Genève 2019 | |
|
Den konseptbilen Subaru viste i Genève fikk masse oppmerksomhet fra amerikanske journalister. Den hadde fortjent mer i Europa, men det er jo i USA det største volumet ligger for dette merket.
|
Det virker som om den nye designhøvdingen for hele Hyundai-gruppen, Luc Donckerwolke, ikke brauter. Har lar i hvert fall fremdeles Europa-kontoret konsentrere seg om det de kan: vakkert.
|
I fjor var Tata i Genève med en ren skulptur. Aldeles nydelig. Men da hadde de også Jaguar og Land Rover på plass for å representere det kommersielle. I år måttet Tata ta seg av den delen – det gjorde de utmerket.
|
Selvfølgelig ble den en publikumsmagnet i Genève. Nobe fra Estland. 60-talls søt og elektrisk. Swingskjørt og vegan – kan ikke slå feil.
|
Det er ikke mange som kjører fra en Mercedes-AMG GT R. Ytelsene blekner ikke selv om den nå kommer som roadster, i meget begrenset opplag.
|
Utrolig hva et muntert tørkle på hodet kan gjøre. Skinnende gult for eksempel. Det får folk til å smile. Slik Smart klarte i Genève.
|
SsangYong lanserer ny Korando som skal inn i det kanskje mest konkurranseutsatte SUV-segmentet. Men neste år kan den få et viktig fortrinn.
|
Sbarros stand i Genève lå noen meter unna. Fra det holdet er man vant til en og annen galskap. Men dette var hinsides. Superquad ble den kalt. Det er vel grunner til at verden aldri har sett makan.
|
Den ser kanskje litt for vill ut til å kunne bli din neste bil, men det er faktisk store deler av neste Qashqai vi møter i Nissans Genève-konsept.
|
Morgan har introdusert en ny modell med 2019-detaljer om bord. Dessuten har de fått friske penger. Men det meste er som før.
|
Hvor lenge det er siden Fiat viste en konseptbil i Genève var det ingen som husket. Men den som står der nå er sensasjonell.
|
Alfa-standen sprudlet av spesialutgaver i racing-design og et spennende konsept. Selvsagt står elektrifisering på agendaen også hos italienerne.
|
Det er ikke bare Mercedes har med seg en ny Shooting Brake til Genève. En hollender viser hvordan man gjør noe slikt ut av en Tesla S.
|
Lawrence Tomlinson har du sannsynligvis aldri hørt om. Ginetta har du kanskje hørt om. Sammen står det for en Genève-utstillingens råeste prestasjoner. En britisk superbil som ut-Ferrarier Ferrari.
|
Endelig får Subaru noe annet enn bensin- og dieselmotorer i sine biler. Til høsten lanseres to hybrider – den ene er en flunkende ny Forester. Ikke rart gleden står i taket hos Subaru Norge på Skytta.
|
SsangYong Rexton Sports kommer nå i en lang utgave, med 11 centimeter lengre akselavstand og 31 centimeter lengre lasteplan. Samtidig øker nyttelasten med 212 kilo.
|
Dersom Toni Piëch ikke hadde ønsket at navnet hans skulle forbindes med et stort bilkonsern, hadde han vel byttet etternavn? Men på den annen side, han kunne vel ikke kalt den nye bilen sin for Porsche heller?
|
BMW benytter Genève-utstillingen til å presentere sitt store utvalg av plug-in hybrider. Her er noe for enhver smak.
|
Et nytt bilmerke har oppstått: Automobili Pininfarina, med base i München. Under skallet finner man 1900 hester fra kroatiske Rimac, og selve skallet er fra Pininfarina, Torino. Forvirret? Gjør ikkeno, dette virker vellykket.
|
Jeg blir nesten i godt humør av de flotte konseptene Skoda varter opp med for tiden. Her får vi en forsmak på en bil som kommer et stykke inn i 2020.
|
Det som er veldig positivt, og det som lover godt for fremtiden, er at Ferraris 488 GTB-erstatning ikke heter noe med 488 i det hele tatt. For nå begynner det å bli mange nok fireåtteåtte.
|
Når Mazda lanserer en ny SUV, som i størrelse ligger mellom deres eksisterende modeller, hadde det vel vært logisk at den skulle hete CX-4? Men den betegnelsen har de kanskje andre planer med?
|
Mercedes har i dag avduket andre generasjon CLA Shooting Brake. Den blir mer praktisk enn forgjengeren.
|
Det vil bli mange debutanter i Genève i år. E.Go, elektrisk og svært kompakt, er blant de mer spennende.
|
Om du noen gang tvilte på at elbiler hadde et eksistensgrunnlag, så er det på tide å endre oppfatning. Nå viser Audi nok en ny modell, og den skal på markedet allerede neste år.
|