img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

Detroit & Los Angeles 2004

Lincoln har nådd Mark X

Det er lenge siden Lincoln var den mest solgte amerikanske luksusbilen. Men med masse motganger på alle kanter fortsetter merket å lempe ut den ene konseptbilen etter den andre. Man skal tilbake til erke-Lincoln sier man. Det er mulig at Detroit-utstillingens Mark X fører dem nærmere.

Skal Rescue redde Jeep?

Egentlig er det vel litt dramatisk å snakke om å ”redde” Jeep, men det vil ikke gjøre noe som helst om merket fikk noen produkter som la seg litt tettere på markedets ønsker. En Hummer-liknende sak for eksempel. Rescue viser at det er slik Jeep-folket tenker nå.

Jeep Treo: hjem fra Tokyo

Jeeps lille konseptbil Treo har ikke akkurat amerikanske mål og muskler. Derfor passet den kanskje bedre som debutant på Tokyo-utstillingen for to måneder siden, men det er klart at Chrysler måtte hente den hjem til Detroit. Om ikke annet så for å vise at Jeep også tenker nytt.

Historieløs bombe fra Chrysler

Hvorfor insisterer disse historieløse bilprodusentene på å kalle noe ”tidenes første”. Chryslers ME4-12 er en fantastisk bombe som går uttapå Ford GT (dersom den hadde vært i produksjon), men Chryslers første midtmotoriserte konseptbil er den ikke.

Sprettert fra Dodge

Sling Shot heter årets konseptbil fra Dodge. Hvorfor vet jeg ikke. Men en sprettert er jo et meget økonomisk våpen. Sling Shot er åpenbart ment som en meget økonomisk sportsbil. Litt søkt parallell kanskje, men jeg kommer ikke på noe bedre. Dessuten er Sling Shot Smart. Men er en sprettert det?

Dodge blir Global

Chrysler kom langt bak i leksa da timene for pressekonferanser ble delt ut i Detroit i år. Men nå er de også på plass. Og selv om det var noen supre leker blant lanseringene, var vel den største nyheten den vi har antydet tidligere: at Dodge skal bli et globalt merke. Igjen.

Mercury Montego: 500-bror

Mens 500-navnet er nytt for Ford, velger Mercury et gammelt modellnavn når de skal døpe sin utgave av Fords nye mellomklassesedan. Montego har vært med oss siden slutten av 60-tallet. Spør du meg er Monterey et finere navn, men dette skal jo være en mellomklassebil.

Ford Mainstream, også kalt 500

Dette var vel 2002-skissen fra New York som fortalte mest om Fords fremtid. Ingen som så denne ”drømmebilen” var vel i tvil om at her var Taurus (bestselgeren til Ford) avløseren. Nå står den produksjonsklar i Detroit.

Ford Freestyle er på plass

Freestyle var en av de mange Ford-konseptene fra Detroit i fjor som er i ferd med å bli Fords produksjonsmodeller på Detroit-utstillingen i år. Mustang var en annen. Disse bilene er med på å skape det Ford ganske genialt kaller: ”2004: Bilens År”. (Til Bloksberg med Årets Bil).

Saturn med stil - mange stiler

Saturn er ikke lenger GMs vidunderbarn. Merket har stagnert, banal design må ta en del av skylden. Det hjalp litt da de fikk sin nye VUE crossover. Og dersom konseptbilen Curve viser hva vi har i vente, kan Saturn igjen bli noe av det hotteste.

Bronco blir fremdeles Bronco

Ganske tøft av Ford å fortsette å bruke Bronco-navnet. Negative minner er mange. Bilen O.J. Simpson brukte da han, TV-dekket hele veien, forsøkte å rømme fra politiet. Eller bilen som fikk en lusen stjerne i myndighetenes roll-over test.

Nomad for fjerde gang

Nomad er et klassisk navn hos Chevrolet. Den opprinnelige Nomad-drømmebilen debuterte i 1954. Siden har navnet dukket opp mange ganger. Nå er den her igjen, på Detroit-utstillingen, som et rent konsept (foreløpig).

Solstice: Bob Lutz-babyen lever!

Da Bob Lutz kom tilbake til GM for noen år siden, og han så seg om, ble han lettere bekymret. Detroit-utstillingen om et halvt år og masse tråk-biler. Så på hans anmodning slengte designerne sammen en basic roadster på fem måneder. Solstice ble Best in Show 2002. Nå er den produksjonsklar.

Ny Mustang - etter 25 år

Ny Corvette til Detroit er en sensasjon. Men den avløser en som tross alt bare er åtte år gammel. Tenk da på NY Mustang. Den avløser en som kom da Jimmy Carter fremdeles var president – i 1979. Det er da virkelig en nyhet!

Konsept fra Land Rover!

I sine pressemeldinger insisterer Land Rover på at det fremtidsstudiet de skal presentere i Detroit er merkets første konseptbil Det stemmer ikke med mine notater. Men glem det, Range Stormer ser spennende ut.

Revidert S

Mye penere, å dømme etter bildene i hvert fall, er den modifiserte S-modellen til Jaguar. Den skal stå på Detroit-utstillingen, og blir presentert som en 2004-modell.

Ny Corvette på plass

Så er endelig Corvette, Sjette Generasjon, endelig på plass. Offisielt. Med GM-bilde av bilen sammen med GMs nye designssjef, Ed Welburn. Den debuterer i Detroit, men LA-publikummet får se den først.

Acura A-spekker TL

TL A-SPEC Concept er navnet på sportsbilen Acura debuterer i Los Angeles. Den er basert på deres bestselger TL og demonstrerer at familiebiler langt fra bare trenger å være kjedelige.

Detroits viktigste? Cobalt

En av de bilene som garantert kommer til å vekke minst oppsikt på Detroit-utstillingen blir Chevrolet Cobalt. Hvem gidder bruke tid på en Cavalier-etterfølger når den trange hallen er full av glam og stæsj? Men dette er nok den viktigste bilen på utstillingen.

Første samler-Scion

Etter et halvt år på markedet, riktignok bare i deler av USA, finner Toyota tiden moden for en spesialversjon av sitt nye klubbhus.

Alt fra Detroit 2004

I januar er det i USA det skjer! Detroit-utstillingen er årets første store internasjonale bilutstilling. Men Los Angeles, som starter noen dager før, gjør det også stadig bedre i retning av å trekke til seg premierer.

HHR blir HHR

I august kunne kollega Winding-Sørensen fortelle om sitt første møte med en ny Chevrolet crossover. HHR var arbeidstittelen Chevy benyttet. Nå forteller GM at det også blir det endelige navnet.

Ikke bare ett konsept fra Mitsu

I forrige uke viste vi de første bildene av Mitsubishi Eclipse Concept som skal debutere i Detroit. Nå har vi mer info om denne og første glimt av nok et konsept.

GST II klar for Detroit

Hvor smart er det å kalle en bil Gsssst, som i pssst? Mercedes synes i hvert fall det er så glupt at de gjør det en gang til. Deres GST II er klar for Detroit-utstillingen, og derfor enda litt klarere for produksjon.

Hyundai med HCD nr. 8

Hyundai har vært ganske konsekvente i sin konseptbil-serie. I hvert fall hva navngivningen angår. Nå er det den åttende HCD-modellen som skal debutere, stedet er Detroit i januar.


Neste 16 artikler