Genève 08 | |
|
Webasto, som bygger tak for en rekke av verdens bilfabrikker, hadde fått hjelp av designstudenter til å utvikle nye tak-konsepter. Resultatene så vi i Genève.
|
Nå må man snart ta Wiesmann på alvor. I Genève debuterte de med en virkelig seriøs utgave av sin retro-sportsbil. En 310 kilometers V10 motorisert bombe.
|
Magna Steyr er kjent for mye. Blant annet for å produsere for en rekke andre produsenter. Chrysler, Mercedes og Saab for eksempel. Men de viser også frem hvordan de synes det burde gjøres.
|
Jeg har alltid vært litt glad i den sveitsiske el-minien Zest. Funky og frekk i oppsynet. Nå er den blitt ganske glup også. Lad den opp fra din egen solcelle-garasje.
|
Jeg har betraktet Mansory som en av de mer vulgære "foredlerne". Etter Genève og Ferrari Stallone, begynner jeg å endre oppfatning.
|
Da jeg spurte Henrik Fisker hva han syntes om den nye, store Think, hadde han ingen mening. Diplomat: Han var blant dem som ble spurt om å lage et forslag.
|
Nytt-gammelt navn dukket opp på Genève-utstillingen. Ken Okuyama pleide vi å finne hos Pininfarina. Nå bygger han sensasjonelle biler under eget navn.
|
Siden disse glade spanjolene debuterte i kjelleren på Genève-utstillingen i 2005, har vi fulgt dem med stor interesse. Nå er de første utgavene av denne jagerfly-bilen levert til kunder.
|
Mye nytt hos Mercedes, selv om det ikke var umiddelbart åpenbart. Blant annet finner vi 1750 nyutviklede komponenter der – får vi vite.
|
Jeg er enig, den var billig, og dessuten dårlig dansk. Men BYD byr faktisk på litt av hvert. Og de nærmere seg Europa og Norge.
|
Vi har allerede presentert de viktigste nyhetene Volkswagen trakk frem i Genève i egne artikler. Men Wolfsburg hadde mer å by på.
|
Kia presenterer et mangfold av konseptbiler. Men de lover at både form og teknikk skal realiseres.
|
Bocanegra er betegnelsen på Seats nye konseptbil. Den bærer bud om neste generasjon Ibiza.
|
Daimler AG har oppnådd et gjennombrudd innen batteriteknologi. Dermed kan mange års forskning fra forbrukerelektronikk for første gang anvendes i bilindustrien.
|
Vi har møtt Ford Kuga på flere messer gjennom det siste året, men modellen som står i Genève er for første gang en ferdig produksjonsutgave.
|
HED-5 ”i-MODE” er Hyundais siste tilskudd til den omfattende serien av konseptbiler. Men de planlegger også grønne løsninger for alle sine modeller.
|
Tata har lenge vært i diskusjoner med Ford om overtakelse av Jaguar og Land Rover. Men den indiske giganten har også andre Europa-planer.
|
Audi viser endelig Q7 V12 TDI i produksjonsdrakt. Og de velger samtidig en maritim vri.
|
Med XKR-S presenterer Jaguar sin hittil raskeste produksjons-XK. Men serien er begrenset, så bilen blir nok ettertraktet av samlere.
|
Infiniti skal erobre Europa, men modellen de holder verdenspremiere for i Genève blir i alle fall ikke noen volumselger i Norge.
|
Dette er et paradoks. Den største konsept-sensasjonen på Genève-utstillingen, var ikke på Genève-utstillingen. Derimot rulet den litt lenger nede i gata.
|
Siden vi var de første som fortalte dere om den fire-dørs Th!nk som debuterer på Genève-utstillingen, skal vi her gi dere enda en Th!nk-nyhet.
|
Toyota og Lexus vil innen utgangen av 2009 ha lansert 19 nye og endrede modeller. I Genève vises to nye småbiler som kommer på markedet neste år.
|
Volkswagen viser at også de kan sette hybridbiler i produksjon. I Genève demonstrerer de systemet i en Golf.
|
Selv om Fiat 500 Aria blir karakterisert som en konseptbil, vil du trolig finne det meste av teknologien i produksjon svært raskt.
|