Genève 2017 | |
|
Tata-sjefen, Günther Butschek, hadde noen travle messedager. Først fortalte han om et VW-samarbeide ingen hadde ventet, deretter avduket han en racerbil som ingen hadde ventet.
|
Jeep lanserte lanserte Compass i USA før jul og Europa-lanseringen ble lagt til Genève. Men mye tyder på at Jeepen kobler inn firehjulsdriften og tar seg forbi Norge uten å stoppe.
|
Egentlig hadde ikke Renault behøvd gjøre noe med strømnettet i det hele tatt. Dette hadde holdt selv om den bare hadde vært vist som en styling-idé.
|
Var det noen som gjorde narr av oss, eller var det alvor? Etter en foss av gode historier om og fra mannen bak bilen, og om bilen og om mye mer – er vi fremdeles ikke sikre. Men vi vet hva navnet betyr.
|
Monteverdi er et sveitsisk bilmerke som satte klassiske spor etter seg. På vei fra ett museum til et annet ble deler av en stor samling parkert på Genève-utstillingen.
|
Å kjøre elektrisk småbil er ganske Smart. Så heretter blir Smart bare å få kjøpt som elbil i Norge. Pris fra 169.900 kroner.
|
Honda Civic Type R er noe av det nærmeste du kommer en rendyrket racerbil. Nå kommer den i ny form, og Honda lover den blir enda mer ekstrem. Vi får håper de også innfrir det andre løftet.
|
Først het den Nebula, så AM-RB 001, og nå er det blitt Valkyrie. Har Wagner plutselig hatt en finger med i spillet?
|
Nye Porsche 911 GT3 er en banebil for veien – eller er det omvendt?
|
Selv om de ordinære bilene for folk flest dominerer bilmessen i Genève, er det ikke langt mellom de mer eksotiske innslagene.
|
Egentlig var vi nok mange som hadde regnet med å møte Asterion, eller i hvert fall Urus i Genève. I stedet ble det altså et bane-monster av en Huracan.
|
Når McLaren sier at deres Genève-dronning, 720S, er ny, mener de det. Ny motor, ny monococque, ny aerodynamikk, nytt karosseri og et dashbord som transformerer!
|
Nordmenn elsker SUV-er slik vi for noen år siden elsket stasjonsvogner. Hver tredje nye bil som selges i Norge er en SUV, og på bilutstillingen i Genève vises flere interessante nyheter.
|
Det er alltid morsomt når det en veldig sjelden gang kommer en skikkelig overraskelse til en bilutstilling. Bentley presterte det.
|
Ikke bare var Victor R. Muller, kontroversiell wannabe Saab-frelser, på plass med en ny Spyker. Han kom dit sammen med Christian von Koenigsegg som hadde en ny motor til ham.
|
Nå kommer nok en modell i Alfa Romeos offensiv som skal føre dem tilbake til gamle høyder. Stelvio er et nytt alternativ for dem som vurderer en SUV på øverste hylle.
|
Å få lov til å stille ut ideen sin, i full skala, på bilutstillingen i Genève, burde være grunn god nok til å melde seg inn hos Istituto Europeo di Design i Torino.
|
Airbus sto det på den minimalistiske bybil-poden til Italdesign. Det var ikke helt enkelt å forstå hvorfor, før man så opp.
|
Hyundai har stor suksess med sin Ioniq. Nå kommer en tredje variant som kan speede opp salget ytterligere.
|
Dette ser ut som en litt gammel Porsche, men med LED-lys. Og jeg kan love – den vil aldri sitte på noe Porschechassis.
|
Toyota gjør comeback i rally-VM etter 17 års pause. Det markeres med en rallyinspirert utgave av Norges mest populære småbil.
|
Nissans i særklasse viktigste bil i Europa, Qashqai, gjennomgår nå en aldri så liten oppgradering for å komme seg ut av midtlivskrisen.
|
På tysk betyr AlpTräume mareritt. Men det var ikke mye mareritt over den nye Alpinen som vi endelig fikk se. Genève-utstillingens mest attraktive?
|
Merkelig navnevalg. Når Hyundai endelig får seg til å bygge en bil rundt hydrogenteknikken sin, kaller de den bare FE. Hva var galt med Santa?
|
Det er to år siden Emerson Fittipaldi kom til Pininfarina med et forslag. Nå står forslaget på hjul i Genève.
|