Biltest | |
|
BILTEST: For en solid bunke tusenlapper er du på dette nivået sikret rommelige plassforhold
i både kupé og bagasjerom – og ikke minst kompetente kjøreegenskaper
for pengene.
|
BILTEST: To firesetere i test denne
gang, begge signaliserer mer
livsstil og kjøreglede enn
praktisk nytteverdi.
|
BILTEST: Stasjonsvogner er meget populære i bruktbilmarkedet.
Hvis de også er rommelige og har lavt
forbruk, snakker vi om sikre vinnere som familiebiler.
Vi har testet to av de mest populære.
|
BILTEST: Samme konsept, likevel ganske så ulike biler. Det er
konklusjonen etter å ha tatt sommeren på forskudd i
to av markedets mer luksuriøse CC-utgaver.
|
BILTEST: Mercedes er på banen med ny C-Klasse.
Setter den ny standard i klassen? For å finne
svaret tok vi den med på test sammen med
de to andre bakhjulsdrevne konkurrentene.
|
BILTEST: Ikke bare tre nye biler, også tre nye og tildels vanskelige navn. Disse fire
bilmodellene vil stå for nær 10 prosent av nybilsalget her i landet i år.
Alle testbilene har den nye ”folkemotoren” under panseret – liten diesel.
|
BILTEST: Testsjåførenes subjektive følehorn pekte tidlig i retning av en testvinner blant disse fire meget rommelige
stasjonsvognene. De objektive testkriteriene sørget likevel for at det ble et overraskende jevnt løp.
|
BILTEST: Alle fire har Grand eller Max i navnet, så vi kan trygt kalle det stormøte
da nykommeren Citroën C4 Grand Picasso utfordret Ford S-Max
og de mer etablerte Mitsubishi Grandis og Renault Grand Scenic.
|
BILTEST: Begge er sportslige coupéer som trives
på svingete landevei. Den ene har fått en
ansiktsløfting, mens den andre har kommet i helt
ny utførelse. Hvilken skal vi velge? Hjertet sier ja takk
til begge, men når fornuften får råde blir valget enklere.
|
BILTEST: Fiat Grande Punto, Peugeot 207 og Renault Clio møter ferskingen Opel Corsa.
|
BILTEST: Den praktiske nytteverdien av en cabriolet øker
merkbart når du alltid har med deg hardtoppen,
uansett vær og temperatur. Astra TwinTop og
Eos vil garantert vinne venner.
|
BILTEST: To franske, sorte skjønnheter settes under lupen denne gang
– den ene ung, dristig og ambisiøs, den andre erfaren og en smule
aldrende.
|
BILTEST: Mazda har beholdt særpreget, MX-5 er fortsatt en klassisk åpen to-seter med
bakhjulsdrift. Fortsatt er den en nytelse å kjøre, men i helt ny utgave kan også
sjåfører over 180 cm nyte gleden fullt ut.
|
BILTEST: Frekke fronter og full fyr i maskinavdelingen. Fem seter, brukbar
bagasjeplass og imponerende kjøreegenskaper
– begge testbilene byr opp til hyggestund for hele familien.
|
BILTEST: Dette er eksklusive saker. Når prislappen viser mer enn én million, står ikke akkurat
kundene i kø. Til sammen ble det bare solgt 50 av disse bilene her i landet i fjor, jevnt
fordelt på de to modellene.
|
BILTEST: Flerbruksbil, Multi Purpose Vehicle, MPV - en biltype i kraftig vekst. Som familiebil
er en 7-seter uvurderlig. Klarer den japanske nykommeren å score mer poeng enn
den nye versjonen av tyskernes veletablerte MPV?
|
BILTEST: Seks skarpskodde deltakere til tross,
familiebilklassens ferskeste utfordrer,
Volkswagen Passat, må først og fremst
bryne seg på fjorårets “norgesmester”
Toyota Avensis.
|
BILTEST: Diskret moro for kjøreglade i alle aldre: Både Volkswagen Golf GTI og
Opel Astra GTC skjuler 200 hester. Men, gir Astra GTC med “bare” 170
hester samme kjøreglede - med 60.000 kroner mindre prislapp?
|
BILTEST: I utgangspunktet har alle fire testbilene en basispris
rundt 200.000 kroner, og sånn sett er dette antistatusstasjonsvogner
for folk flest – men det er fort gjort å
henge på utstyr som løfter prisen til nye høyder.
Holder påstanden om at billigst er best?
|
BILTEST: Dette er biler som ofte finner kjøpere blant urbane
mennesker med over gjennomsnittlig inntekt.
Da duger ikke små motorer og lavstatus-merker.
|
BILTEST: Med priser som overstiger tre-kvart million beveger vi oss opp
på nest øverste hylle. På dette nivået velger kundene “full pakke”,
så alle de tre testbilene har ekstrautstyr for over 120.000.
|
BILTEST: Med biler fra fire av de mindre bilproduserende land, har vi denne gang favnet et
bredt spekter med hensyn til pris, kjøreegenskaper og plass. Forskjellene er store, ikke
minst når det gjelder komfort.
|
BILTEST: Små ytre mål, fleksible seteløsninger, forholdsvis god komfort. Det er fellesnevnere for
denne trioen. Fleksibiliteten gjør dem mer anvendelige til transportformål enn småbiler
flest. Men alle tre er ikke like smarte...
|
BILTEST: Kompaktklassen blir gjerne kalt Golf-klassen. Naturlig derfor at nettopp Golf må
stille som referansebil når klassens to nykommere – en ny generasjon Focus og en
helt ny franskmann – ypper til kamp. Kan C4 hevde seg i teten eller må kong Golf
abdisere til fordel for Focus?
|
BILTEST: Rommelige, akseptabelt bra utstyrsnivå, komfort over gjennomsnittet og gode
kjøreegenskaper - det er forventingene til månedens tre biler før vi starter testen.
Følg med oss for å se om forventningene innfris.
|