Lastebil | |
|
Mercedes-Benz har varslet at eActros skal i serieproduksjon i år og eEconic neste år. Nå settes de batterielektriske lastebilene på kuldeprøver.
|
Volvo og DHL prøver seg med batterielektrisk og tung regionaltransport. Totalvekten på vogntoget med nye helelektriske FH i front er 60 tonn.
|
Samarbeidet mellom Daimler Truck og Volvo om å utvikle storskalaproduksjon av brenselceller for lastebiler er nå godkjent av EUs konkurransemyndigheter
|
Enova vil gjøre det enkelt å få støtte til tunge elektriske kjøretøy. Derfor justerer de tilbudet innenfor landtransport og forenkler hele søknadsprosessen. Målet er å sette mer fart på såkalte nullutslippskjøretøy.
|
TGX Individual Lion S er spekket med kule detaljer. Men du må vente til sommeren før du får se den nye toppmodellen i Norge.
|
I dag tar Posten i bruk sin største elektriske lastebil og starter nå arbeidet med å gå over til fornybar energi på de store kjøretøyene.
|
Europeiske lastebilprodusenter estimerer at rundt 200.000 "nullutslippslastebiler" må være i drift innen 2030, dersom man skal nå målene for CO2-utslipp for tunge lastebiler.
|
Det kom ikke som noen bombe at Daimler nå har fortalt at de kommer til å skille ut lastebil-delen som et eget selskap.
|
Har fått tillatelse fra svenske transportmyndigheter til å teste selvkjørende lastebiler på E4 mellom Södertälje og Jönköping.
|
MAN var bilmerket med flest redningsbiler de siste årene. Viken var fylket der de fleste ble registrert.
|
De nye Volvo FM- og Volvo FMX-lastebilene er nå tilgjengelig for bruk som utrykningskjøretøy med mannskapshytte for opptil ni personer.
|
Bilimportørenes Landsforening (BIL) ser positivt på ambisjonene i Klimaplan 2030, men mener regjeringen først og fremst bør øke innsatsen for å oppfylle nullutslippsmålene de allerede har i Nasjonal Transportplan.
|
En rekke riksveier åpner nå opp for bruk av modulvogntog. Dette gjelder veistrekninger der det allerede er åpnet opp for tømmervogntog på 24 meter.
|
Daimler Truck AG, Iveco, OMV, Shell og Volvo Group forplikter seg til samarbeid for å skape grunnlag for en stor utrulling av hydrogendrevne lastebiler i Europa de kommende ti årene.
|
Rett i hælene på EUs nye, skjerpede, klimamål kommer de europeiske lastebilprodusentene med et felles løfte om å droppe dieselmotorer.
|
En ny studie fra Transportøkonomisk institutt (TØI) viser at risikoen for ulykker med tungbiler er nær halvert de seneste årene. Utenlandske vogntog har høyest ulykkesrisiko.
|
Daimler Truck AG og kinesiske Beiqi Foton Motor Co., Ltd. danner Joint Venture for å produsere Mercedes-Benz lastebiler i Kina.
|
Sørum Transport AS har gått til anskaffelse av en Volvo bulkbil som går på flytende biogass (LBG).
|
Iveco tar i bruk stemmeaktiverte tjenester gjennom Amazon Alexa.
|
Svenskene har kjøpt et kinesisk lastebilselskap og skal lage kjøretøy for verdens største kjøretøymarked.
|
Plutselig dukker det opp meldinger om at Kia utvikler 2,5 og 5 tonns trucker for militært bruk. Samtidig som de åpenbart utvikler noe terreng-gående som kan minne om Humvee – utgangspunktet for Hummer.
|
Scania mener de kan redusere drivstofforbruket med 5-10 prosent under nordiske forhold, ved å sette solceller på taket av en tilhenger bak en ladbar hybrid-lastebil.
|
Scania, EVBox Group og Engie går sammen om å tilby ladesystemer for elektriske lastebiler og busser.
|
Vacumkjempen Nord-Norge AS har investert i en spylebil du aldri har sett maken til i Norge. Med det avanserte og grovt dimensjonerte vanngjenvinningspåbygget dobles effektiviteten.
|
Volvo starter neste år salget av elektriske versjoner av tungvekterne FH, FM og FMX. Volumproduksjonen starter i 2022.
|