Nye biler | |
|
3D-printede karosserideler, dimensjoner omtrent som en Twizy og en mislykket Kickstarter på 500.000 euro i februar. Men bilene ble vist på IAA. Noen kunne sågar prøvekjøres.
|
Det var langt fra åpenbart at et av verdens ferskeste bilmerker, Smart, skulle overleve. Eieren, Daimler, hadde åpenbart problemer med barnet. Men så fikk de hjelp: På starten av fjoråret ble det kjent at smart ble kinesisk.
|
Dacia lager en ny løsning for store familier og de som skal ha med seg mye utstyr. Hils på nye Jogger.
|
Volvo lanserer i dag en ny generasjon ladbare hybrider med lang rekkevidde, reduserte utslipp og bedre ytelser. Den elektriske rekkevidden økes med inntil 60 prosent.
|
Så er Mercedes EQS her, i det minste i ett eksemplar. Og snart kommer flere av den flotteste elbilen noen til nå har satt i masseproduksjon. Med startpris på 935.000 kroner koster den også mer enn Mercedes-flaggskipet S-klasse – om man ser bort fra engangsavgifter og moms. For slike ekle avgifter slipper man fortsatt helt unna på selv de dyreste elbilene.
|
Porsche viser en forsmak på noe som kan utvikles til en spennende løpsbil. Trolig får vi her en forsmak på neste generasjon Cayman.
|
Det er nesten 100 % japansk fravær fra årets IAA i München. Det er også nesten 100 % nærvær fra Korea (Kia, Hyundai og Renault/Samsung). Og ca. 3 % nærvær fra Kina. Men det som er her derfra, er spennende.
|
Ingen vei utenom – selv for en muskelbilprodusent som AMG er fremtiden elektrisk. Her er deres første bil ut.
|
Med ID.Life gir Volkswagen en forsmak på en kompakt bybil som skal på markedet i 2025. Her står ungdommen i sentrum.
|
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
|
Kun kort tid etter lanseringen av toppmodellen EQS, er allerede neste modell fra Mercedes-EQ klar. Mercedes-Benz EQE debuterer på bilutstillingen i München og kommer til Norge sommeren 2022.
|
Renault drar lakenet av sin nye Mégane E-TECH electric på IAA – en spennende utfordrer for dem som vurderer ny elbil.
|
Bemerkelsesuverdig karosseri og streit mekanikk – dette er klassisk Wiesmann-oppskrift selv om navnet er et annet.
|
Det vil være litt rart om det ikke dukker opp noe med hydrogen på den kommende bilutstillingen i München. Den har tatt mål av seg til å være fremtidsrettet. BMW får i hvert fall plass i Hydrogen-hjørnet.
|
Mercedes-AMG lanserer nå en hybrid versjon av sin firedørs coupé. Hensikten er mer enn å redusere forbruket og er et spark på leggen til Porsche.
|
Uansett om du foretrekker bensin, diesel eller hybrid finner du et alternativ når Peugeot Norge nå lanserer nye 308 i to karosseriformer.
|
Seat kommer med sin UrbanRebel til bilutstillingen i München til uken. Spennende bil – fjerner du kjempevingen bak og de dype spoilerne foran har du nemlig Volkswagens kommende ID.1 og ID.2.
|
Toyota Norge lanserer sin kompakte Yaris Cross med for- og firehjulsdrift i oktober. Prisene er nå klare.
|
Opel skal vise sin nye Astra på bilutstillingen i München neste uke. I den forbindelse har de sluppet flere detaljer, og ikke minst bekreftet at den kommer som elbil.
|
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
|
For Nissan er Ariya viktigste elbillansering siden Leaf. Fra neste uke kan norske kunder som de første utenfor Japan bestille bilen, men prisene er foreløpig ikke klare.
|
Med femte generasjon Sportage lanseres for første gang en dedikert versjon for Europa i modellseriens 28-årige historie. Nye Sportage kommer som ladbar hybrid til Norge neste år.
|
Hvis du ikke orker å vente til nærmere jul med å se Volvo nyeste, C40, er det bare å møte opp på Aker Brygge i Oslo. Der står den i fjordblå lanseringsfarge for å gjøre seg lekker for dem som synes XC40 blir for kantet og «gubbete».
|
Fine dining, dress-koder, champagne, slott og neglesaksklippet gressplen – og en og annen bil. Der har du Salon Privé, og McLaren er med. Med en Solidox-aktig nyhet.
|
Det var vel egentlig en non brainer. Stellantis utvidet AMI-sfæren sin og satte et annet merkenavn på fronten. Møt Opel Rocks-e.
|