Gruppeunntaket | |
|
Etter at EU-kommisjonen klarte å avgi en dissensfri innstilling til nytt gruppeunntak er den i gang med neste skritt: Arbeidet for en felles bilavgift- og skatte-politikk i de 15 medlemslandene.
|
Dermed har Mario Monti vist at han er ganske mye Superman. Han har oversett tyske forbundskanslere, europeiske fagforeninger og sitt eget Parlament og presentert det kommende gruppeunntaket slik han vil ha det. Bare en liten innrømmelse har han gitt.
|
Siden vi har skrevet en del om endringer i gruppeunntaket var det kanskje ikke underlig at det kom endel henvendelser i går. Først skrev Din Side en melding om at det ikke ville bli noen endringer, så tok både Sol og Hegnar meldingen. Dermed trodde plutselig ganske mange at dette var sant.
|
Et solid overvåkingsorgan som heter Eurocarprice har igjen kommet med en oversikt som gjør at en spør hvor det blir av bilfabrikkenes lovede prisharmonisering. Og hvor de slår fast at Euro-innføringen heller ikke har gitt antydninger av noe slikt – foreløpig i hvert fall.
|
Eller, som de sier ved Rouletten: ”Rien ne va plus”. Med andre ord, dere som ikke har sendt inn innvendinger eller forslag om modifikasjoner til Mario Monti kan ikke bli hørt lenger. Høringsfristen gikk ut tirsdag.
|
Hvis du ikke kan bite dem så djåin dem – sier et gammelt jungelordtak. Det er akkurat det VW planlegger. Dersom det ny gruppeunntaket skal tillate ”pirat”-deler, skal VW være først på banen med å distribuere dem.
|
Siste utgave av Car Price Report, som regelmessig utarbeides for EUs konkurransemyndigheter, har vi nylig omtalt. Fremdeles er prisforskjellene i Europa for høye, men hva vi glemte å kommentere var de harmoniske Mercedes-prisene.
|
EUs konkurransemyndigheter brygger opp under argumenter til fordel for å løse opp personbilmarkedet. Med en prisforskjell mellom to land på inntil 40% for det samme produktet kan flere komme til å ønske det kommende Gruppeunntaket velkommen.
|
Det er moro med BMW. De gjør ting som de færreste andre bilfabrikkene gjør. Er det kanskje derfor de også avviker ved å tjene gode penger? Nå går de ut og slakter forslaget til nytt gruppeunntak – men med omvendt utgangspunkt. Det er ikke radikalt nok, sier BMW.
|
Mario Montis forslag til nytt gruppeunntak møtte motstand i EU-kommisjonen i går kveld. Fire kommisærer stemte mot, men nå er forslaget vedtatt, og på enkelte områder har det gått lenger enn ventet. Men generelt kan man si, og det er vel ingen bombe, at fabrikkenes grep på distribusjonen løses litt opp.
|
Mesteparten av det som driver med bil i Europa er for tiden ganske opptatt av hva Mario Monti gjør. Sjef for EUs konkurransemyndigheter, og i ferd med å presentere bransjen for forslag til nye gruppeunntak. Lytt til Radioen – er åpenbart hans budskap.
|
For et par uker siden begynte det å sirkulere historier om hvordan EU-kommisjonen kanskje kan tenke seg det nye gruppeunntaket – bestemmelsene som regulerer bilfabrikkenes kontroll over distribusjonen av bilene. Bilindustrien liker ikke endringer.
|
Dere sitter vel alle sammen og venter på det første forslaget fra Mario Monti, EUs konkurranse-bestyrer, om hvordan det reviderte gruppeunntaket kommer til å se ut. Nå, får vi vite, er forslaget forsinket med mange uker.
|
72 millioner Euro (det nærmer seg 600 millioner kroner) ble EUs hilsen til Daimlerchrysler etter påstått brudd på konkurranselover. Den 3. største ”boten” i EUs historie, men ikke stor nok til at den ga utslag på DC’s aksjepris.
|
Denne uken har EU-parlamentet gjennomført høringer som skal hjelpe til å ta avgjøre hva som skal skje med gruppeunntaket når dagens skal avskaffes i september neste år.
|
En sak som fort utviklet seg til å bli meget mer enn en lokal liten sutre-greie ser nå ut til å gå mot et forlik, før den ender i retten. Det dreier seg om Mercedes’ masseoppsigelse av forhandlere i Storbritannia.
|
Tyske bilforhandlere er usikre på fremtiden og bremser investeringene sine. I fjor investerte tyske bildetaljister 1,1 milliard Euro i virksomhetene sine. I år vil man ende langt unna dette tallet, kanskje godt under halvparten.
|
Et av de mer uvanlige opptrinnene under årets Geneve-utstilling var en gruppe oppsagte Mercedes-forhandlere fra England, som advarte sine kolleger fra andre land mot leverandørens oppførsel.
|
Sammen med tre andre underleverandører til bilbransjen har svenske SKF fortalt at de utreder planene om en pan-europeisk ettermarkeds-operasjon.
|
For oss vanlige idioter virker det som om profittjaget overkjører strategisk tankegang hos Europas bilfabrikker. Eller så begriper vi ikke noe. Samtidig som Europas bilfabrikker kjemper for å beholde gruppeunntaket, serverer de selv lass på lass av argumenter mot.
|
Richard Branson, som er en av Storbritannias rikeste menn, har gått inn i bilsalg. ”Dette er den mest konkurranse-fiendtlige bransjen jeg har vært i” sier han. Og han kjenner noen. Flytrafikk, Cola-produkter og grammofonplater/CD’er er bare noen av bransjene han har vært innom.
|
En liten rettsfeide mellom to små forhandlere i nærheten av Köln er av stor interesse for hele bilhandel-Europa. Og skjerper tonen foran oppgjøret om gruppeunntaket.
|
De av dere som har fulgt med på disse sidene de siste par ukene har sikkert ventet minst like ivrig som oss på at de første indikasjoner på EUs holdninger til fortsatt gruppeunntak for bilindustrien. Nå er den første rapporten her, den tyder på at bilbransjens lobbyister skal få et travelt år.
|
Vi ventet et dokument fra EU denne uken, der kommisjonen skulle antyde hvordan de ser på fremtiden til bilbransjens gruppeunntak. Rapporten er nå utsatt en uke.
|
Mario Monti er europeisk bilbransjes mest interessante mann for tiden. I slutten av denne uken regner man med at han, EUs konkurranse-ansvarlige, skal legge frem rapporten om hva som skal gjøres med Gruppeunntaket.
|