Bilindustri | |
|
En forholdsvis samtidig melding i de store finansorganene sier at Samtalene mellom GM og Renault/Nissan er avsluttet. 10 dager før fristen.
|
Dårlig start på Paris-utstillingen for Peugeot-Citroën. 10.000 arbeidsplasser forsvinner. Stor fabrikk blir ikke bygd. Kutter investeringer for 500 milliarder euro pr år.
|
Nå har Hareide Designmill åpnet sitt filialkontor i Göteborg. Det kan bety transportdesign igjen for den tidligere designsjefen hos Saab.
|
I et intervju med Berliner Zeitung, sa en av tungvekterne i VW-styret at konsernet trenger biler som (vanlige) folk har råd til å kjøpe.
|
En domstol i Stuttgart har dømt Daimlerchrysler til å betale ut 230 millioner Euro til aksjonærer fra fusjons-tiden. Bilprodusenten kommer til å anke.
|
Det har jo vært noen spekulasjoner om evt. salg av Jaguar i det siste. Det ser ikke ut som katta blir koreansk i hvert fall.
|
Et av Kias problemer er mangel på egen identititet. Er den en Hyundai eller..? Med helt egen designsjef, hentet fra toppen av VW’s designavdeling, burde dette snart være historie.
|
GM har lagt inn overgearet i restruktureringsprosessen, sier Rick Wagoner, GM-toppen. Tapet, på svimlende 3,2 milliarder dollars, etter annet kvartal ble oppfattet positivt av investorene.
|
Også Daimlerchrysler kom med overraskende gode tall for annet kvartal. Mer enn en dobling på samme omsetning ble applaudert med 3 prosent stigning på børsen.
|
VW-sjefen Bernd Pischetsrieder har et kjempeproblem. På den ene side må han forteller aksjonærene at dette går så det griner. På den annen side må fagforeningene få beskjed om at dette er ikke godt nok.
|
Størrelsen på Fords baklengs i annet halvår var overraskende stort. 123 millioner dollars – i fjor tjente de 946 mill i samme periode.
|
Fiat fortsetter å rase oppover. Inntekter øker, markedsandeler øker, best verdistigning for aksjonærer. Nye strategiske allianser. Nye modeller. Hvem skulle trodd det for noen år siden.
|
Både VW og GM kan fortelle om skikkelig salgsvekst i Kina i første halvår. Spesielt for VW er dette viktig, de pleide å ha 50% markedsandel der. Og så er Nissan på vei med en helt Kina-spesifikk personbil.
|
Tro ikke at det bare er japanerne som eter markedsandeler fra amerikanerne hjemme. Tyskerne kan også fortelle om solide økninger.
|
På bilutstillingen i London sto sjefen selv, sølvhårede dr. Helmut Panke og holdt en strålende tale om hvor bra det går for BMW, før han dro teppet av debutanten, en M6 Convertible. Det blir nok hans siste motor-show opptreden.
|
Nå som Kias ultrafleksible produksjonsanlegg i Slovakia snart er oppe og går kommer koreanerne til å gå ut med nye, og svært aggressive salgsmål for Europa.
|
Bilverden endres stadig. Hvem ville trodd at følgende ville være mulig - MG skal igjen produseres i England, men nå er det det kinesiske konsernet Nanjing Automobile som står bak produksjonen.
|
Samtidig som Ford i USA sier at de nok har vært litt for optimistiske med å love et antall hybridbiler innen en viss tid, gir de Volvo i oppdrag å bygge konsernets Hybrid-senter i Europa.
|
Porsche har vært hos de tyske konkurransemyndighetene og spurt om de vil få problemer dersom de øker sitt eierskap i Volkswagen fra dagens 21,2 prosent til en virkelig sperregrense på 25,1 prosent.
|
Hele saken med Hyundais arresterte, og nå kausjonsløslatte toppsjef, er ganske underlig. Hyundai sier i realiteten at med Chung Mong-koo kunne de ikke drive butikken effektivt nok.
|
Daimlerchrysler og Mitsubishi er enige. Produksjonen av Smart ForFour opphører. Nå.
|
Den siste utviklingen i Kirk Kerkorians høy-innsats gambling er at GM nå har satt ned en komité på meget høyt nivå, for å vurdere fordeler og eventuelle ulemper ved et Renault/Nissan samarbeide.
|
Er det noen som har erfaring i sammenslutninger, så er det General Motors. Hele selskapet er jo tuftet på sammenslåinger. Nå vinker en ny muligheter i det fjerne. Renault/Nissan pluss Generalen.
|
Det er en stund siden salget av Toyota Camry ble stoppet i Europa. For lav salgstakt var begrunnelsen. Kanskje det hjelper med kinesisk produksjon?
|
Honda, den underlige bilfabrikken som klarer seg godt uten allianser og som tjener mer enn noen gang, skal bygge en rekke nye fabrikker. Globalt er stikkordet.
|