img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

Bilindustri

Min motor er lovligere enn din

I vår omfattende serie om hvordan gjøre en lovlig dieselmotor lovligere, er vi i dag kommet til Volkswagen. De plusser på med 650.000 nye motorer.

Engelsk el-Mini

Det har lenge vært usikkert hvor BMW ville produsere sin kommende batterielektriske Mini. Til lettelse for mange har de, på tross av Brexit, bestemt seg for Oxford.

BMWs dieseloppretting: – Haster ikke

Først var det Daimler som «frivillig» skulle gjøre 3 millioner dieselmotorer renere. Så kom Audi med 850.000. Men vi venter fremdeles på BMW. Og det kan vi gjøre, i hvert fall til 2. august.

Tyske bilfabrikker i ny hengemyr

Det var ikke overraskende at denne historien dukket opp nå. Det er heller ikke overraskende hvis den viser seg å være korrekt: Tyske bilfabrikker har samarbeidet langt utenfor det som er tillatt. Kartell heter det.

Audis tur på diesel-karusellen

Egentlig ikke veldig overraskende at Audi tusler etter og gjør som Mercedes: tilbyr «retrofit» på gamle dieselmotorer. Ser vi konturene av det som vil bli bransjens største PR-problem?

Sju av ti skeptiske til null ulykker på veiene

Kun hver tredje nordmann tror det vil være mulig å unngå ulykker og dødsfall i trafikken ved hjelp av ny teknologi.

JLR over 600.000

Jaguar Land Rover har for første gang passert 600.000 biler i et forretningsår. Den kraftigste veksten sto Jaguar for.

Usikker Brexit-fremtid

Brexit har tydeligvis ikke skremt bilprodusentene helt. Flere velger å investere stort i Storbritannia – men det er mange forbehold.

PSA overtar Opel

Ting kan tyde på at bilindustriens største ikkenyhet – at Opel overtas av PSA (PeugeotCitroën) – fikk en litt haltende start.

Volkswagens trettende

Til nå har VW-gruppen hatt 12 merker. Pent tall, symmetrisk og delbart med mange andre. Nå legger de til ett merke til. Ikke innkjøpt denne gangen, men selvskapt. Og spennende.

Amazon og Fiat i samarbeid

Dette er et ganske oppsiktsvekkende initiativ. Dagen etter premieren på Grand Tour skal Amazon selge biler for Fiat.

Ett år med Dieselgate

I dag er det nøyaktig ett år siden Dieselgate sprakk. Det som dukket opp da, vil antakelig få større plass i bilhistorien enn T-Forden klarte å skape på sine 20 år.

Nytt EU-utspill mot Volkswagen

Volkswagen kan ha brutt markedsføringsloven i 20 europeiske land, mener EUs kommisær for justis.

Norge påvirket av VW-skandalen

Oljefondet var meget skarp i sin kritikk av Volkswagens styringssett på generalforsamlingen.

Norsk-ættet leder for miljø-taxi

Nå skal Londons svarte taxier slutte å spy ut kølsvart eksos. De skal bli elektriske. I spissen for utviklingen står en nordmann.

Volkswagen rir av stormen

Selv om VW-gruppen skriver «solid første kvartal» når de presenterer årets første resultater, er det nok helt klart at målet om seks prosent driftsmargin i 2018 plutselig er blitt ganske fjernt.

Mitsubishi tar nytt design-grep

Mitsubishi hadde en meget effektiv stand i Genève. Ikke på grunn av alt det nye, men fordi nå begynner det å se bra ut igjen. Med god, og faktisk også litt norsk, grunn.

Porsche og Volvo til topps

Det finnes en ganske viktig utnevnelse også i Genève. Car Design News, et levende miljø (blant annet nettsted) for bildesign, deler ut priser. I år fikk Porsche konseptprisen, og Volvo fik prisen for produksjonsbil.

Genesis i sentrum

Etter nesten et halvt år fullstendig fravær har en av tidens beste designere, Luc Donckerwolke, dukket opp igjen. Som designsjef for Hyundais nye premium-satsing: Genesis.

VW design rakner

Selvfølgelig forsøker VW å forklare det med «går i pensjon». Realiteten er at det siste året har det vært så mye uro i konsernets designavdelinger at rakne er en ganske grei beskrivelse.

Retten til å avsløre

Det har vært tre bilrelaterte skandaler de siste par månedene, alle avslørt i USA. Ny amerikansk lovgivning kan medføre at slike avsløringer ikke lenger vil være mulige.

Eksos-manipulering av dimensjoner

Dersom dette er sant - og Volkswagen har «tilstått», «ja det er sant» - er det lenge siden uttrykket «tatt med buksa nede» har vært så passende.

Volkswagens nye font

Feil. Du leste galt. Det er Font det står. Ikke Front. Akkurat det Volkswagen trenger nå.

VW-Patriarkens endelige nederlag?

For 14 dagers tid siden lovte vi bråk i VW-leiren. Bråk, viste det seg, var ikke antydning av fornavnet en gang. Her var det mye «shit som hit the fan» som amerikanerne sier.

Fiat blir global

I dag blir det slutt på Fabbrica Italiana di Autmobili, Torino. Fiat blir FCA, får en nederlandsk forretningsorganisasjon, aksjer notert i New York og adresse i London.


Neste 25 artikler