Bilindustri | |
|
I vår omfattende serie om hvordan gjøre en lovlig dieselmotor lovligere, er vi i dag kommet til Volkswagen. De plusser på med 650.000 nye motorer.
|
Det har lenge vært usikkert hvor BMW ville produsere sin kommende batterielektriske Mini. Til lettelse for mange har de, på tross av Brexit, bestemt seg for Oxford.
|
Først var det Daimler som «frivillig» skulle gjøre 3 millioner dieselmotorer renere. Så kom Audi med 850.000. Men vi venter fremdeles på BMW. Og det kan vi gjøre, i hvert fall til 2. august.
|
Det var ikke overraskende at denne historien dukket opp nå. Det er heller ikke overraskende hvis den viser seg å være korrekt: Tyske bilfabrikker har samarbeidet langt utenfor det som er tillatt. Kartell heter det.
|
Egentlig ikke veldig overraskende at Audi tusler etter og gjør som Mercedes: tilbyr «retrofit» på gamle dieselmotorer. Ser vi konturene av det som vil bli bransjens største PR-problem?
|
Kun hver tredje nordmann tror det vil være mulig å unngå ulykker og dødsfall i trafikken ved hjelp av ny teknologi.
|
Jaguar Land Rover har for første gang passert 600.000 biler i et forretningsår. Den kraftigste veksten sto Jaguar for.
|
Brexit har tydeligvis ikke skremt bilprodusentene helt. Flere velger å investere stort i Storbritannia – men det er mange forbehold.
|
Ting kan tyde på at bilindustriens største ikkenyhet – at Opel overtas av PSA (PeugeotCitroën) – fikk en litt haltende start.
|
Til nå har VW-gruppen hatt 12 merker. Pent tall, symmetrisk og delbart med mange andre. Nå legger de til ett merke til. Ikke innkjøpt denne gangen, men selvskapt. Og spennende.
|
Dette er et ganske oppsiktsvekkende initiativ. Dagen etter premieren på Grand Tour skal Amazon selge biler for Fiat.
|
I dag er det nøyaktig ett år siden Dieselgate sprakk. Det som dukket opp da, vil antakelig få større plass i bilhistorien enn T-Forden klarte å skape på sine 20 år.
|
Volkswagen kan ha brutt markedsføringsloven i 20 europeiske land, mener EUs kommisær for justis.
|
Oljefondet var meget skarp i sin kritikk av Volkswagens styringssett på generalforsamlingen.
|
Nå skal Londons svarte taxier slutte å spy ut kølsvart eksos. De skal bli elektriske. I spissen for utviklingen står en nordmann.
|
Selv om VW-gruppen skriver «solid første kvartal» når de presenterer årets første resultater, er det nok helt klart at målet om seks prosent driftsmargin i 2018 plutselig er blitt ganske fjernt.
|
Mitsubishi hadde en meget effektiv stand i Genève. Ikke på grunn av alt det nye, men fordi nå begynner det å se bra ut igjen. Med god, og faktisk også litt norsk, grunn.
|
Det finnes en ganske viktig utnevnelse også i Genève. Car Design News, et levende miljø (blant annet nettsted) for bildesign, deler ut priser. I år fikk Porsche konseptprisen, og Volvo fik prisen for produksjonsbil.
|
Etter nesten et halvt år fullstendig fravær har en av tidens beste designere, Luc Donckerwolke, dukket opp igjen. Som designsjef for Hyundais nye premium-satsing: Genesis.
|
Selvfølgelig forsøker VW å forklare det med «går i pensjon». Realiteten er at det siste året har det vært så mye uro i konsernets designavdelinger at rakne er en ganske grei beskrivelse.
|
Det har vært tre bilrelaterte skandaler de siste par månedene, alle avslørt i USA. Ny amerikansk lovgivning kan medføre at slike avsløringer ikke lenger vil være mulige.
|
Dersom dette er sant - og Volkswagen har «tilstått», «ja det er sant» - er det lenge siden uttrykket «tatt med buksa nede» har vært så passende.
|
Feil. Du leste galt. Det er Font det står. Ikke Front. Akkurat det Volkswagen trenger nå.
|
For 14 dagers tid siden lovte vi bråk i VW-leiren. Bråk, viste det seg, var ikke antydning av fornavnet en gang. Her var det mye «shit som hit the fan» som amerikanerne sier.
|
I dag blir det slutt på Fabbrica Italiana di Autmobili, Torino. Fiat blir FCA, får en nederlandsk forretningsorganisasjon, aksjer notert i New York og adresse i London.
|