Bilindustri | |
|
På tross av en solid nedgang i april (”God Påske”) forteller de europeiske registreringstallene så langt om en akkumulert fremgang på 0,6 prosent. Ikke mye, men fremgang.
|
Der BMW skal ekspandere på alle kanter, er Audi litt mer forsiktig. ”2006 blir minst like bra som fjoråret” fikk aksjonærene vite på årsmøtet.
|
Årsmøtet til BMW definerte nye mål for denne ekspansive fabrikken. 1,4 millioner biler skal man selge neste år, et år før den opprinnelige planen. Og 1,6 millioner når man i 2010.
|
Et nytt vellykket kvartal hos Fiat får ledelsen til å skru prognosene opp. 8 prosent markedsandel i Europa er et av målene nå.
|
Mange hadde ventet storm. Det endte med mild bris, men med noen sterke vindkast, da VW avholdt sitt årsmøte like før helgen. Og sjefen blir sittende.
|
Alltid hyggelig å kunne fortelle om en snuoperasjon som er i ferd med å lykkes. Nå er det Mitsubishi – der har de nådd sitt driftsresultatmål et år tidligere enn planlagt.
|
Så gikk det slik mange regnet med, Chung Mong-koo, toppsjefen i Hyundai Motor Co, ble fengslet og vil bli tiltalt for underslag av mer enn 100 millioner dollars og et par andre uetterretteligheter.
|
”Vi er på riktig spor” fikk vi høre da Daimlerchrysler presenterte sine tall for første kvartal. Såpass mye dårligere enn ventet at børsen reagerte med å sende kursen 3,9 prosent ned.
|
Gode tall etter første kvartal hos VW ser det ut som. Nettoen fire ganger så høy som i fjor, og driftsresultat opp 55%. Men allikevel kommer det til å bli spørsmål på denne ukens generalforsamling.
|
Ikke siden Renault ble halvveis privatisert for ti år siden, har aksjeverdien på denne franske produsenten vært høyere. Godt salg, forholdsvis gode Nissan-resultater og spennende strategi, sammen med den udefinerbare Ghosn-effekten er forklaringen.
|
For sjette år på rad setter Japans nest største bilprodusent, Nissan, ny resultatrekord. På tross av økte material- og energikost, økte nettoresultatet med 1,1 prosent til 518,1 milliarder yen (= 3,78 milliarder euro.)
|
Hyundai ber om unnskyldning og beklager sin oppførsel ved hver anledning. Og betaler enorme botspenger. Det stopper imidlertid ikke den offentlige påtalemyndigheten i å fortsette korrupsjons-undersøkelsene
|
I motsetning til GMs første kvartal, var det ikke mye i Fords tall som tyder på at man er i ferd med å milepæle noe som helst.
|
Volkswagen skal ha generalforsamling til uken. Der ventes det lyn og torden og snubletråder finnes i metervis. Nå ser det imidlertid ut som om Pischetsrieder (bildet) fortsetter som dag-til-dag-leder.
|
Selv om GM må rapportere et solid tap for sjette kvartal på rad, har det skjedd noe siden sist. Høyere inntekt og 1 mrd. dollars mindre tap enn for et år siden. Aksjene økte med nesten 10%.
|
På tross av rekordsalg i fjor – BMW passerte da endelig Mercedes som verdens største produsent av luksusbiler, måtte München-selskapet vise frem dårligere resultater enn året før.
|
Det skjer mye rundt GM akkurat nå. Men det meste var såpass positivt at de endte siste uke med børsverdien 4,6 prosent opp.
|
Toyota kjører nå en hardere linje mot teknologiselskapet Antonov i patentkrangelen rundt hybridteknologi. Nå har bilprodusenten gått til motsøksmål på sin hjemmebane Japan.
|
Jeg vet ikke hva aksjonærene i Fiat ønsker mest av Ferrari. Førsteplasser i F1, eller økonomiske resultater som i fjor. Maranello bidro med 16 % av Fiats driftsresultat.
|
To måneder etter at den norske Mercedes-importøren fjernet et stort sjikt av ledere, forteller den nye Daimlerchrysler-sjefen, Dieter Zetsche (bildet), at han skal gjennomføre en tilsvarende øvelse.
|
Et tap i fjerde kvartal på 4,8 milliarder dollars var vesentlig mer enn markedet hadde ventet.
|
Detroit utstillingen er mer enn fantastiske entreer og masse krom. Den er for eksempel også åsted for en samling av noe så gravalvorlig som Society of Automotive Analysts. Da de besøkte GM, slapp Kirk Kerkorians mann til med sin oppskrift på overlevelse. Selg Saab var et av rådene.
|
Akkurat dette trodde jeg aldri jeg skulle oppleve. Samtlige bilaksjer sank på verdens børser i går. Bortsett fra Fiat - som dermed reddet hele forestillingen.
|
Det kan nesten se ut som om den flamboyante investoren, Kirk Kerkorian har gitt opp GM. Han selger ut en betydelig aksjepost, men formålet er nok skatteavskrivninger. Markedet tror imidlertid noe helt annet. Nå er aksjene på 23 års lav.
|
I høst ble det klart at Viasat overtar rettighetene til Formel 1 fra 2006. Nå har de sikret seg rutinerte Atle Gulbrandsen som kommentator.
|