Årets bil | |
|
Tenk deg Wolfsburg på denne tiden. Bobla begynte åpenbart å dra på årene – det nærmet seg dagen da den skulle banke T-Fordens produksjonstall. 411 var en oppblåst Boble, fullstendig uegnet til noe som helst.
|
Dette er også en av de underlige punktene i Åres Bil historie. Den eneste gangen denne delen av Stuttgart har fått Årets Bil-prisen er det året de i hvert fall ikke skulle hatt den. Tenk på hva Mercedes har gjort: pionert ABS og masse sikkerhets-elektronikk, de hadde Belà Bareny om bord, mannen som egenhendig satte både passiv og aktiv sikkerhet på kartet – uansett hva Volvo påstår, og de har hatt noen av de beste motorkonstruktører noensinne.
|
Dere som har vært innom 1982-bilen fra Renault møtte Robert Opron. Robert Opron var utdannet maler og arkitekt og ble ansatt i Citroëns meget spesielle designavdeling i 1962. Mannen som ansatte ham var italiener, Flaminio Bertoni het ham, og det etternavnet er årsaken til at fremdeles er det en rekke forståsegpåere som pompøst forteller deg om de overlegne Bertone-designene på Citroën, både før og etter krigen.
|
Hva det egentlig var Renault drev med i denne tiden er vanskelig å forstå. De hadde tilbakelagt noen veldig morsomme modeller, Dauphine for eksempel, som vokste inn i Renault 8 som det igjen grodde en vanvittig 8 Gordini ut av. Men samtidig drev de og rotet i USA, sammen med Rambler, og var veldig konsentrert på samlefabrikker i utlandet. En av modellene fra sent 70-tall er fremdeles mer eller mindre i produksjon fremdeles, hos Dacia.
|
Fords første Escort kom i 1968. ”Bilen som aldri sluttet å vinne”. Tenk hva Ford var den gangen. Blodtrimmede twin cam motorer i det lille, lette Escort-skallet. 3-liters Caprier i den andre enden. Og stort sett 12-13 prosents markedsandel og Norges villeste julebord.
|
Det er vel ingen som husker Lancia Delta i dag som en nær slektning til Fiat Ritmo, eller som Årets Bil for 1980 eller som en SAAB-variant, som den jo ble. Det vi husker den for er det den vokste opp til å bli, en av verdens mest vanvittige rallybiler.
|
At bilen var lett forvirret er en ting. Men da skal du høre om merket: Chrysler debuterte som europeisk operatør i Paris i 1970 med en engelsk Rootes-konstruksjon som de lot bygge hos Simca utenfor Paris. I England ble Hillman-bilene døpt til Chrysler i 1976, men solgt som Simca i Frankrike, inntil Peugeot overtok den skakkjørte bedriften i oktober 1978 og solgte produktene deres som Talbot fra 1979. Da var det enkelt å drive merkevarebygging!
|
1978 ja. Vi hadde nettopp hatt en midt-østen krig, og et par olje-rasjoneringer. Vi snakket meget om hvor fort oljekildene våre ville tørke ut og hvordan det gikk an å energiøkonomisere. Samtidig dukket hastighetsbegrensinger opp overalt, og folk begynte å snakke trafikkadministrasjon for å få vekk de store bilkøene.
|
Rover er en av de bilfabrikkene som vi i stor grad kunne sette ansikter på. Brødrene Wilks satte et like personlig preg på denne bedriften som for eksempel Issigonis gjorde på Austin/Morris. Det var deres klare idé, og erfaringer fra bondelivet, som for eksempel fikk satt Land Rover ut i livet. Det var de som satte i gang arbeidet med gassturbiner, som endte med en hederlig deltakelse på Le Mans. Og det var de som insisterte på forhjulsdrift allerede i begynnelsen av 1960-årene (men der tapte de).
|
Yom Kippur krigen startet i oktober 1973. Den, og det som fulgte etter gjorde at Årets Bil juryen, som besto av noen av de mest profilerte politiske observatørene, med skikkelige sosiale antenner, og som virkelig sa fra når det gjaldt å ta ansvar, og som dessuten alle observerte at bilfabrikkene var veldig dårlige annonsører i disse bensinrasjoneringstidene, fant ut at det var ingen grunn til å velge noen årets bil i 1974 (for 1975). Derfor ble dette valget utsatt, og slått sammen med valget året etter.
|
Den første Audi 100 kom i 1968 og var en av de siste biler i denne verden som ikke ble konstruert av en komité.
|
Og så kom tiden da Fiat måtte erstatte sin 1971-debuterende 127. En av tidenes virkelig store konstruksjoner. Hvilke andre billige småbiler hadde en så elegant detalj som forskjellig tykkelse på den korte og den lange drivakselen til forhjulene for eksempel?
|
Frankfurt 1981 var en av tidenes store utstillinger. Ikke minst fordi de da kjørte et ”Tema 2000” der en rekke bilfabrikker ga sin visjon av 2000-versjonen.
|
1986-bilen var kanskje ikke det valget som lyser sterkest i historien om Årets Bil? På den annen side, de andre kandidatene var Lancia Y10 på annen plass, deretter fulgte Mercedes 200-300E, Honda Accord og SAAB 9000. Her var det for øvrig tydelig at de nordiske journalistene skilte seg markert ut for første gang, der var det åpenbart at Accorden var en meget sterk kandidat.
|
I denne tiden var åpenbart Årets Bil jury inne på en konvensjonell-kick. For hva er det som gjør den første Omega fortjent til æren, annet enn at den er så gjennomført alminnelig?
|
Pussig: Peugeot har aldri fått noen pris for de gøyale småbilene de har hatt sånn talent på å produsere. Men derimot 405 og slikt har fått applaus i retning av årets Bil. Fortjent det også, men hvor er for eksempel 205 på denne listen?
|
Fiat har hatt mange rare designsjefer. Mario Maioli var nok en av de rareste. Egentlig en maler som startet sin karriere hos Fiat i slutten av 70-årene med å revidere dashbordet på Lancia Beta, slik at den så ut som en sveitserost og instrumentene var fullstendig uleselige. Den suksessen gjorde ham kjapt til sjef for et av verdens største utvalg talentfulle bildesignere.
|
Søsterbedriftene Citroën og Peugeot har lenge støttet seg til italienske blyantførere. Men mens Pininfarinas Peugeoter alltid har vært elegante, har ikke Bertone unnlatt et par bisarre, originale streker når han skulle linjeføre en nye Citroën. XM er vel kanskje den dristigste luksuslimousinen noensinne?
|
Renault hadde lang tradisjon på moderne småbil. Michel Boué tegnet et utkast til den første Cinq allerede i 1967, selv om den ikke debuterte før i 1972. Før det hadde vi selvfølgelig både 4 CV, og Renault 4, men femmeren var innledningen til den moderne småbilalder hos Renault.
|
Endelig, etter 30 år, kom den første ikke-europeer på listen over Årets Bil-biler. Men akkurat som den neste japaneren, Toyotas Yaris i 2000, kan man godt påstå at Micra nesten er mer europeisk enn japansk. I hvert fall hva design angår.
|
Det låter egentlig ganske utrolig, og sier litt om hva Årets Bil egentlig er verd, men dette var altså første gang Golf kom på topp i denne avstemningen. Volkswagen hadde nemlig lenge en PR-avdeling som gikk ut fra at bilene talte for seg og at journalister kunne tenke og reagere på egen hånd.
|
Dette var langt fra første gang Ford fikk det ettertraktede Årets Bil trofeet (men av en eller annen grunn har de ikke fått det for den bilen som kanskje fortjente det mest: Fiesta). To ganger tidligere var det en Ford på topp, men denne gangen betød det virkelig noe for markedsføringen.
|
Fiat har hatt noen store lanseringer i sin tid. De kjøpte halve Florida en gang – da fantes det egentlig ikke Fiat-eksport til USA lenger, så det var jo veldig relevant. Og de kjøpte hele Rio, og sendte snesvis av Jumboer over.
|
Den siste Fiat’en i Årets Bil serien så langt. Vel, Torino tåler vel å vente et par år, inntil de har den nye Panda/Ecobasic klar selv om abstinensen kanskje blir tøff.
|
Dette var en morsom Årets Bil. Selvfølgelig i stor grad fordi den introduserte noe helt nytt. En personbil med sterke trekk fra den praktiske delen av amerikanske vans. Scenic har satt i gang en skokk av imitatorer, og det er vel det beste kompliment en nyskapning kan få.
|