img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

Leder

PÅ RAMME ALVOR

Jo da, jeg vet vi har en plikt til å levere dere skikkelig, brukbart stoff som for eksempel å fortelle sannferdig hvordan en ny bil oppfører seg (ref.leserbrevspalten). Men jeg klarer allikevel ikke lavvær' å fortelle hvor moro dette er.

Se på dette bildet. Seriøs testkjøring av Citroën C3. Bedre retningsstabilitet og ny motor. Men også en fristende trampoline bak en café som viste seg å ligge i det huset der Christian Dior, moteskaperen, i sin tid holdt til. Både moro, nesten en brukket arm, og kultur.
Eller les om hva som skjedde da vi møtte Opels nye Antara og bilens to glade designere. De som tror at bil bare er kpm går glipp av ganske mye.


Quo Vadis, MB?

Få timer etter at det ble kjent at Bilforlaget AS hadde overtatt Bilnytt, fikk jeg de første henvendelsene med spørsmålet: "Hva skjer med MotorBransjen nå?". Senere har jeg hørt det samme spørsmålet stilt fra flere kanter.

Messe

Hvorfor ser denne herren så fornøyd ut?
Jo, bildet er tatt på Porsche-standen i Frankfurt. Bilutstillinger er det beste han vet og det er allerede dag to. Dessuten er han midt mellom to store selskap: Designers Night var i går og Interior Motives' kveld for de yngre og kommende designerne er om bare noen timer. Og er det noe han liker så er det å snakke med folk som både kan kombinere høyre og venstre hjernehalvdel – menneskelig cross-over – og som er med på å forme bilens fremtid.

Dessuten har han nettopp fått greie på det han kommenterer nederst i denne spalten. Med andre ord: Hva skulle han sett ut som, om ikke fornøyd?


Ris til egen bak

Det er svært mange som har meninger om tunge kjøretøyer, lastebilsjåfører og hvordan disse burde oppføre seg her i landet. Ved å lese i dagspressen blir Ola og Kari Nordmann til stadighet minnet om at transport bør foregå alle andre steder enn på veien, lastebilsjåfører er brautende og gir blaffen i andre trafikanter og at alle lastebiler er en potensiell fare for vanlige trafikanter.
Dette er like feil som å si at alle håndverkere jukser, alle restauranter driver med svart arbeid, alle på bygda steller med hjemmebrent eller alle med en annen hudfarge er farlige.

Er samferdsel politisk uinteressant?

Jeg vet at tittelen på denne lederen kan være provoserende for enkelte, men jeg lar det stå til. Denne lederen ble skrevet mens valgsendingene rullet over skjermen, og i skrivende stund ser det ut til at det rødgrønne alternativet vant. Det kan bety at vi står foran en ny kurs i norsk politikk, og med det en ny kurs innen samferdselspolitikken.

Hvor blir det av 1. oktober?

EUs konkurransekommisær Neelie Kroes har prøvd å gi bilindustrien pustepause. Medio august lot hun EU- parlamentet få vite at hun vil holde døra åpen for at den enkelte bilprodusent fortsatt kan bestemme hvor forhandlerne av bilene deres skal holde til. Med andre ord: Lokaliseringsklausulen i Gruppeunntaket som skulle bortfalle 1. oktober, bortfaller altså ikke likevel.

Endelig, sammen igjen

Det har vært en lang sommer, hyggelig at vi endelig er samlet igjen. Et par høydepunkter fra ferien: Møte med Fiat-sponset Jamaicansk bob-lag i italienske alper. Bilen var kritthvit av snø om morgenen, vi var kommet dit fra 35 grader på Rivieraen. Kjøring med franske Porsche 356 replicaer. Å få ta på den kommende Alfa Romeo Brera. Forsøk med elendige (med vilje) støtdempere på en fransk offroad-bane.

Økte vogntoglengder

I dette nummeret av YrkesBil kan du lese at veidirektøren vil fremme et forslag om å øke totallengden på vogntog i Norge fra 18,75 meter til 19,50 meter. Årsaken er at transport av standardcontainere med en lengde på 7,82 meter skaper problemer på en del veistrekninger i Norge. Med en vogntogkombinasjon med bil og slepvogn innenfor en totallengde på 18,75 meter blir lysåpningen mellom bil og henger for liten. Forslaget innebærer ikke lengre lastelengde – bare lengre totallengde.

Nye biler: Bilbransjens pornografi?

For mange år siden overvar jeg en barneforestilling med Knutsen & Ludvigsen sammen med et “innlånt alibi” på 7 år. Et godt stykke ut i forestillingen spurte Ludvigsen plutselig det meget unge publikum: – Er det noen som vet hva pornografi er? Nei, det var det ingen som visste. Ikke engang de voksne. Spørsmålet kom jo litt brått på, lissom.
– Er det noen som vet hva sex er da? Et par små hender strakk seg prøvende til værs. Og noen flere store. De store ville vel ikke virke mindre kunnskapsrike enn de små. Eller kanskje de store ivret med å komme med en litt mindre grisete forklaring enn de små muligens kunne være troendes til. Alle vet jo at de store helst vil kneble de små, bare det ikke synes offentlig.

En vanskelig bransje

Transportbransjen er en næring med mange utfordringer, og det er slett ikke enkelt å drive god butikk som transportør i Norge. Høye dieselpriser, stadig flere bomveier, fergeutgifter og en hel del andre faste utgifter er en side av saken, sjåførmangel og kamp om oppdragene er en annen side.
Ikke minst konkurransen fra utenlandske transportører, og da særlig transportører som kommer fra det vi tidligere kalte østblokkland.

30 ÅR? SANT!

Jeg tenkte at når jeg nå kan invitere til 30-års fest bør jeg presentere dere for en som i meget stor grad er ansvarlig for at dette faktisk er sant. Herren til høyre heter Trygve Tuverud. Adm.dir. står det i kolofonen.

Det ligger litt mer under.


Hvordan løse skoletransport?

I mange land foregår transport av skolebarn med dertil egnet materiell. Ta for eksempel USA. De gule og svarte skolebussene ser kanskje ikke ut som en moderne og trygg måte å frakte barn på, men disse bussene er faktisk bygd etter regler fastsatt av myndighetene, regler som ivaretar sikkerheten til skolebarna.
I Sverige er skolebussene utstyrt med store varselskilt, og når disse bussene stanser for å slippe på og av skolebarn aktiveres i tillegg store blinkende varsellys. Hvordan er det så i Norge?

Hundre år i hundre

Når dette skrives, er nasjonen Norge på dagen 100 år. Bilbransjen i samme land er omtrent like gammel, selv om det her er betydelig vanskeligere å stadfeste dagen og måneden, enn si året.

Men når vi har dekning for å si at den første bensinbilen kom til Norge for 110 år siden, at de første som importerte biler som handelsvare begynte virksomheten for 105 år siden og at den første bilutstilling importørene holdt i fellesskap fant sted for 96 år siden, er det innlysende at noe vi kan kalle “norsk bilbransje” i noe omfang oppsto et sted mellom de to sistnevnte eksemplene, altså for omtrent 100 år siden. Det skulle imidlertid drøye ytterligere drøye ti år før bransjen samlet seg i organiserte former, hovedsakelig grunnet motforestillinger mot å vise konkurrentene sine egne kort.


Tanker rundt trafikksikkerhet

Trafikksikkerhet er noe som opptar de aller fleste av oss, enten vi er fotgjengere, syklister, bilister eller yrkessjåfører. Selv om alle trafikkulykker burde vært unngått, er det ikke tvil om at vi har relativt få alvorlige ulykker i forhold til trafikktetthet og veistandard. Men hvis hver og en av oss tar ansvar for egne handlinger kan ulykkestallene reduseres ytterligere.

Når skal kontroll-ørene kontrolleres?

19. april var det en interpellasjon i Stortinget om omorganiseringen i Statens vegvesen. I den forbindelse uttalte samferdselsministeren at “størrelsen på bemanningen må kontinuerlig tilpasses oppgaver, økonomiske rammer og behovet for å opprettholde nødvendig fagkompetanse”.

Respekt for lover og regler

I den senere tiden har det vært mye i media om økte bøtesatser for trafikkforseelser. Det skal svi å bryte trafikkreglene, men når det er strengere straff for å kjøre noen kilometer for fort, enn det er for å begå det vi vanlige borgere oppfatter som kriminelle handlinger går det for vidt.

KONGELIG

Bare et lite apropos til den sist fødte i den norske kongefamilien. Når noen ukeblader endelig finner frem til en av den unge damens profilerte navnesøstre, så ikke tro på det når du får en dramatisk beskrivelse av hvordan Isadora Duncan, den feterte danserinnen, i 1927 brakk nakken da hennes flagrende skjerf viklet seg inn i bakhjulet på den åpne Bugattien de kjørte langs Rivieraen.

En privilegert jobb

Å jobbe i YrkesBil er mer enn en jobb – det er en livsstil. Det har jeg fått erfare etter syv år som journalist i Norges største transporttidsskrift.
Det har vært syv svært spennende og lærerike år der min store interesse for alt som har med veigående transport å gjøre, det være seg vare-, lastebil, buss, påbygg, transportselskaper eller alt annet dette fagfeltet omhandler, bare har blitt enda større.

Nå skal kundene
møtes der kundene er

Det ser ut til at “Kunden i fokus” snart ikke lenger er den floskelen det tidligere har vært. Vi ser at flere bilimportører og forhandlere nå tar helt nye grep for å jage markedsandeler.
Mens man tidligere nøyde seg med å gjøre seg selv, produktene og lokalene lekre for å lokke nybilkunder inn i forretningene, prøver de dristigste nå å forfølge mer eller mindre potensielle kunder der ganske så intetanende og uforberedte folk ferdes.

Utstillinger

Her ser dere en fornøyd redaktør mellom to gode venner med ganske utrolige navn: Dragon Vukadinovic og Omer Halihozoc. Begge tegner biler for henholdsvis Hyundai og Mitsubishi, og begge er den type folk som gjør at jeg glemmer å se på biler når jeg er på bilutstilling.

Det er nemlig disse designgutta som vet hva som skjer, hvem som går hvor, hvem som har gjort hva, hva som kommer og hvorfor. Og da blir det litt bortkastet å bruke for mye tid på akselavstander som ligger godt tilgjengelig i pressemappene allikevel.


“Flerbruksbilene”

“Uten lastebilen stopper Norge!” er et velkjent slagord fra NLF, men selv om det kanskje er på tide å modernisere slagordet er det ingen tvil om at påstanden er korrekt.

Lastebilen brukes i dag til nær sagt hva som helst og er det et kjøretøy som virkelig kan kalles MPV (Multi Purpose Vehicle), eller flerbruksbil på norsk, så er det lastebilen. Den frakter fisk fra mottakene og ut til kjøperne i Europa, den frakter stein og grus til veiutbygging, den frakter mat til nærbutikken og dyr til slakteriene for å nevne noe. Men lastebilen benyttes ikke bare til rene transportoppdrag.


Sammen er vi sterke

Ikke at jeg har tenkt å vekke gamle solidaritetstanker til live igjen (i hvert fall ikke på denne plassen) men hva hadde vi vært uten dere? Og – i en mye mindre grad selvfølgelig – hva hadde dere vært uten oss? Konsumenter av drøvtygde bildillagjesp?

Faktum er i hvert fall at svært mange foretrekker en ofte uventet vinkling, åpenbar kompetanse, overraskende temaer, grundige gjennomganger – hva mer kan jeg skryte av? – når dere skal bruke fritiden deres på biler. Stadig flere av dere kommer nemlig til oss for å bli informert og underholdt.


Tusen takk for meg!

Dette er leder nummer 120 som undertegnede skriver på denne siden. Jeg har nå sittet åtte år i denne jobben, og det er på tide med nye utfordringer. Jeg forlater derfor skuta om kort tid.

Det har vært en fantastisk tid i en spennende bransje. Kontaktnettet har etter hvert blitt stort, både hos bilprodusenter, transportører, myndigheter, lastebil- og buss-importører, varebilimportører, påbyggerbedrifter, leverandører av dekk og utstyr etc.

Ikke bare har jeg fått gode kontakter i bransjen, jeg føler jeg har vært privilegert ved også å få en rekke gode venner. YrkesBil er et bra medieprodukt, var det også før jeg tok over, og vil være det etter at jeg forlater skuta. I eget hus har vi en dyktig gjeng som produserer annonser og reportasjesider og samarbeidet har vært det beste.


Fjern polishen – si sannheten!

De fleste norske bilimportører har avgjort sans for å pynte på virkeligheten ved å ikke snakke om noe som er så viktig som graverende tekniske feil ved produktene sine. Men av og til snapper norske motorjournalister opp gigantiske tilbakekallings-aksjoner i USA eller Mellom-Europa, gjerne samme dag som importøren av angjeldende merke banker ut en engelsk pressemelding om ny europeisk salgsrekord for merket eller en modell.

For et halvt års tid siden sendte jeg en mail til adm. dir. hos en importør der jeg spurte om biler solgt i Norge ville bli tilbakekalt på samme måte som de i Tyskland. Om vedkommende svarte? Erru gæærn! Om han var tilgjengelig på telefonen de nærmeste dagene etterpå? Gjett! For hvis det nærmer seg en type som ser ut til å ville lage riper i lakken din, trår du selvsagt gassen i bånn for å komme deg unna, ikke sant?


Godt nytt BILår

Selv om denne utgaven heter nr 2, 2005 er den i realiteten det første bladet vi har laget i år. Og som du ser av fasaden, vi fyller 30. Ikke akkurat som peppersvenn (eller ditto – mø, til det har vi hatt litt for mange vellykkede forbindelser) men som fremdeles det ledende bilblad i Norge. Riktignok har vi mistet noen lesere, men de fleste av dere er med oss fremdeles og en rekke nye er kommet til. Forhåpentlig gleder dere dere like meget til dette nye året som jeg gjør.


Neste 25 artikler