Lastebil | |
|
Stadig flere lastebilprodusenter tilbyr biler med gassdrift. Utslipp er hovedargumentet. Nye stasjoner skal gjøre gassdrift mer tilgjengelig.
|
Det er nærliggende å sammenlikne den nye svenske lastebilen Inzile med den tyske StreetScooter. Liten, moduloppbygget, byformål og batterielektrisk.
|
Ruller ut flere nye konfigurasjoner for å ta en større del av kaka i anleggs-segmentet. Tomas Gustavsson (bildet) i Nordic Truckcenter mener en ny 10-tonns foraksel og fabrikkbygd tridem-løsning er spesielt interessant for det norske markedet.
|
Med Gulsen Saritabak (bildet) som ny salgssjef og flere nye lastebilmodeller i løpet av 2019, håper Renault Trucks på et realt løft i tiden fremover.
|
Virkestransport Øst (VTØ) i Elverum gjennomførte i et prosjekt med Enova for å se potensialet for drivstoffbesparelser. Rundt 30 biler deltok, og vinneren – Åge Snerten med sin MAN TGX 28.580 6x4 – brukte minst diesel av alle.
|
Ruggen av en 200 tonnmeter sitter på et monster av en femakslet Scania R 730 10x4*6NB. Hevdes å være Norges største kran montert på lastebil.
|
Regjeringen bevilger 25 millioner kroner til å utbedre fylkesveier med mye tømmertransport. Ved å øke lasten på tømmerbilene kan tallet på biler bli redusert med en firedel.
|
Nokian lanserer fire produktnyheter på rappen.
|
Melketransportør Hans Ivar Slåttøy Transport AS bygger brannbiler med gamle melketanker på.
|
Volkswagen skilte ut sine tunge biler, ansatte ex-Mercedes Andreas Renschler (bildet), og ga selskapet et nytt navn, åpenbart for å få det på børs. Nå er planene utsatt.
|
Hevder de nye grepene kan redusere drivstoffkostnadene betydelig uten at det går utover kjørbarheten.
|
KRONIKK: Om få år håper vi å kunne sjekke dekk, bremser, vekt og kjøre- og hviletid på vogntog automatisk i det de krysser grensa. Løsningen ligger i ny teknologi, skriver Kjetil Wigdel, leder for Trafikant- og kjøretøyavdelingen Statens vegvesen Region øst.
|
– I lys av de alvorlige ulykkene med tungbil denne vinteren, vil jeg ikke la noen aktuelle tiltak stå uprøvd, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).
|
Ragn-Sells fortsetter sin satsning på elektriske kjøretøy - nå med en helelektrisk trekkvogn.
|
Volvo Trucks leverte i går sine to første helt elektriske lastebiler – en renovasjonsbil og en distribusjonsbil – til kunder i Gøteborg.
|
Utslippene fra nye busser og lastebiler i Europa må innen 2030 ned minst 30 prosent fra dagens nivå, ifølge nye EU-bestemmelser.
|
– Denne bilen startet egentlig som en fleip for noen år siden. Nå er fleipen blitt realitet og har skaffet oss en ny nisje, sier Kjetil Tovsrud (t.v.) i selskapet B&T Logistikk AS. Her sammen med sjåfør Kristian Hetty som også kjører en MAN TGX 26.500.
|
Tusener av nordmenn som er på plass for å følge helgens Rally Sweden kunne glede seg over solid norsk innsats på fredagens etapper.
|
Snart kan du kanskje få se eller kjøre lastebilprodusentenes drømmekonsepter som produksjonsmodeller på veien. Fra 1. september 2020 vil EU nemlig tillate større førerhus.
|
Veivesenet utreder nå om det skal stilles strengere krav til dekk for tungbiler på norske veier, men peker selv på flere utfordringer.
|
Volvo Truck Center Jessheim flytter ut av et 42 år gammelt anlegg og inn i et nytt moderne anlegg til drøyt 92 millioner på Hovinmoen ved Gardermoen. Samtidig skifter forhandleren navn.
|
Andreas Nordsjø (33) fra Raufoss kjørte med høyest presisjon på kortest tid da vinneren av Scania Driver Competitions skulle kåres.
|
I fjor manglet 1.580 av totalt 63.000 kontrollerte tungbiler godkjente vinterdekk. Men tross siste tids snøkaos på veiene ser veivesenet en bedring.
|
MAN bekrefter nå at fem batterielektriske e-TGM skal leveres til Norge i år. Volvo og Renault regner også med å få sine første el-lastebiler til landet i 2019, mens Mercedes-Benz-importøren håper å få teste eActros og Fuso eCanter på norske veier.
|
Samferdselsdepartementet har bedt Vegdirektoratet om å skjerpe kravet til vinterdekk for tunge kjøretøy.
|