest viser at det også kan handle om noe helt annet.
|
BILTEST: Med sju seter fordelt på tre seterader er de kompakte flerbruksbilene familiens favoritt, og for ungene er det stas å ha sine «helt egne seter» bakerst. Vi lar «gamlefar» Volkswagen Touran møte de langt ferskere Citroën Grand C4 Picasso, Renault Grand Scenic og Toyota Verso til kamp om barnefamiliene.
|
BILTEST: Fiesta og Polo er tradisjonelt sett på som jentebiler, men vi har en mistanke om at her vil nok gutta også melde seg på. Om jenter har ord på seg for å lage kø, er det i hvert fall ikke disse to småbilene som skal ha skylden, med nitti turbodieselhester på stallen.
|
BILTEST: Når Yeti, den avskyelige snømannen, møter en liten bygutt er vel styrkeforholdet gitt på forhånd?
|
BILTEST: Er det mulig å kjøpe en bil du like gjerne kan ta til banen som til barnehagen? Vi tok med oss tre gode forsøk til Vålerbanen for å se om vi lot oss overbevise om de duger til noe mer enn å komme først ut av lyskrysset…
|
BILTEST: Kan det være noen tvil om at Nissan Qashqai har stått modell for nykommeren Peugeot 3008? Har Peugeot klart å sy sammen en vinner når de har hatt fordelen av å kunne forbedre Qashqais konsept? Vi går de to flerbruks-stasjonsvognene etter i sømmene.
|
BILTEST: Få trodde Porsche ville bygge en SUV. Ingen trodde Porsche ville selge en dieselbil. Nå har vi fått begge deler. Vi lot Porsche Cayenne diesel prøve seg mot to dinosaurkolleger.
|
BILTEST: Utvalget av kompakte firehjulstrekkere blir større. Vi har lett høyt og lavt for å finne ut hva som egentlig er forskjellen.
|
BILTEST: Kampen om kjøperne i kompaktklassen er beinhard. Vi har sjekket ut to franske utfordrere for å finne ut hva de har å tilby deg.
|
BILTEST: Vi setter søkelys på fem av de mest solgte stasjonsvognene. Ferskingene Insignia og Avensis utfordrer de mer etablerte Mondeo, Passat og Mazda6. Med «liten» dieselmotor og normalt utstyrsnivå er dette biler for det norske folk.
|
BILTEST: Tidligere har Tiguan og Kuga vunnet hver sin SUV-test hos oss – derfor lot vi begge utfordre Subaru Forester, en bil som kom i ny drakt høsten 2008 i et marked hvor det er meget tøff konkurranse. Testen ga en uvanlig klar vinner.
|
BILTEST: Med en ny Audi A8 rett rundt hjørnet lot vi «gamlefar» ta jobben med å utfordre BMWs teknologiflaggskip. Store sedaner med høy status er kanskje den biltypen som først blir gammel. Kan den noen år gamle Audi A8 med firehjulstrekk holde følge med BMWs nye bakhjulsdrevne statusbil?
|
BILTEST: Du trenger ikke jobbe i omsorgsbransjen for å kjøre dagens moderne småbiler. Våre testbiler står godt på egne hjul, ikke bare som nummer-to-bil i familien.
|
BILTEST: Vi trives slett ikke verst ved rattet i Think City – men det koster å være miljøbevisst.
|
BILTEST: Den nye E-Klasse har fått en mer sportslig appell. Likevel har ikke Mercedes-Benz forlatt det tradisjonelle i altfor stor grad, verken i ut- eller innvendig design. BMW 520 bærer alderen godt, og vi røper ingen hemmelighet når testen bekrefter at kjøreegenskapene fortsatt tåler konkurranse. Alt i alt får vi en meget tett kamp – og begge duellantene står oppreist etterpå.
|
BILTEST: Med Mondeo som referansebil kjørte vi test med de to ferskingene i familiebilklassen, Opel Insignia og Toyota Avensis. Vi kunne fort slå fast at det blir stadig tøffere kamp om kundene også i denne klassen.
|