Ukesbrev | |
|
Importørene fortviler, og kundene venter utålmodig på biler bestilt for måneder siden. Utlevering av nye biler stamper i tung sjø. Med VW ID.4/GTX på topp endte mai ned 18 prosent sammenliknet ned mai i fjor. Akkumulert er antallet registreringer ned 15,6 prosent.
|
Kunder som bestiller Ioniq 5 i dag vil få en oppdatert 2023-modell i løpet av høsten. Det innebærer litt mer rekkevidde samt noen nye detaljer.
|
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
|
BMW lanserer nå tredje generasjon av sin kompakte SUV. Mest interessant for Norge er at den også lanseres som ren elbil med firehjulsdrift under betegnelsen iX1.
|
I dag får du Land Rover Defender i kort og lang utførelse (90 og 110), men nå lanseres Defender 130 med inntil 8 sitteplasser – alternativt med et hav av bagasjeplass.
|
PRØVEKJØRT: I NIO skal du først og fremst føle deg hjemme. Batteribytte på fem minutter erstatter køståing ved hurtigladere langs veiene og kundene skal føle seg ivaretatt.
|
Det er ikke sagt at det skal komme en ny Star Wars film der ID.Buzz skal buzze mellom planetene. Men Jedi-mesteren selv, og to av droidene, skal vise frem Volkswagens nye elbil i tiden som kommer.
|
SPIONBILDER: Her er de første bildene av Paganis neste superbil som skal vises om noen måneder.
|
Med ID.Life (bildet) viste Volkswagen i fjor høst en forsmak på hvordan de tenker seg en liten, elektrisk SUV hvis lansering er framskyndet fra 2027 til 2025.
|
Det er ikke ofte racing får lov til å improve the breed – som er det klassiske alibiet for å drive med racing på det høyeste nivået. Akkurat det alibiet har ikke vært relevant på de siste 30 år.
|
Til 20-årsmarkeringen av R-divisjonen har VW puttet nye 13 ekstra hester under panseret på den allerede historisk raskeste Golf R.
|
Den europeiske testorganisasjonen Euro NCAP er tilfreds med at både Mercedes-Benz C-klasse, Volvo C40, Kia EV6 og VW Multivan oppnådde fem stjerner i seneste testrunde.
|
Selv hos Mercedes-AMG er de fossile superbilene være på vei inn på de evige motorveier når plattformen AMG.EA dedikert for elektriske høyytelsesmodeller er ferdig utviklet.
|
VW Touareg rundt 20 år utpå ettersommeren. Ikke bare ble den mor til flere viktige SUV-er i VW-konsernet, men den har nå også rundet millionen.
|
Sigmund Freud kom inn på konseptet Penis Envy i en avhandling i 1908. Nå vil hans etterfølgere kunne skrive lange kapitler om Ferrari Envy. Definert som et avgjørende øyeblikk i enhver bilprodusents utvikling når han oppdager at han ikke tjener like mye som den mytiske italieneren, og utvikler sterk misunnelse overfor Ferrari.
|
Tidlig i mai solgte Mercedes-Benz sin Uhlenhaut Coupé. En av selskapets helligste gjenstander. På nivå med om den engelske dronningen hadde solgt alle kronregaliene eller Vatikanet hadde solgt taket i det Sixtinske Kapell.
|
Vil det være mulig å kurere rekkeviddeangsten med brenselceller og hydrogen? I Scenic-konseptet viser i det minste Renault en mulighetsstudie.
|
TVR er et ganske gammelt bilmerke. Fra 1946. Men det er litt vanskelig å vite om man skal skrive er eller var et bilmerke. Det har vel hatt flere Aston Martin øyeblikk enn Aston Martin selv.
|
PRØVEKJØRT: C-klasse har siden den ble lansert som 190 så langt tilbake som i 1982, utgjort en særdeles viktig pilar i modellprogrammet til Mercedes. Nå er neste generasjon her.
|
|
Det står ikke på ytelser når BMW henter fram spesialmodeller som CSL basert på M4. 1000 eksemplarer bygges og hver av dem prises fra to millioner kroner. Her gjelder først mann til mølla …
|
PRØVEKJØRT: Etter år med venting har Tesla i et forrykende tempo lansert Model Y som kanskje er den beste elektriske SUV-en akkurat nå, og helt klart Teslas mest interessante sett med norske øyne. Pris fra 534.900 kroner
|
SPIONBILDER: Porsches racingpartner er snart klar med et svært eksklusivt leketøy for entusiaster med solid sparekonto.
|
En engelsk selskap i forsikringsbransjen har blant annet tatt for seg tester utført av What Car og listet de 20-på-topp bilene med det mest distraherende (eller minst rett-frem) infotainment-systemet.
|
BILTEST: Mitsubishi og Volkswagen er igjen blitt konkurrenter og møtes ved stikkontakten. Vi ser nøyere på hva som skiller og forener Mitsubishi Eclipse Cross og VW Tiguan eHybrid.
|