Varebil | |
|
Fra 19. mai kutter Enova støttesatsene for kjøp av elektrisk varebil fra 40 til 30 prosent. – Ikke mulig å se noen logikk i dette, tordner Bilimportørenes Landsforening (BIL) og Norges Bilbransjeforbund (NBF).
|
Mercedes-Benz begynte å tease den nye T-Klassen allerede i fjor høst. Dette blir altså person-utgaven av den nye Citan som igjen er en del av samarbeidet med Renault.
|
Fiat kommer sent til el-festen, men har ambisjoner om å forsyne seg i segmentet for store elektriske varebiler. Her er de norske prisene.
|
Maxus er det kinesiske bilmerket som har vært lengst i Norge. De er mest kjent for sine varebiler, men programmet utvides stadig.
|
Rekken av spesialversjoner basert på Ford Ranger ser ikke ut til å ta noen ende med det første. Nå kommer Stormtrak og Wolftrak.
|
Da EUs konkurransemyndigheter skulle vurdere PSA/FCA sammenslutningen var bekymringen at gruppen ville bli for stor på varebiler. 2020-tallene viser at de er nesten dobbelt så store som nestemann.
|
Så langt har vi møtt den nye GMC Hummer EV som pickup. Nå er den også vist som SUV – med litt mer moderate dimensjoner.
|
Magna har presentert en stiv bakaksel med eldrift bygget inn i enheten. Den kan gå rett inn og erstatte bakakselen på mange av dagens pickups.
|
Det er flere år siden en engelsk startup, Arrival, fortalte om sine el-varebil planer og om at UPS hadde sagt at de gjerne vil ha 10.000 av dem.
|
Kamera og skjerm i stedet for speil begynner å bli dagligdags. Nå tilbyr Ford ettermontering både i Transit Custom og 2T Transit.
|
Det er en viss ironi i at samtidig som Transporter-fabrikken i Hannover fyller 65 år, skal Transporterproduksjonen flyttes til Tyrkia. Er det en pensjonsalder for varebil-fabrikker også?
|
«Åpne nye dører» var mottoet for Renault varebil-show denne uken. Det kan de trygt si.
|
Maxus har tatt ut baksetene og satt inn skillevegg i familie-elbilen Euniq 5.
|
Canoo er en LA-basert elbilutvikler som stille og rolig jobber med sitt, uten mye drama. De gikk på børs sent i fjor, med en verdi på 2,4 milliarder dollar. Beskjedent til å være en elbil-startup.
|
Den nye tjenesten FORDLiive skal kunne redusere ikke-planlagt nedetid på nyttekjøretøy med opptil 60 prosent. Samtidig kommer en rekke andre tilkoblede tjenester.
|
Fra 2023 skal de nye elbilene fra Ford begynne å rulle av produksjonsbåndet hos Ford Otosan i Gölcük, Tyrkia. Også Volkswagens Transporter skal komme derfra.
|
H-1 er et kjært minne hos mange Hyundai-folk. Noen savner den fremdeles aktivt. Kanskje gir den nye Staria et glimt av en kommende varebil?
|
Statens vegvesen foreslår flere endringer i trafikkreglene. Blant annet høyere tillatt hastighet ved kjøring med henger på motorvei.
|
Ford har utviklet et eget lysende panel som skal gjøre bilene og veiarbeiderne tryggere og synligere langs veien på mørke kvelder.
|
Det var i 2015 US Postal Service begynte å planlegge hvordan de skulle bytte ut sine 215.000 biler. På den tiden var 140.000 av dem minst 20 år gamle.
|
En prototype av den nye Transiten på vei til testing ble nylig fanget opp av vår spionfotograf. Strammere design og økt fokus på infotainment er i vente fra Ford.
|
Ford bygger nå spesialutgaver av Transit, øremerket for spesielle oppgaver for spesielle kunder på spesielle markeder.
|
Nissan bekrefter nå at de jobber med en erstatter for elektriske e-NV200. Alle merkets små varebiler for Europa skal heretter bygges i Frankrike, over samme lest som Renaults varebiler.
|
Med inntil syv seter og praktisk innredning er dette et smart alternativ for storfamilien. Du kan sågar kjøre hageavfallet til gjenbruksstasjonen selv.
|
Når Ford stiller med tre biler i den verste klassen i helgens King of the Hammers løp, betyr det at de har bestemt seg for at nå skal nye Bronco virkelig få kjørt seg.
|