Bil | |
|
Bilforlaget AS er Norges største spesialforlag for bilinformasjon og gir ut bladene BIL, YrkesBil og MotorBransjen, som er klare markedsledere i sine respektive segmenter. Bilforlaget står også bak bilportalen BilNorge.no og bransjenyhetstjenesten BilNytt.no. Bilforlaget AS har 30 ansatte og holder til i moderne lokaler i Hovfaret på Skøyen.
|
I denne utgaven har vi prøvekjørt følgende biler.
|
I BILs maiutgave kan du lese om følgende biler:
|
I BILs aprilutgave kan du lese om følgende biler:
|
I BILs marsutgave kan du lese om følgende biler:
|
I BILs februarutgave har vi testet og prøvekjørt følgende biler.
|
Denne gangen har vi testet Saab 9-3 SportCombi mot VW Passat. Vi har også en rekke prøvekjøringer og nybilreportasjer.
|
Sammen med Dagbladet og dagbladet.no skal vi, med hjelp fra dere, kåre Årets Bil i Norge.
|
Hvorfor ser denne herren så fornøyd ut?
Jo, bildet er tatt på Porsche-standen i Frankfurt. Bilutstillinger er det beste han vet og det er allerede dag to. Dessuten er han midt mellom to store selskap: Designers Night var i går og Interior Motives' kveld for de yngre og kommende designerne er om bare noen timer. Og er det noe han liker så er det å snakke med folk som både kan kombinere høyre og venstre hjernehalvdel – menneskelig cross-over – og som er med på å forme bilens fremtid.
Dessuten har han nettopp fått greie på det han kommenterer nederst i denne spalten.
Med andre ord: Hva skulle han sett ut som, om ikke fornøyd?
|
Nye lesertall fra MMI Univero viser igjen at bladet Bil er størst og best på bil. Antall lesere per utgave har økt med hele 12.000 opp til 363.000.
|
Det har vært en lang sommer, hyggelig at vi endelig er samlet igjen. Et par høydepunkter fra
ferien: Møte med Fiat-sponset Jamaicansk bob-lag i italienske alper. Bilen var kritthvit av snø om
morgenen, vi var kommet dit fra 35 grader på Rivieraen. Kjøring med franske Porsche 356 replicaer. Å få ta på den kommende Alfa Romeo Brera. Forsøk med elendige (med vilje)
støtdempere på en fransk offroad-bane.
|
Jeg tenkte at når jeg nå kan invitere til 30-års fest bør jeg presentere dere for en som i meget stor grad er ansvarlig for at dette faktisk er sant. Herren til høyre heter Trygve Tuverud. Adm.dir. står det i kolofonen.
Det ligger litt mer under.
|
Denne gang har vi testet biler i 400.000 kroners klassen. Vi har også en rekke nybilreportasjer og prøvekjøringer å by på.
|
Ikke at jeg har tenkt å vekke gamle solidaritetstanker til live igjen (i hvert fall ikke på denne plassen) men hva hadde vi vært uten dere? Og – i en mye mindre grad selvfølgelig – hva hadde dere vært uten oss? Konsumenter av drøvtygde bildillagjesp?
Faktum er i hvert fall at svært mange foretrekker en ofte uventet vinkling, åpenbar kompetanse, overraskende temaer, grundige gjennomganger – hva mer kan jeg skryte av? – når dere skal bruke fritiden deres på biler. Stadig flere av dere kommer nemlig til oss for å bli informert og underholdt.
|
Nå er Ukepressens opplagstall for 2004 offentliggjort. De bekrefter at bladet BIL øker forspranget og trygger lederposisjonen ytterligere.
|
Vi har som vanlig vært med på en rekke nybil-lanseringer i utlandet og prøvekjørt nykommere her
hjemme. Her ser du en oversikt over prøvekjøringene vi har utført i denne utgaven:
|
Jeg tror ikke jeg har kjørt så mye åpent siden jeg kjøpte min første Ducati av Bue David-Andersen. Det ble forresten en feil-levering, en 650 Pantah som viste seg å være en ganske sjelden fugl. Den skulle jeg gjerne også hatt nå.
Men ellers en mengde cabrioleter, fra Speedsteren og Kallista (men her i koreansk Ssangyong-tapping) (bildet) til luksus Saab og basic Lomax (tre hjul og 2CV-mekanikk) pluss mye mer.
|
Bildet her er et typisk eksempel på Blid Redaktør. Årsak: Han skal kjøre en av Roadster Squares 3-hjuls Morganer, en 1932 med temperamentsfull Matchless motor der det aller meste skjer på rattet, tenning, choke og gass som har en wire som strammes når man svinger rattet til venstre, så akselererer det hele og svinger du til høyre så kutter motoren, med mindre du kompenserer med gassen, og et underlig gearskiftmønster, og med separate kraner for bensin og olje og en selvstarter som bare virker hvis det ene stemplet står på topp – og alt gikk bra, så er det rart han er blid?
Dessuten er det den med JAP-motor som har magnet-tenning, så det er på den og ikke denne, man risikerer en skikkelig karramell hver gang man skal kutte kretsen med bryteren. Enda en grunn til å være blid.
|
Den fornøyde redaktøren er denne gangen foreviget i et nesten hemmelig studio langt ute på den tyske landsbygden. I syv timer fikk vi en skikkelig gjennomgang av Opels TRIXX av to av de konstruktørene/designerne som har levd med denne prototypen et år, frem til den debuterte i Genéve. Det er klart at syv timer ble brukt til litt mer enn bare denne bilen. Vi lærte masse som forhåpentlig vil bli til glede for dere i de mest uventede sammenhengene i tiden som kommer.
Du vil også finne en reportasje fra en annerledes Colt-introduksjon inne bladutgaven. Denne gangen minglet vi med journalister fra alt annet enn bilblader. Gjett om vi lærte noe av det!
Poenget mitt er bare at vi gjør litt annet enn å delta på bilbransjens selskapsreiser også. For å kunne bringe dere historier dere ikke finner andre steder.
|
Bildet viser – som seg bør og hør – redaktøren. Denne gangen sammen med en god venn, Stefano Ardagna. Du kan lese mer om han og hans kompiser i bladet, men det er en spesiell grunn til at jeg trekker Stefano og hans miljø frem her. Underskogen av de små håndverkerne som hjelper multi-milliard-konsernene med viktige detaljer er tettere enn noensinne.
Du finner de konsentrert i for eksempel en vestlig del av Torino. Vi kjenner de aller fleste av dem. Jeg tror ikke du møter dem andre steder enn her i Bil – og jeg tror du er enig i at de er verd en visitt.
|
Egentlig skulle jeg jo være blasert og si “ikke nå igjen”. Og når jeg er der nede skulle jeg gått omkring og sagt at “her var det da ikke noe nytt”. Men sannheten er at jeg gleder meg som en unge. På tross av at jeg har vært på Geneve-utstillingen i et par menneskealdre er det fremdeles en fryd å kjøre ned (“vi skriver da ikke om fly” sier jeg overlegent, og skyter meg selv i foten gang på gang) til Geneve og gå på utstillingen der.
|
I siste utgave av Bil finner du bakerst i bladet en reportasje om Essen Motor. Vi lover deg linker til utstillerne, her er de:
|
Noen av dere har ikke merket en eneste endring etter at jeg overtok som redaktør. Flott. Det er akkurat slik det skal være.
Andre forteller meg at de merker forsiktige forandringer – og de som forteller det føyer til at det de ser av endringer er de fornøyd med.
Dermed har jeg nådd et av de første målene mine: Lage et blad som alle de 375.000 leserne våre kjenner igjen, som inneholder det de setter pris på med Bil, det som gjør Bil til et unikt produkt i bilbladfloraen i Norge.
|
I forrige utgave fortalte jeg litt om hva jeg ønsker at Bil skal utvikles til. Fremdeles skal vi ha de solide testene (etter at min forgjenger Kjell Magne Aalbergsjø begynte å nummerere dem nærmer vi oss publikasjon av test nr. 400 – hvem slår den?) og de grundige gjennomgangene, men vi skal også dra til med de enestående stuntene.
|
Noe av det morsomste jeg har gjort i hele mitt liv var å være første red. for alle de bladene dette forlaget utgir. Bil var starten på det hele, og har selvfølgelig vært “ungen” min i alle år, selv om det var andre som tok på seg fars-rollen etterhvert.
Den siste av dem, Kjell Magne Aalbergsjø, har oppdratt ungen til å bli noe av det støeste, mest pålitelige og etterrettlige i europeisk bilpresse. Jeg forstår ham allikevel godt når han nå har sagt ja til å være med på å starte et nytt bilblad, i stedet for å fortsette med det han har gjort så godt hos oss til nå. Det finnes ikke noe som er morsommere enn å utvikle et slikt produkt.
|