Næringsliv | |
|
Startskuddet for flytende biogass som drivstoff for tungtransport i Norge gikk i går. Nå står flere stasjoner for tur.
|
500 nye brukere hver dag opplever MOIA, Volkswagens mobilitets-tilbyder, i sin oppstartsfase i Hannover.
|
Gjennom sitt nye konsept «OK Trucks» har Iveco mål om å selge flere nyere brukte vare- og lastebiler – også i Norge. Ny nettside og sertifisering av kjøretøyene, inndelt i kategoriene Basic, Comfort og Premium, er en del av oppskriften.
|
Selskapet kjøper opp den franske klimaspesialisten Kalori SAS for å utvide utvalget av klimasystemer for spesialkjøretøy.
|
Overgangen til et mer omfattende flåtestyringssystem, som samtidig er enkelt i bruk, sparer Hurtig-Gutta Transport AS for cirka fire timers arbeid – hver dag.
|
Regjeringen ønsker ikke liberalisering av kabotasjeregelverket, og mener i stedet at lastebiler som blir benyttet i kabotasje bør ha en form for karantenetid før de kan kjøre nye slike oppdrag.
|
Onsdag kveld avsluttes NATO-øvelsen Trident Juncture. Dermed vil det de neste fire ukene være militær kolonnetrafikk hver dag.
|
Ikke før hadde Girteka kjørt ut en av sine store biler fra ærestribune-plass på Transport & Logistikk-konferansen på Gardermoen før de melder seg på som komplett aktør i Tyskland.
|
Veien var selvfølgelig i sentrum for årets Transport & Logistikk-konferanse. Det er jo tross alt der mer enn 80 prosent av Norges godstransport skjer.
|
Den europeiske investeringsbanken (EIB) og SG Finans har undertegnet en avtale med en kredittlinje på 1,73 milliarder norske kroner (180 millioner euro) for å støtte lavkarbon transportmetoder i Norge.
|
Etter å ha prøvd teknologien i fred og ro på minimalt trafikkerte Fagernes flyplass, skal de selvkjørende brøytebilene nå testes på en av Skandinavias mest trafikkerte flyplasser.
|
Du skal lete godt for å finne en stand på den store nyttekjøretøymessen IAA i Hannover hvor det ikke reklameres for alternative drivlinjer og drivstoff eller grønne løsninger. Men det er langt fra alt du får kjøpt i morgen, eller i overmorgen. Her er noen glimt fra våre to dager på messen.
|
Traton er en av verdens største lastebil- og bussprodusenter. Ikke frykt – produktene skal ikke hete Traton. Men si Scania, og du skal tenke Traton. Si MAN og du skal tenke Traton. Eller omvendt.
|
Alle nyhetene var avslørt på forhånd, men på dagen-før-dagen-forestillingen i Hannover ble de for første gang vist sammen i full bredde. Og det er ikke småtteri Daimler har på gang.
|
Norges Lastebileier-Forbund, Norsk Industri, NHO Logistikk og Transport og Norges Varemesse har inngått samarbeid om å arrangere Transport & Logistikk, konferanse og messe på Norges Varemesse neste år.
|
Energiselskapet St1 lanserer nå det fornybare biodrivstoffet RED95 på norske Shell-stasjoner.
|
Blar opp 199 millioner kroner og overtar en av transportbransjens mest lønnsomme bedrifter.
|
Ketil Solvik-Olsen trekker seg fra statsrådsposten for å flytte til USA. Jon Georg Dale (Frp) overtar trolig som samferdselsminister.
|
Fra 1. september stanser selskapet Hyop AS driften av sine fire hydrogenfyllestasjoner på Gardermoen, Kjeller, Høvik og Herøya i Porsgrunn.
|
Posten Norge skal neste uke lansere det de omtaler som «verdens første selvkjørende brev- og pakkerobot».
|
Konsernet kjøper 100 prosent av aksjene i Opel Norge AS, og overtar dermed retten til å importere og selge Opel person- og varebiler i Norge.
|
…og, ja: kranene skal fortsatt være gule og merkes med Effer, selv om produsenten nå eies av Hiab.
|
Budskapene er mange hos MAN i forkant av tungbilutstillingen IAA. Vi har fått en liten smakebit av nyhetene, og prøvetur med elektriske eTGM og eTGE.
|
Må laksen fraktes på vogntog? Nei, mener norske og amerikanske studenter og foreslår alternativer som droner og selvkjørende biler.
|
Selskapene bekrefter at de har samtaler om en strategisk allianse for utvikling av kommersielle kjøretøy.
|